Jump to content
Sign in to follow this  
Rayman

Egna Kängor?

Recommended Posts

Tjen

Jag har hört att man kan använda egna kängor efter GSU:n. Jag undrar om man även får använda egna kängor under GSU:n?

Det skiljer sig från ställe till ställe.

På KA1/Amf1, nej (så vitt jag vet).

Övriga ställen, vette fan.

Men kronans 90-kängor är det absolut inget fel på!!

Genomför inrycket. Fråga ditt befäl.

Olika förband har olika uppfattningar, även inom samma förband ibland.

Tjen

Jag har hört att man kan använda egna kängor efter GSU:n. Jag undrar om man även får använda egna kängor under GSU:n?

Eftersom det inte står någonting om det i din profil här så antar jag att du inte har någon erfarenhet av militära pryttlar sedan tidigare? Varför satsa på egna kängor innan du ens provat att använda den materiel du får av Kungen? FRAMÅT!!

• Like 1

Det är kompani-chefen som ger tillstånd när det gäller användande av civilutr. under GU.

Hade ett litet helvete med detta då jag gjorde lumpen, var placerad på ett kompani, gjorde GSU på ett annat och gjorde en session på ett annat förband under befattnings-utb..

Gigantiska mängder käbbel bara för att jag ville civila kängor. :D

Edit: Anledningen var att jag fick problem med benhinnorna i M90 kängorna.

Edited by mace

Guest Old No.7

Gotcha. mjo på amf1 användes det också

Pratat med lite folk om just detta(gällande jägarförband), M90 håller GSU men sedan byts den i till "privata" kängor istället för soldaterna går sönder sig i 90an. Det var ju uppe en sida här för ett tag sedan med VH. Rätt säker på att han bar "privata", bäst o prata med honom om det men jag är rätt säker.

Svar Johan Adam jag bär privata kängor!

Vi har även fått ut en provkänga från ett svenskt företag som vi testar.

Jag hade egna kängor under hela värnplikten (Lundhags Alaska). När jag frågade kompanichefen om det var ok sa han att han inte kunde göra något åt vad jag hade på fötterna så länge det var svarta, bruna eller gröna kängor, vad han än hade för personliga åsikter om det eftersom det är tillåtet. Detta innebar att ganska många tog med privata DM med ollonglans och bar på permisuppställningen.

Edited by Sgt Tulo

Det är säkert inget fel på 90-kängan rent kvalitativt, men om man som jag har smala fötter så är det inte skönt att ha på sig för breda kängor i fält.

Köp ett par goa inlägsulor typ insoles så blir 90 kängan som en dröm att gå med :ph34r: de är breda och fina det är bra när föttera sväller

om du HAR problem med fötterna i 90 kängorna kan du gå till sjukan, där får du inlägg. om det inte funkar kommer du få ett par nya "civila" kängor av kungen.

så gå inte och köp ett par, innan du har hört med sjukan.

*Byt innersula (ingen jäkel ser ju det...) Känns det bra. Kör på med dem, dessutom är det ju GRATIS :baskerHV:

*Funkar det inte, gå till sjukan och du kan få bidrag att köpa civila med kungenspengar.

*Fråga om du får ha civila (ev nåt papper från läkaren)

*Funkar inte det lusläs UniR FM 2003 och be förtroende mannen ta upp det med ledningen eller ring/maila VPL nytt. :)

Oftast har befälen själva ett par Meidl på fötterna....

*Funkar inte det lusläs UniR FM 2003 och be förtroende mannen ta upp det med ledningen eller ring/maila VPL nytt. :baskerHV:

Nu ska vi inte ta till fula metoder ... :P

Kängor är en sån sak som jag personligen anser skall vara ok att nyttja under förutsättning att de fyller kraven enligt UniR FM. SVarta eller bruna med andra ord. Undantaget bör väl vara om man skall ingå i t ex högvaktsstyrka eller fanvakt/flaggvakt. Då anser jag att det skall vara M90-känga som gäller.

Jag har en KA-kursare från OHS som prompt ville ha sina bruna Meindl under högvakten. Dels stod de ut i mängden med färgen, men framförallt så såg helt vansinniga ut med vita damasker. Damaskerna såg ut som vita strutar på benen.

Som sagt:

"Är det parad, så är det parad och då är det jävlar i mig parad!"