Jump to content
Sign in to follow this  
ArionVulgaris

Nytt regeringsförslag förstärkt skydd för skyddsobjekt

Recommended Posts

förslag som kan börja gälla 1/1 2020

I en lagrådsremiss som regeringen överlämnade till Lagrådet den 8 april föreslås ändringar av skyddslagens bestämmelser för att ge skyddsvärd verksamhet förstärkt och förbättrat skydd. Lagändringarna föreslås gälla från den 1 januari 2020.

Skyddsvakter får ingripa mot drönare

Fler skyddsobjekt

Utökade möjligheter att besluta om skyddsobjekt vid yttre hot

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2019/04/regeringen-foreslar-forstarkt-skydd-for-skyddsobjekt/

• Like 1

Inte en dag för sent.

Men jag ställer mig undrande till hur "skyddsvakterna få använda våld mot farkosten". Det blir lite svårt att veta vad som finns bortom målet (kulans nedslagsplats) om en drönare befinner sig på en inte allt för hög höjd.

• Like 1

Mig veterligen så finns inget idag som säger att man tex inte skulle få skjuta mot en drönare, men eftersom det inte har prövats i domstol så finns inte heller något prejudikat, sen vad gäller tolkningen "försvarbart" våld gör det hela än mer diffust.

Det är just det att vad händer när kulan ramlar ner, om jag missar drönaren hur bevisar jag att jag faktiskt sköt mot en drönare, är det försvarbart att skjuta övht, är det jag bevakar så viktigt att jag ens bör öppna eld mot någon farkost.

Mycket parametrar att ta hänsyn till.

Förslaget enligt min tolkning är snarare att det ska ges mer rättsligt skydd till eventuell vakt om han väljer att använda sitt vapen, i brist på en prejudicerande dom, tillsvidare.

• Like 1

16 hours ago, 27Kilo said:

Men jag ställer mig undrande till hur "skyddsvakterna få använda våld mot farkosten". Det blir lite svårt att veta vad som finns bortom målet (kulans nedslagsplats) om en drönare befinner sig på en inte allt för hög höjd.

Finns hagelgevär i försvarsmakten. Visserligen räckviddsbegränsat, men man kan knappast träffa en drönare som rör på sig med automatkarbin på längre håll ändå.

Men steg 2 blir väl att skaffa anpassade vapen med typ nät och GPS- och/eller radiostörnings-utrustning

16 hours ago, Chassi said:

Mig veterligen så finns inget idag som säger att man tex inte skulle få skjuta mot en drönare,

Nej, men normalt sett så kan man väl anta att om situationen inte är nämnd betyder det att man inte får skjuta, för till skillnad mot polisen har väl inte försvarsmakten nån förordning som säger att de får skjuta när och var de har lust av vilken anledning som helst? (Åtminstone inte i fredstid.)

Alternativt så lånar man utrustning eller personal från telekgrigarna. Dom kan få ner en UAV.

Att skjuta ner en UAV med hagel tror jag inte alls på då den förutom höjd även kan vara en bra bit bort och för att vara säker på att få effekt så måste du ju nästan stå rakt under den + det där med att skyddsobjekt ofta har civila runtomkring.