Jump to content
Sign in to follow this  
The Swede

BA01 ÅTERTRÄFF 2003, 2013

Recommended Posts

Undrar om killen som skallade CVn var samma kille som våldgästade vårt logement och avslutade med att lägga en riktig brottarspya i tvättstället :D

I vilket fall som helst får återträffen betyget :D

OT: Ryktet gick att hela deluxearrangemanget var ett verk av Percy Nilegaard Incentive...

Ber att få tacka The Swede och Ace för senast. Det var mycket trevligt att träffas i verkligheten. Hoppas verkligen det blir fler tillfällen.

Fick en formidabel avslutning på träffen då jag kördes ut genom grindarna och ned till parkeringen stående på min gamla plats - HMG-tornet i Haeggs och min gamla vagn 13005.

Det måste nog ha varit fartvinden som gjorde ögonen så fuktiga...

Ber att få tacka The Swede och Ace för senast. Det var mycket trevligt att träffas i verkligheten. Hoppas verkligen det blir fler tillfällen.

Fick en formidabel avslutning på träffen då jag kördes ut genom grindarna och ned till parkeringen stående på min gamla plats - HMG-tornet i Haeggs och min gamla vagn 13005.

Det måste nog ha varit fartvinden som gjorde ögonen så fuktiga...

Tack själv! Synd bara att jag inte hann bjuda på dricka innan barerna hade stängt (fast det kanske var bäst så...) :angry:

Och jag blev lycklig som ett barn på julafton när jag hoppade ner i skyttplatsen i PATGB...

10 minuter senare på VC-plats i STRF9040C blev jag kär!

@ Swede: PM kommer när jag har kommit på allt jag skulle ta upp (minnet är ju kort på en gammal man :(( )

Tyvärr stötte jag bara på Swede.

Kunde ju ha gissat att du kände Jonas. :D

Som du skrev i nån tråd, du är inte svår att missa. :-(

Till alla ni andra: synd att vi inte träffades.

Hegg träffade jag på Svejk då ett ANTAL bangade.

Ni vet vilka ni är, eller hur Gotcha? :P

Väldigt trevligt att träffa en del kamrater som man inte hade träffat på 10 år.

Min förare sa en väldigt tankvärd mening:

"-Det känns som att vi är på leave och ska dra på oss grönkläderna nu och fortsätta jobba"

Sagt på blekingska så då låter alla O som Å. ;)

Guest Dedicated

Vad farao gjorde ni på den där återträffen, egentligen? Min Hvbat.ch kom hem och var helt ur balans, snackade om att åka ner och titta igen och söka nya utlandstjänster........han får ha sig en smäll så han blir normal igen! Nybliven farsa som han är och allt......

Edited by Fyhr

Min förare sa en väldigt tankvärd mening:

"-Det känns som att vi är på leave och ska dra på oss grönkläderna nu och fortsätta jobba"

Sagt på blekingska så då låter alla O som Å. ;)

@ Fyhr: Precis så kände vi nog allihop...

Oj, vad det pratades minnen!

Hade en viss Mj J (IA 03) försökt värva folk, hade han fått MÅNGA intressenter under söndagen. Tur man har hunnit få distans nu :angry:

Kom upp en artikel om er återträff på mil.se/int idag :D

I helgen återträffades stora delar av bataljonen efter 10 år vid Swedint utanför Södertälje. Personerna var lite äldre och ofta med några kilo extra

:unsure: :P ;)

Hela artikeln finns här

Seriöst, creds till er som var nere :D

Det borde ju gå att få till!

Det är ju inte alltför många man sprungit på de senaste tio åren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By Haegg
      Tiden går fort...

37 dödades i byn Stupni Do
      Av Bibi Häggström 22 oktober 2003

I dag är det tio år sedan de svenska FN-soldaterna i den bosniska gruvstaden Vares såg hur det brann uppe på en höjd några kilometer sydost om staden i byn Stupni Do.

Under kvällen den 22 oktober 1993 förhandlade svenskarna om vapenvila med Ivica Rajic, chef för den bosnienkroatiska styrka (HVO) som höll staden och dess omgivningar.
      Svenskarna släpptes inte in, inte den kvällen.
      När de väl kom in i byn möttes de av en syn som ingen av dem lär glömma.

"Byn helt nedbränd, det ryker i ruinerna. Plutonen börjar direkt undersöka. Mina tårar kommer i ögonvrån. Svårt ge order med fast ton. Första tecknet på massaker är resterna av ett käkben. Snart hittar vi ett svårt bränt lik - ung man i tonåren - inga kläder kvar. Nästa fynd är en källare med tre döda kvinnor. Skjutna, krossade skallar och halsarna avskurna."

Så beskrev bataljonschefen Ulf Henricsson det som mötte honom och soldaterna.
      Totalt dödades 37 personer och i stort sett förstördes samtliga 60 hus i byn.
      - Jag är oskyldig. Det säger den nu 45-årige Ivica Rajic.

Redan 1995 efterlystes han av den internationella krigsförbrytartribunalen i Haag men lyckades hålla sig på fri fot ända till i början av april i år då han greps i Kroatien. I slutet av juni fördes han till Haag och det var då han förklarade sig oskyldig till alla åtalspunkter; uppsåtligt dödande, tortyr eller omänsklig behandling, omfattande förstörelse, tagande av civilpersoner som gisslan och godtycklig förstörelse av städer eller byar. Enligt krigsförbrytartribunalen hade bybor som tagit skydd tvingats ut och sköts eller misshandlades, kvinnor hade våldtagits, tolv bybor låstes in i ett skjul som soldaterna sedan försökte sätta eld på och soldaterna slängde både levande och döda in i brinnande hus.

Ivica Rajic åtalas eftersom trupperna stod under hans ledning, vilket han ett flertal gånger berättat för den svenska bataljonsledningen.
      Den svenske bataljonschefen Ulf Henricsson vittnade redan för sju år sedan inför krigsförbrytartribunalen. Flera andra svenskar har också hörts, bland annat överstelöjtnant Håkan Birger i Malmö, Malmöläkaren Thomas Mätzsch och Ruzdi Ekenheim från Tollarp som var Ulf Henricssons tolk.

Något rättegångsdatum har ännu inte satts ut utan målet förbereds fortfarande. Åklagare är Kenneth Scott och försvarare är Zeljko Olujic.

http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?arti...t=9&textlist=10
    • By Stefan F
      Läste boken för ett par månader sedan, och när det postades i "Vlasko"-tråden blev jag lite nyfiken.
      Med stor reservation eftersom jag inte har boken framför mig, jag uppenbarligen inte var på plats, och minnet ibland sviktar.

Om jag kommer ihåg rätt beskriver Henriksson händelsen ungefär så här:
      -----------------------------
      Kompanichef/plutonchef beordrar varningsskott när styrkan blir stoppad. En soldat skjuter varningsskott. Rikochet/stenflisa träffar Vlaskos läpp. Han tar 3 st. gisslan.
      Vlasko kräver en PBV och annat, men får i slutändan inget - förutom id-kortet från den soldaten som sköt varningsskottet, på beslut av kompanichefen.

Personal i kompaniet har efter det tappat i förtroende för kompanichefen.
      Vid ett möte frågar Henriksson varför, får svaret att det beror på utlämnandet av id-kortet.
      Henriksson svarar ungefär: "Jo, men det hände ju ingenting med soldaten efter det, så enligt mig agerade kompanichefen därför helt korrekt."
      Och efter det var alla nöjda och glada, och Henriksson har återigen räddat situationen.
      ------------------------------
      Några tankar:
      - Med det resonemanget så skulle jag kunna slänga en sten mot någons huvud med syfte att skada denne, men om jag missar så har det "inte hänt något".
      - Kanske befälet som beordrade varningsskottet skulle lämnat ut sitt id-kort istället?
      - Om det hade hänt något med soldaten, hade då Henriksson fortfarande tyckt det var ok att lämna ut id-kortet.
    • By BA02
      Hej på Er alla där ute!
      Jag har sett här i forumet och på privata hemsidor att BA01 hade en återträff "10 år senare".

Jag blir full med förhoppning att vi på BA02 ska få nåt liknande. Är det någon som vet något om det?

Tacksam för svar

• By APC-mannen
      I början av 2008 är det 10 år sedan BA10 ryckte in. Finns det några missionskamrater här på forumet som är intresserade av en återträff?
    • By Toddy
      Hallå alla Liberiaveteraner.
      Nu är det dax för en återträff i allmänhetens tecken.
      Elller, är ni sura för att Afghanistan tar för mycket plats just nu, tänk på att amf kämpar i afrika precis som ni gjorde !!

En av cheferna ! Big Panzer Boss
  • Create New...