Jump to content

KS09, vilka kom med?

Recommended Posts

• Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har fått ett tämligen säkert preliminärt underhandsbesked från min (blivande) plutonschef, men än så länge har inte det officiella beskedet att jag är antagen dykt upp i brevlådan. Om pappret dyker upp som det ska och allting vill sig, så åker jag som Stf C Reppluton. :D

bara måste fråga, vad är KS09? å skratta inte nu...men är inte så het på alla förkortningar å grejer än :unsure:

KS=Kosovo

09=Nr 9 i ordningen

Alltså den nionde missionen som åker till Kosovo.

tackar! misstänkte det... ;) men lycka till alla ni som kom med då, och ta hand om er där nere! ,O

Enligt KS09-ansvariga befäl på p18 kommer utskicken med uttagningsbesked samt negativa svar skickas ut nästkommande vecka.

Så om en vecka vet man.

http://www.mil.se/int/index.php?lang=sve&c...c=news&id=15665

De enda officiella ord om uttagningarna som jag kan hitta.

trodde att det skulle komma denna vecka man har ju bevakat brevlådan som en hök hela veckan :D

Oh ja, detsamma gjorde jag. Lika nervös varje gång man bläddrade bland posten.

Enligt KS09-ansvariga befäl på p18 kommer utskicken med uttagningsbesked samt negativa svar skickas ut nästkommande vecka.

Så om en vecka vet man.

http://www.mil.se/int/index.php?lang=sve&c...c=news&id=15665

De enda officiella ord om uttagningarna som jag kan hitta.

Det som står på denna länk är ju dock att uttagningen är genomför och att beskeden kommer senaste vecka 26, dvs nästkomande vecka. (överensstämmer med det jag tidigare skrev - dvs det besked jag fick av p18).

Så vi som ännu inte har fått våra besked lär ju få dem i början på nästa vecka.

Någon som hört om någon som fått positiv bekräftelse än? De 4-5 personer jag har hört som har fått besked har fått negativa sådana.

Vad påverkar om man blir tagen eller ej?

Ett hett tips är att ha kontakter. Ring era gamla befäl och fråga om dom ska åka ner. har ni tur åker dom som chefer för en enhet som ni kan tjänstgöra i. Anmäl isåfall ert intresse att åka ner som underställd. Det är alltid mycket lättare att plocka ut sitt folk om man kan sätta ett ansikte till ansökningshandlingen och vet att dom vill åka som just min underställde.

En fråga. Hur många söker och hur många tar man in?

Vad påverkar om man blir tagen eller ej?

Jag hörde en siffra om att det var totalt ca. 3.000 sökande till KS09. Huruvida det stämmer vill jag låta vara osagt.

Till KS08 och 09 blev jag inte ens uppringd. Jag var uttagen till KS05 men tackade då nej och uppringd till KS07 men kom inte med till slut ändå...

Vi som inte kom med får väl terrorisera Swedint å det grövsta via telefon, brev och E-mail när vakanserna poppar upp så att dom till skickar iväg oss bara för att slippa bli uppringda på daglig basis.

:wub:

Jag börjar starkt misstänka att min sambo har mutat personalhandläggaren på Swedint, så att mina ansökningar förvanskats och "försvinner" spårlöst i Cyberrymden, alternativt manipulerat mina vitsord i Pliktverkets databas från 10-8-8 till 7-2-4... ,O

Edited by The Swede

Då har beskedet trillat ner i brevlådan.

Jag är uttagen som Stf C Repplut KS09, men jag sökte som C Repgrupp i första hand. Efter lite samtal med Plutonschefen bestämdes det att jag skulle åka som hans stf. Jag tror det skulle se konstigt ut med en Lt. som gruppchef ... :}

Jag sökte vakansen som Stf C Repplut på KS08 (ca 2 veckor innan rotation) och allt var i princip klart, men i sista stund dök det upp en armé-tekniker med exakt rätt utbildning. Han hade dessutom varit ute tidigare, så det förelåg inget behov av internationell utbildning (UNJOC etc.).

Snöpligt, men nu är jag i alla fall med från början. Dessutom hade det blivit lite struligt med att med så kort varsel åkt iväg, så det här är nog den bästa lösningen.

:D Weeeeeeeeee! :huh:

Edit: Jag har en kollega som förmodligen blir med också (EW-tropp), men där är det lite mer hysch-hysch om verksamheten verkar det som.

Edit2: Då är mitt "Svar: Ja!" ivägskickat också

Edited by Vargas

Jag blev uppringd för ett par veckor sedan och fick uppfattningen att jag var preleminärt uttagen. Men när jag fick pappret från swedint idag så var jag placerad som reserv. :((

Vad hade hänt om jag hade nämnt att jag inte ville hamna som reserv om jag inte kom med. Hade jag haft större chans att komma med som ordinarie då?

Jag måste säga att jag blev snopen när jag inte var uttagen som ordinarie. Eftersom jag hade mycket bra vitsord från värnplikten och blev uppringd från p18.

Är det nån som vet hur stor chans det är att få hoppa in på vakansplatser om man är reserv?

Till er som kom med vill jag bara önska lycka till och hoppas att ni får en givande tid i kosovo.

fan blev bara reserv :((

en fråga på det det står att jag är uttagen som 1:a reserv och kommer inte att kallas till utb

står det så på alla som är reserv eller är jag precis nästa på tur nån som vet? :blink: