Jump to content

Säkkomp Sjö - Amf1 GBG - Vad bör jag fokusera på?


edolF

Recommended Posts

Just nu har jag haft lite för länge "ledigt" efter en väldigt intensiv träningsperiod inför mönstringen samt väldigt mycket jobb.

 

Nu när allt börjar lugna sig och suget för träning är tillbaka så tänkte jag börja fokusera mer på vad som är nyttigt för tjänsten. 

 

Så som jag tänker nu är:

*Ta mig ut och gå med packning (~25 kg). (Har jag redan börjat med!) En gång i veckan.

 

*Sen ska jag lägga till att löpa milen 1-2 gånger i veckan.

 

* 5 km med intervaller. En gång i veckan

 

* Styrka 2 gånger i veckan. En genomkörare av hela kroppen delad på två pass.

Skulle ni rekommendera gym eller Crossfit?

 

Är det något jag missat jag bör tänka på? Funderat lite på att lägga till simning i högen i mån av tid och få lite variation.

 

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Allt hänger egentligen på vad du har för grund, dina styrkor och svagheter. Om du är duktig distanslöpare och har uthålliga muskler ska du kanske lägga mer fokus på styrkan o.s.v.

Om du inte har marscherat med kängor och belastning innan så är 25kg ganska tungt att börja med, öka successivt, senor och ligament tar tid att anpassa sig till belastningen. Utbildningen är uppbygd så att du ska kunna komma in med en grundfys och klara dig men du tänker ändå rätt att anpassa träningen i förväg.

 

Om vi utgår från att du har tränat 'vanligt gym' så skulle jag lägga fokus på:

30-50 minuters löppass, distans är inte så noga här men 6min/km eller samtalstempo är en bra utgångspunkt.

Intervallpass, backintervaller, norska intervaller och liknande.

Marschträna(kängor och eventuell packning) 10km 7-10min/km, 50min marsch, 10min vila(inte mer inte mindre).

Styrketräning, knäböj och marklyft som bas, men mycket core och kroppsviktsövningar. Chins, dips, planka o.s.v. Flåsiga/sega crossfit-pass kan definitivt vara ett alternativ om du är hyfsat grundtränad.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar!

 

Jag har tränat hela mitt liv mer eller mindre. Så har en ganska bra grund att stå på, så därför jag som du förstod vill "nischa" träningen lite mera mot tjänsten. 

 

Jag började vid 15 kg, men kände inte att riktigt att det var tungt eller utmanande. 20 kg kändes lite mera men behövde inte ta ut mig speciellt mycket. Nu på 25 kg så blev det tyngre och känns lite, fick lite belastningsont i höfterna (inget som hindrar mig från något, mer att det är irriterat), ska man kanske köra ett tag till på 20 kg då eller är det ingen fara? Tänker att kroppen borde ju vänja sig om den får lite ont och bra med vila mellan.

 

Tack för träningstipsen! 

Ska försöka följa dessa. 

Har inga kängor i nuläget, bara farsans gamla och dom är några nummer stora tyvärr. Men vi ska in på en informations helg i April, hoppas att man kan få ut ett par kängor då.

 

Ser ut som att jag kommer satsa på crossfit till komplement för löpning och marschträningen.

 

Återigen tack för hjälpen!

Link to comment
Share on other sites

Lyssna på kroppen, testa med 20kg och sikta på minst två marschpass(1tim 50min totalt varav 10min vila, 50-10-50) känns det bra, kör på med 20, känns det fortfarande i höfterna, sänk vikten. Bättre att vara lite svagare än att komma till inryck med ont i leder.

 

Om du är hyfsat grundtränad sikta som sagt på löpträning och uthållighetsträning, t.ex. tunga marklyft kommer inte gynna dig jättemycket under GU om du redan är grundtränad. Så kör anaerob och aerob träning(syra och puls).

 

Nyfiken fråga, hur ser infohelgen ut?

Link to comment
Share on other sites

Okej, tack! Ska prova på detta!

 

I grova drag så är det information om utbildningen och sen de olika inriktningarna om jag förstått rätt. Sen information angående träning. Vi ska även ha med lite träningsgrejer, så misstänker att vi ska göra någon mindre form av fysiskaktivitet iallafall! 

Sen skulle vi få känna på lite materiel och vapensystem vi ska få använda. Prata med anställda, träffa våra befäl (givetvis gruppen vi ska göra utbildningen med). Detta pågår ju i två dagar så sova på logement tillkommer där också! 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...