Jump to content

• Similar Content

• By Perman
      För de som har kanalen C More Series så börjar en ny dokumentärserie om spionen Stig Wennerström i kväll kl 20:15. Del 2 i morgon kväll och Del 3 på söndag  kväll.

Stig Wennerström - spion i kallt krig

Stig Wennerström tipsade bl a ryssarna om blockaden av Kuba flera veckor innan och han visste om att DC 3:an kanske skulle skjutas ner.

/Per
    • By henke
      Igår släppte Försvarsmakten JÄGARSOLDAT, en ny dokumentärserie i 6 delar om att rycka in och utbilda sig till just jägarsoldat vid K 3 under 9 månader. Du hittar den på YouTube. Varje del är cirka 13 minuter. 

• By mariner
      Skulle behöva hjälp med en fråga!.

Jag fick för ett tag sedan tag på ett FJS "Holmström sjv- etui" som är i nyskick men dessvärre tomt!

Det jag vill veta är vad för utrustning som brukligt fanns i det vid tjänstgöring?...

Är väl medveten om att innehållet varierar beroende på insatsen typ & karaktär samt om det är "hemmaplan" eller utlandstjänstgöring det handlar om , Men det bör finnas artiklar som är "standard i etuiet" & som ständigt finns/fanns med.

Tacksam för hjälp med detta då jag vill ha det fyllt med korrekta sjv-artiklar som det skall vara däri så långt det är möjligt att uppnå.

• By Bamse
      Jag tänkte här få lite intryck från er övriga om hur sjukvården fungerar ute i Försvarsmakten ( och då menar jag den akuta delen av fältsjukvården, inte sköterskan på sjukan på regementet utan det som händer med den skadade i fält)!

Ämnet låter kanske för många lite tråkigt.....
      Men erfarenheterna visar att god sjukvård höjer stridsmoralen
      (du är inte lika sugen att göra våldsam landstigning om du vet att ingen tar hand om dig om (när) du skulle bli skadad).

Sjukvårdsutbildning är oxå något som inte prioriteras högt speciellt i HV, så litar DU verkligen på att din stridsparskamrat kan omhänderta dig när de ryska stäppmongolerna fått in en lyckoträff?

GA KA: Utveckla gärna dina åsikter om FM vätsketerapi.
  • Create New...