Jump to content
Sign in to follow this  
RSS-Bot

FM Malibloggen: Militärpolisens varierande vardag

Recommended Posts

Våra företrädare redogjorde här på Malibloggen i september vad en militärpolis är och vad vi har för uppgifter här i insatsområdet. Nu när uppdraget blivit mitt att skriva ett inlägg så tänkte jag istället berätta hur jag och min kollega upplevt insatsen och hur vår vardag ser ut.

Vår första riktigt viktiga insats i Mali blev att omvandla kontorets två små soffor till en mycket välkomnade hörnsoffa. Allt för att göra kontoret hemtrevligt och en plats där vi båda kan arbeta och koppla av – insatsen är trots allt strax över sex månader. Vi hade ganska olika förväntningar på vad vi skulle mötas av här nere, men vi båda känner att insatsen har varit över förväntan och det var enklare än vi trott att komma in i vardagen.

soffa-570x428.jpg

Vardagen här nere blir väldigt mycket vad man gör den till och uppgifterna är synnerligen varierande. Det som för mig varit väldigt tydligt är kravet på förmågan till tempoväxling. Ena dagen bygger vi en soffa på kontoret, för att dagen efter befinna oss långt ute i öknen på patrull. Senaste tiden har präglats av att vara ett stöd till förbandet genom att bemanna där behov har uppstått. Det har varit uppgifter som förare eller skytt under patruller eller på operationer eller stötta med breddutbildning av kulspruta 58. Helt enkelt lite gott och blandat. Där emellan återhämtar vi med att sola, läsa böcker och träna.

philip-ute-pa-operation-776x1024.jpg erik-onda-hojden-1024x768.jpg

Nu när halva insatsen har passerat kan vi stolt berätta att Mali 09 håller fanan mycket högt. Förbandet har visat en stor professionalism, vilket har gjort min och Philips vardag väldigt enkel. Endas hälften av insatsen återstår och vi båda har var sin leave kvar. Vi ser fram emot att få komma hem och träffa våra nära och kära och ladda batterierna inför slutspurten i insatsområdet.

/Erik

Läsa hela inlägget här >>