Jump to content
Sign in to follow this  
Flapchop

Funderingar kring de olika jägarförbanden samt utlandstjänst

Recommended Posts

God morgon,

Jag blir klar med högskolan i maj och har bestämt mig för att söka till Försvarsmakten. Jag fyller 26 i sommar och har kört en hel del sporter/gymmat/sprungit sedan jag var 16 och känner mig därmed både fysiskt och mentalt stark. Min far var KJ och efter mycket tänkande så har jag bestämt mig för att söka mig in till ett jägarförband. Jag har gjort online testerna på Rekryteringsmyndighetens hemsida och inväntar svar från dem. 

Jag har tre frågor, och förlåt i förväg för min ignorans samt okunnighet. Har vi aktiva jägarförband utomlands förutom FBJ i Mali? Om jag lyckas komma in och klarar de diverse testerna så vill jag göra utlandstjänst. Jag hittar inte särskilt mycket info online så misstänker att det inte är något civilvärlden ska veta om. 

Finns det andra förband som är väldigt krävande som är aktiva utomlands, om det nu visar sig att jägarförbanden håller sig till Sverige? Jag tycker att ett jägarförbands funktion är otroligt intressant men jag vill nästan främst arbeta inom FM utomlands, och då menar jag inte 100% administrativt. 

Min sista fråga handlar om Flygbasjägarna - har någon här erfarenhet inom det förbandet? Jag har försökt läsa mig in på alla våra jägarförband och jag tycker att både KJ och FBJ ser extra spännande ut. 

Tack för era svar och hoppas att det inte var för dumma frågor.

Allt gott,

en civil 

Det finns inga jägarförband på utlandstjänst som är där specifikt för att dom är jägare och löser uppgifter typiska för jägarförband. De lite större utlandsmissionerna brukar snurra på de stående markstridsstridsförbanden oavsett om det är ett pansarskytteförband eller ett jägarförband.

Om du blir yrkessoldat i Sverige 2019 skulle jag satsa på att finna glädje i att vara soldat och se en ev utlandstjänst som en bonus. Går man inte med inställningen att det är det enda man vill göra så finns nog risk att bli besviken. De stora utlandsmissionernas tid är nog förbi för denna gång. Om utlandstjänst är ett krav så hade jag sökt mig till en mindre, nischad enhet då dessa roterar på utlandstjänst oftare än andra. Notera dock att vissa av dessa inte genomför GU dvs du får först göra GU nnstans och sedan söka dig till dessa förband senare. Exempel kan isf vara militärpolis, EOD, telekrig, alla typer av tekniska tjänster eller repfunktioner.

Vill du ha en extremt krävande tjänst där du får bli duktig på ditt jobb och resa över världen så sök dig till Specialförbanden. De rekryterar en gång per år. https://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/sarskilda-operationsgruppen/

Om du däremot är jägarsoldat, finns väl en generell chans att du lättare blir antagen till en utlandsmission, just utav din tidigare erfarenhet, men du kommer knappast vara på missionen i egenskap av jägarsoldat utan snarare vara placerad i någon form av "allmän" skyttesoldatsamanslutning.

Sen kanske det finns särskilda jägarbefattningar med särskild inriktning, typ UAV, och sådana behov finns utomlands, men rent generellt är det få jägarbefattningar i missionerna.

Hej Flapchop!

Jag rekommenderar dig att läsa på om Särkild Officersutbildning, då du har Högskolepoäng.

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/utbildning/officersutbildning/officer/sarskild-officerutbildning/

Med tanke på att du har intresset av Utlandstjänst är det ofantligt mycket lättare att ta sig ut med en Officersutbildning.

Annars rekommenderar jag att du väljer Karlsborg (K3), Södra Skånska Regementet (P7), Skaraborg (P4) om du önskar högre sannolikhet att få genomföra Utlandstjänst som skyttesoldat.

Men de som får rotera ner mest på den nuvarande största missionen är personal från Försvarsmaktens Tekniska Skola (FMTS), personal ur Ledningsregementet (LedR), personal från Eksjö (Ing2) samt personal rörande TUAV från K3. 

Hoppas detta var till någon hjälp!

Mvh

EnSvenskTiger

FBJ var i MALI som förband under 2018, för att lösa en av huvuduppgifterna flygsäkring med C-130. Idag och återkommande bemannar enstaka soldater och yrkesofficerare befattningar i olika insatser. På senare år främst som advisors/utbildare och som chefer på mindre medicinska team.

Tack så mycket för alla era svar! Det uppskattas verkligen. 

Jag har bestämt mig för att söka flygbassäk (GB) och sedan försöka att bli FBJ. Anledningen till att jag väljer flygbassäk är för att jag inte har möjligheten att göra proverna för FBJ innan den 20 maj, och det känns som en befattning som är mest likt FBJ.

Hade gärna velat höra några råd/tidigare erfarenheter när det gäller Flygbassäk, om någon gick den befattningen! När/om jag klarar proverna på rekryteringsmyndigheten, finns det något särskilt förband som jag borde prioritera? Jag siktar på F17 men har inget emot F21/LSS/F7. 

Jag hade också en fråga när det gäller min väg till att försöka bli FBJ. Om jag har förstått det rätt, så måste jag först slutföra min Flygbassäk utbildning (9 månader) för att sedan kunna söka till FBJ. Stämmer det? Om FBJ rekryterar 2020, vet ni om jag har möjligheten till att göra de kompletterande proverna under min Flygbassäk GU eller måste jag vänta tills jag blir klar med GUn för att sedan söka till FBJ? Har för övrigt provat att mejla förbandet men fick inget svar när det gällde detta. 

Mvh