Jump to content

Lördagens övning.

Guest Lord Good

Recommended Posts

Guest Lord Good

Det blev väl som fruktat på lördagen, allmänt militärt kaos. Många i kompaniet har framfört starkt negativa synpunkter på övningen. Den första ruttnade redan på morgonen och kastade utrustningen och ville dra hem redan på Lidingövägen.

Dåligt tycker jag:

-Hemtransporten: Att det ska ta fyra timmar att ta sig hem från Berga är för mycket.  

-Södertörnsgruppen: Varför öva samtidigt och på samma ställe som oss?

-B-styrkan: Jag var bara med om två moment med civila figuranter, det kunde gott vara betydligt mer. Det är något som vi behöver öva. Antagligen hade man för lite B-styrkepersonal.

-Planeringen: Soldaterna slöar till när inget händer, man kunde ha lagt in mer moment, förflyttningar och liknande. Visserligen har grupp och plutonchefer ett ansvar att hålla igång förbandet, men vi klarar det inte själva. Enligt min menig så agerade de flesta gruppchefer och soldater utmärkt och gjorde mycket på eget initiativ när vi virriga PC inte gett dem några vettiga uppgifter.

Bra saker:

-Enskilda soldaternas uppträdande: Alla agerade föredömligt, jobbade bra, tog egna initiativ där det behövdes och höll humöret uppe trots att det var kallt och tråkigt.

-Gruppchefernas agerande: Det är lätt att vara PC när man har duktiga och erfarna gruppchefer som är självgående.

-Vi hade en bataljonsövning: Vi är duktiga på att agera i grupp och enskilda soldater, men inte i större enheter. Som PC får jag sällan leda truppen. KC och kompledning har ännu mindre vana. Mer bataljonsövningar, det behövs om vi ska bli bättre!

Till er som tycker att denna övning sög fett och aldrig någonsin tänker vara med igen! Hjälp till och se till att det blir bättre nästa gång. Det är viktigt för oss att kunna uppträda i större förband. Nu i början kommer det att vara rörigt och det kan upplevas som meningslöst för den enskilde soldaten, men det är bara att bita ihop och göra sin plikt. :)

Hejsan Gooden! Kan bara meddela att våra FBI från LG tyckte att vi PC sköte oss utmärkt, skriftlig utvärdering kommer inom närmsta 14 dagarna enligt G3.

Tack för ett gott samarbete under lördagsdygnet, det känns tryckt att ha dig i grannplutonen :cool:

Guest Lt. payne

Loord Good: det allmänna militära kaoset finns vid varje övning

oavsett om det är i Stockholm,Helsingborg,Köpenhamn eller i Butte,Montana.

Det är ett faktum som man får leva med och det är inte unikt för Hemvärnet heller. ;)

Bristen på  B-styrkepersonal är en miss från övningsledningen.det finns ju hur många frivilliga som helst!

Samtidigt måste man som Chef ändå få tid att organisera sitt förband, så man balansera b-styrkans användande.Man riskerar hamna i ett vakuum annars.

Håller med dej om att vi behöver öva i större sammanhang,battalions nivå är lämpligt.

Detta var lite egna reflektioner grundade på mina erfarenheter här i söder,men problemen är likadana.

Kunde faktiskt vara rätt givande med en Hemvärnsövning på Bataljonsnivå med förband från hela landet.

Till exempel en övning på Gotland eller varför inte på småländska höglandet?

Ok, vem kontaktar RiksHemvärnschefen och samordnar detta?

;)

-Södertörnsgruppen: Varför öva samtidigt och på samma ställe som oss?

Tycker du att det är negativt med folk i i terrängen??

Som jag förstod det så har det blivit en massa dubbelbokningar...typ allt var dubbelbokat   :)

Lite kul faktiskt när vi skulle slå på 3. Skärgårsbataljonens stab och hamnade i strid under urdragningen.

"Va i helv..., hur mycket folk är de egentligen?"

Det visade sig att det var ni andra som vi hade stött på..   :D

Guest Lord Good

Tack själv Kalle, vi skötte oss alla OK!

Kul idé Payne med en storövning. Det skulle bli lite som repövningarna förr, eller hur.

Adam Wilhelm, visst, jättekul med massa folk överallt :(

Det objekt vi skulle bevaka användes samtidigt av Södertörnsgruppen för något ändamål, mc-ordonanser och annan personal kom och gick hela tiden. Vägen utanför  var livligt trafikerad och vi fick order om att vi inte fick hindra trafiken samtidigt som vi skulle ha infartspost och kontrollera inpassering. Visst kan det vara ganska realistskt med den här röran, men jag tror övningen blivit bättre om vi sluppit dessa begränsningar.

Guest Lt. payne

Repövningarna var ju en enorm apparat.

Min första repövning var Väst 86.

Där deltog 16000 man ur alla vapenslag i tre veckor,då var det inget snack om pengar....

Jo jag vet lite OT.Det va Loord Good som började! ;)

Så, tillbaka till ämnet.

Kan väl inte påstå att övningen av direkt händelserik. Lite större variation på Fis uppträdande hade inte skadat. Lite mer fart på förbandet hade ingen dött av heller. Som det var nu tog det ju liiiiiiite väl lång tid innan uppgiften ens med lite fabulerande kunde betraktas som löst.

Hemresan som tog två timmar längre än beräknat ska vi inte tala om. :(

Men man fick ju i alla fall möjlighet att testköra sin fantastiska sekatör! Underbart verktyg, man strippar vilken gran som helst på nolltid och bygger sig en egen Hästens på hur kort tid som helst! :D Dessutom hade man nått att göra.

Bilder på det enda som fanns att plåta.

Härligt!!   :)

Jag kan verkligen hålla med om att det var synd att det skulle vara en stabsövning samtidigt som er övning pågick.

Självklart skulle vi ha SAMÖVAT!!

Det hade varit riktigt roligt att öva ihop men tyvärr så kan inte ens bataljonsstaben hålla koll på sina egna kompanier.

KalleSWE: Låg ni vid det röda förrådet vid K-banan?

Isåfall var det ni.

En liten rolig incident hände oss. Ingen hade orienterats om att Solna-Sundbyberg hade sin infartspost längre fram än tidigare uppgivet. Vi hade riktigt spännande skyttegravskrigföring som avbröts av blågul efter 45 minuter. Kul var det iaf.

Annars var det ju sjukt oorganiserat på K1, tydligen kom inte amtransporten i väg från I1 som den skulle och en massa annat skit.

Sedan var det bara kartrekat från övningsledningen. Därför hade någon förändrat verkligheten i förhållande till kartan. Vi saknade ett av våra objekt, det revs för två år sedan. Snyggt jobbat.

En hel del har redan sagts tidigare. Dock fick jag mig ett gott skratt när jag såg smurfarna från batstab och kompstab. Vilken fröjd för ögat!!!! :)

Är det någon som fått klarhet i vilka B styrkan var?

Vi hade ganska många besök av dem så vi kan inte klaga. EN kille sprang fram mot våra ställningar  och skrek: Handgrenade! och fick i samma ögonblick två mag 7.62 i bröstet från mig och min stridsparskamrat som satt i en grop framför/till höger om stridsställningen. Blev lite förvånad... hehe.

Var alla nere på Berga?

Adam Wilhelm: Ja vi låg i terrängen Ö vägen som går längs k-banan, runt det röda plåtskjulet :P

Och mina skjutglada soldater gjorde det ingenting att det var fel b-styrka dom sköt på.

111 SSK bat:Det var 7 kompanier från Sthlmsbat + 4 kompanier från Södertörnsgruppen.

B-styrkan (jag pratar nu om våran ordinarie under övningen AW  :inlove) var vinkel serganter från LG/SSK, även kallade för kadetter.