Magnus Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 Har ett liten problem med datorn som jag hoppas någon av er har en lösning på. Ganska ofta då jag startar datorn startar den om sig när jag ska logga in. Samma sak händer ibland när jag startar spel, eller efter ett tag när jag har spelat. Det inträffar aldrig när jag inte gör något på datorn. Någon som vet vad det kan vara. Har redan testat med Windows Update, och virus är det inte. Min dator: Windows XP Home Edition Pentium III 733 Mhz 128 MB RAM 30 GB HD TNT2 Ultra grafikkort Link to comment Share on other sites More sharing options...
målobs Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 Ett ord: Windows. Kör linux löser det sig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odeys Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 har ingen aning om vad det är, men prova att byta OS till ngt annat. W2k är i mitt personliga tycke trevligare än XP /O. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted June 18, 2003 Author Report Share Posted June 18, 2003 har ingen aning om vad det är, men prova att byta OS till ngt annat. W2k är i mitt personliga tycke trevligare än XP /O. Nja, sånt kostar pengar. Vill helst fortsätta köra XP. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1317 Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 Såvida man inte ändrar en inställning (automatisk omstart) i My computer -> Advanced -> Startup & Recovery så startar Windows XP och 2000 automatiskt om datorn ifall den "bluescreenar" eller låser sig. Jag antar att detta är problemet. Detta löser visserligen bara omstarterna... bluescreens eller brukar tyda på ett instabilt system. Har du överklockat någon komponent? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odeys Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 har ingen aning om vad det är, men prova att byta OS till ngt annat. W2k är i mitt personliga tycke trevligare än XP /O. Nja, sånt kostar pengar. Vill helst fortsätta köra XP. då funkar ju målobs tips linux är inte bara gratis, det är krångligt också...*s* Kolla med ngn i bekantskapskretsen om de inte har en annan verison av XP då kan vara så enkelt, jag hade det problemet med 98, två olika skivor gav helt olika resultat på min stackars dator =) /O ps Ni som gillar linux jag är på er sida egentligen men jag orkar inte installera det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kockis Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 Kan man köra Linux paralelt med windows? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 Kör linux löser det sig Världens mest överskattade OS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 Har ett liten problem med datorn som jag hoppas någon av er har en lösning på. Ganska ofta då jag startar datorn startar den om sig när jag ska logga in. Samma sak händer ibland när jag startar spel, eller efter ett tag när jag har spelat. Det inträffar aldrig när jag inte gör något på datorn. Någon som vet vad det kan vara. Har redan testat med Windows Update, och virus är det inte. Min dator: Windows XP Home Edition Pentium III 733 Mhz 128 MB RAM 30 GB HD TNT2 Ultra grafikkort Testa att av/installera drivisar till grafikkort samt andra drivrutiner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 Kan man köra Linux paralelt med windows? Ja, man kan ha det på samma dator, men innan "os:et" startar så får du välja Linus eller Win. Då går det bara att köra ett av dem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted June 18, 2003 Author Report Share Posted June 18, 2003 Har du överklockat någon komponent? Nix, inga överklockningar. Hade liknande trubbel när jag körde 98. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted June 18, 2003 Author Report Share Posted June 18, 2003 Testa att av/installera drivisar till grafikkort samt andra drivrutiner. Har redan testat, fungerade inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 Har ett liten problem med datorn som jag hoppas någon av er har en lösning på. Ganska ofta då jag startar datorn startar den om sig när jag ska logga in. Samma sak händer ibland när jag startar spel, eller efter ett tag när jag har spelat. Det inträffar aldrig när jag inte gör något på datorn. Någon som vet vad det kan vara. Har redan testat med Windows Update, och virus är det inte. Min dator: Windows XP Home Edition Pentium III 733 Mhz 128 MB RAM 30 GB HD TNT2 Ultra grafikkort Testa att av/installera drivisar till grafikkort samt andra drivrutiner. Rogge: Har redan testat, fungerade inte. Ok, Det är ju viktigt att datorn fungerar, så testa att formatera datorn, sedan lägga in WINxp Pro eller WIN2k. det skulle jag har gjort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 Har du kollat om din CPU fläkt fungerar? Kan vara värme problem. Testa också att damma ur flänsen om det är mycket dam i den. Skulle inte något av detta löas ditt problem kan du testa och skaffa en Chassi fläkt. Kolla också i BIOS och se vad din CPU temp ligger på. (för att komma in i bios håll nere delete vid POST). Länkar för kylnings lösningar till dator. www.Gtek.net www.overclockers.se www.Kylning.nu Länkar med tipps www.sweclockers.com Skriv gärna om det funkade. www.nordichardware.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 Får jag föreslå en annan lysande variant av UNIX? Mac OS X, i det närmaste problemfritt, snabbt och det är dessutom snyggt. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 Om du har en cpu som är "duron" så kan det vara värme problem, eller är det bara för bärbara,? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted June 18, 2003 Author Report Share Posted June 18, 2003 Ok, Det är ju viktigt att datorn fungerar, så testa att formatera datorn, sedan lägga in WINxp Pro eller WIN2k. det skulle jag har gjort. Blir dyrt att köpa nya operativsystem, och piratkopior vill jag inte använda. Har testat formatering, men det hjälpte tyvärr inte. Misstänker att det är något strul med hårdvaran, men jag har ingen aning om vad det är. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted June 18, 2003 Author Report Share Posted June 18, 2003 Har du kollat om din CPU fläkt fungerar? Kan vara värme problem.Testa också att damma ur flänsen om det är mycket dam i den. Skulle inte något av detta löas ditt problem kan du testa och skaffa en Chassi fläkt. Kolla också i BIOS och se vad din CPU temp ligger på. (för att komma in i bios håll nere delete vid POST). Länkar för kylnings lösningar till dator. www.Gtek.net www.overclockers.se www.Kylning.nu Länkar med tipps www.sweclockers.com Skriv gärna om det funkade. www.nordichardware.com Tack för tipsen, ska plocka fram skruvmejseln imorgon och testa. Hur rengör man en fläkt enklast? Topps? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 Tack för tipsen, ska plocka fram skruvmejseln imorgon och testa. Hur rengör man en fläkt enklast? Topps? Vänd dig till Linus, han sysslar med sånt på fritiden, forumets egna hårdvarunörd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baan Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 det kan vara kylning, strömtillförsel lite allt möjlgit för mig var det dock ram-minnet och trro att det kan vara samma sak för dig. Tror inte det är mjukvaran som strular utan det är säkerligen någon hårdvara.. låter iaf precis likadant som mina omstarter, och när jag tog började köra med ett 256 minne istället för två så försvann problemen. Lite tråkigt dock att ha två 256 333 mhz minnen liggandes .. ska försöka fixa nytt moderkort :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted June 19, 2003 Report Share Posted June 19, 2003 har ingen aning om vad det är, men prova att byta OS till ngt annat. W2k är i mitt personliga tycke trevligare än XP /O. Nja, sånt kostar pengar. Vill helst fortsätta köra XP. Nejdå, kostar inget alls. Licensen på ett OS gäller alltid även äldre versioner så hittar du ett W2000 så är det bara att installera med XP licensen du redan har. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mgann Posted June 19, 2003 Report Share Posted June 19, 2003 Hur rengör man en fläkt enklast? Topps? Köp en burk med tryckluft och blås bort dammet med den. Finns inget som slår detta om man behöver få bort damm och annat skräp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SnowFlax Posted June 19, 2003 Report Share Posted June 19, 2003 har ingen aning om vad det är, men prova att byta OS till ngt annat. W2k är i mitt personliga tycke trevligare än XP /O. Nja, sånt kostar pengar. Vill helst fortsätta köra XP. Nejdå, kostar inget alls. Licensen på ett OS gäller alltid även äldre versioner så hittar du ett W2000 så är det bara att installera med XP licensen du redan har. Källa tack, jag tror inte att M$ gratis ger bort licenser på t ex: Win95, Win98, Win98SE, WinMe, Win2k Pro, Win2k Server och Win2k Adv server, Win XP Home och Win XP Pro bara för att man köpt Win Server CAL (Client access license) 2003 för 2,118.75 kr på Dustin. Så snälla är inte ens M$... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted June 19, 2003 Report Share Posted June 19, 2003 har ingen aning om vad det är, men prova att byta OS till ngt annat. W2k är i mitt personliga tycke trevligare än XP /O. Nja, sånt kostar pengar. Vill helst fortsätta köra XP. Nejdå, kostar inget alls. Licensen på ett OS gäller alltid även äldre versioner så hittar du ett W2000 så är det bara att installera med XP licensen du redan har. Källa tack, jag tror inte att M$ gratis ger bort licenser på t ex: Win95, Win98, Win98SE, WinMe, Win2k Pro, Win2k Server och Win2k Adv server, Win XP Home och Win XP Pro bara för att man köpt Win Server CAL (Client access license) 2003 för 2,118.75 kr på Dustin. Så snälla är inte ens M$... Hur det är med CAL kan jag inte gå ed på, men i övrigt så kan man alltid "nergradera" till en tidigare vesion förutsatt att man har licens på den nya. Källa? Ring Microsoft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swed65 Posted June 19, 2003 Report Share Posted June 19, 2003 Det där med licenser är en djungel hoppas detta kan bringa lite ljus i mörkret.. http://www.microsoft.com/sverige/permissio...t/downgrade.asp Vad Ms säger om nedgradering av programvara.. När det gäller Cal så läs mera på denna länk http://www.microsoft.com/sverige/license/s...amguide/cal.asp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gotcha Posted June 19, 2003 Report Share Posted June 19, 2003 Det låter som det kan vara: a) överhettning (dubbekollat rpm osv i BIOS?) B) minnesfel (min burk betedde sig snarlikt, och det visade sig att min danska DDRAM inte trivdes med mitt kinesiska MSI K7-moderplanka, jag bytte bägge och det blev bra igen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted June 19, 2003 Author Report Share Posted June 19, 2003 Det låter som det kan vara: a) överhettning (dubbekollat rpm osv i BIOS?) Menar du hårddiskens RPM? Det ska vara 7200 varv/minut va? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted June 19, 2003 Report Share Posted June 19, 2003 Det låter som det kan vara: a) överhettning (dubbekollat rpm osv i BIOS?) Menar du hårddiskens RPM? Det ska vara 7200 varv/minut va? Det bästa är ju om du har någon polare eller nåt som kanske kan avgöra vad felet är, kan vara hårddisken som har mulat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wahlgren Posted June 19, 2003 Report Share Posted June 19, 2003 Nu tror jag ju inte att detta är problemet du har men min första egna dator var så att den bara startade om hela tiden. Kunde ske när som helst. Jag testade att formatera och installera om windows ett antal gånger. Inget hjälpte. Skickade tillbaka den till affären som bytade något. Vet inte vad. Fick tillbaka den. Problemen bestod så jag skicka in den igen. Jag fick en helt ny och den fungerade perfekt. Det var troligen något problem med moderkortet. Men om du har haft den ett tag så tror jag inte att det är samma fel som du har men man vet aldrig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted June 20, 2003 Report Share Posted June 20, 2003 Har ett liten problem med datorn som jag hoppas någon av er har en lösning på. Ganska ofta då jag startar datorn startar den om sig när jag ska logga in. Samma sak händer ibland när jag startar spel, eller efter ett tag när jag har spelat. Det inträffar aldrig när jag inte gör något på datorn. Någon som vet vad det kan vara. Har redan testat med Windows Update, och virus är det inte. Min dator: Windows XP Home Edition Pentium III 733 Mhz 128 MB RAM 30 GB HD TNT2 Ultra grafikkort När jag var och praktiserade på ett stort företag så va jag med på datasupporten, det var en dator som bootade om hela tiden, om och om igen, vi bytte allt, då menar jag verkligen allt. Sen visade det sig att det var strömmen i uttaget det var fel på, kolla det!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.