Jump to content

Uppstoppade djur

Elfgren

Recommended Posts

personligen tycker jag att Örnar och andra utrotningshotade djur fan inte ska sitta döda på nån tallpinne på väggen, helt ok om man hittat den död men inte om nån dödat den. Ska djuren vara uppstoppade ska det vara lagligt gjort.

Fast du skaffar antagligen det på lagligt sätt

EDIT: från blocket.se

1 st björn, nymontage i upprest ställning, ca:

190 cm. PRIS: 35 000 el. högstbjudande :D

mvh Lord

sätt ut en annons? det borde ju igentligen inte vara så svårt att få tag på ett uppstoppat djur.

har själv en gammal skabbig krokdil som jag fick för läänge sen. min flickvän hatar den.

Vet någon var man kan få tag på sånna gärna typ örnar. Det vore rätt tuft att ha :blink:

Du ÄR medveten om att en sån pippi är STOR ? ?

Inte ngt du har i ett studentrum direkt.

jag bor i ett ombyggt garage + ett extra rum. så den får nog plats :)

Bara så att du är medveten om det men all handel med utrotningshotade djur är förbjuden, oavsett om dom är uppstoppade eller inte. Detta gäller också om djuret är lagligt skjutet eller upphittat död. Denna lag finns för att minska marknaden för utrotningshotade djur. Men är det bara nått rådjur eller nåt sånt du skall ha så går väl altid det att ordna fram.

/Defender

Bara så att du är medveten om det men all handel med utrotningshotade djur är förbjuden, oavsett om dom är uppstoppade eller inte. Detta gäller också om djuret är lagligt skjutet eller upphittat död. Denna lag finns för att minska marknaden för utrotningshotade djur. Men är det bara nått rådjur eller nåt sånt du skall ha så går väl altid det att ordna fram.

/Defender

Det beror vält på hur gammalt djuret i fråga är? Jag har hos konservatorer sett både havsörn, kungsörn och berguv som var tillsalu, svindyra och skitfula/skabbiga med datum för uppstoppande mellan 1900-1950, och detta var inte länge sedan.

- HvPrsk

Såvit jag vet så skall ålder inte spela någon roll.

Citat från Naturvårdsverkets hemsida:

artskyddsförordningen 1998:179 är en förordning under Miljöbalken. Artskyddsförordningen tar bland annat upp fridlysning, förvaring, transport, handel och preparering av djur och växter samt förevisning av levande djur. Förordningen reglerar också import och export. EU:s fågeldirektiv (79/409/ EEG) och habitatdirektiv (92/43/EEG) har i huvudsak genomförts i Sverige genom bestämmelser i artskyddsförordningen. rådets förordning eg nr 338D97 om skyddet av vilda djur och växter genom kontroll av handeln med dem. Förordningen styr genomförandet av CITES inom EU. Djur eller växt av en art som finns på förordningens bilaga A får man inte använda för kommersiella aktiviteter. Detta innebär bl.a. att A-listade djur och växter får man inte handla med, faktiskt inte ens byta mot något annat eller annonsera om att man vill sälja. Det är förbjudet. I vissa fall kan undantag medges från förbudet. B-listade arter får man handla med under vissa förutsättningar. Förordningen reglerar också import och export. a-listad Djur- eller växtart som finns med i bilaga A till Rådets förordning (EG) nr 338/97. Det är förbjudet att handla med A-listade arter men i vissa fall kan undantag från förbudet medges.

Slut citat:

Så man får alltså inte handla med a-listade djur. Och så som jag har fattat det så spelar det ingen roll när dom är skjutan.

Om man är osäker när man ser ett uppstoppat djur tycker jag att man skall ringa och fråga lämplig myndighet om vad som gäller för just detta djur. Tänk ifall man skulle stödja dom äggplockande tyskarna eller tjuvjakt av rovfågel, det skulle inte vara så roligt eller hur?

/Defender

personligen tycker jag att Örnar och andra utrotningshotade djur fan inte ska sitta döda på nån tallpinne på väggen, helt ok om man hittat den död men inte om nån dödat den. Ska djuren vara uppstoppade ska det vara lagligt gjort.

Fast du skaffar antagligen det på lagligt sätt

EDIT: från blocket.se

1 st björn, nymontage i upprest ställning, ca:

190 cm. PRIS: 35 000 el. högstbjudande :}

mvh Lord

Om man hittar en död örn i skogen ska man lämna den till polisen så det går inte att behålla den på det sättet.

Källa: Flickvän som pluggar till veterinär.

Det var någon som fick problem med att sälja en uppstoppad björn får några månader sedan då den inte är tillåten att sälja i Sverige, lite konstigt då det ju är lagligt att jaga björn i vissa trakter men så är reglerna.

Källa: Dagspressen för några månader sedan.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...