Jump to content
Sigbjörn Hellström

14,5 cm psrak m/49

Recommended Posts

Tjäna. Jag e ny till forumet och detta e min första post. Jag letar efter information om 14,5 cm pansarsprängraket m/49 och dess varianter m/49A och B.
Jag har haft svårt att hitta nån form att officiell information alls om dessa raketer och det enda som finns på internet och i krigsarkivet är minnen och mindre nämnder i manualer.
Det jag lyckats hitta genom åren är att:

• Raketerna vägde runt 45 kg kompletta och stridshuvudet (arméterm stridsladdning) vägde runt 21 kg. Sprängämnet i huvudet var av hexotol och vägde 2,7 kg.
  • Tändröret var (åtminstone på vanliga m/49) ett Ögonblickligt högkänsligt spetsanslagsrör (Öhksar) m/52.
  • Själva raketen var 10,3 cm i diameter medans huvudet som beteckningen säger var 14,5 cm.
  • Raketen konstruerades av Bofors och kunde även montera 15 cm spränghuvud m/51, m/51A och m/51B. Dessa har jag haft lite lättare att hitta info om men även dessa finns det ont om info på.
  • Vanliga m/49 ska ha runt 250 mm av genomslag mot pansar medans m/49B hade 257 mm av genomslag mot pansar om sprängkonen detonerade 120 mm från målet (marktest).

Mer info skulle verkligen uppskattas.

Välkommen till forumet!

Jag kunde bara hitta några trådar rörande de tidiga raketerna här

http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=18416

IPMS Stockholm ger tipset 

https://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?t=3804&start=10

Införskaffa/låna boken "Flygande Tunnan" av Lennart Berns och kolla på sida 144.
I boken finns ju en mängd andra nyttiga bilder på beväpning, fälltankar, annan yttre last samt flygplanet i övrigt.

Kolla även in denna sida och kontakta ägaren som lagt upp kopiöst med information om svenska flygplan.

https://svfplhist.home.blog/

HIttade ett intressant föredrag Tunnan 70 år -2018 av Bertil Eriksson. Runt 10 minuter in pratar han om raketer. 

• Like 1

On 2/27/2019 at 12:03 PM, henke said:

HIttade ett intressant föredrag Tunnan 70 år -2018 av Bertil Eriksson. Runt 10 minuter in pratar han om raketer. 

Tack för fina kommentarer dock så är tråden i länk 1 gjord av mig :3 och svfplhist har lika begränsad info som jag. Videon var dock mycket intressant men dock så snackar han enbart om jaktraketer. :S