Jump to content
nervös

Mönstringsunderlag

Recommended Posts

Det är så att jag blev inte kallad för värnplikt men har nu väntat ett år och ska gå ut skolan nu i sommar. Jag genomgår just nu en depression pga mycket som hänt på senaste tiden (dödsfall och lite andra grejer) Jag tar ingen medicin. utan har bara gått till kurator några gånger men är klar med det nu. Jag har läkarintyg för depression. men känner att det går bättre och bättre för mig nu. Jag känner inte dom här symptomen för depression längre. Men till min fråga:

Hur ska jag göra om jag ska mönstra, på psykologundersökningen, ska jag säga som det är och riskera att inte kunna göra GU. Det bör tilläggas att jag har alltid velat göra något inom försvaret sedan tidig ålder. 

Jag är i bra form fysiskt, tränar rugby 2 gånger i veckan. Det är den psykiska delen där det varit lite påfrestande. 

Tror ni att jag kommer bli nekad pga det som hänt eller tror ni dom har överseende? 

tack :P

18 hours ago, nervös said:

Det är så att jag blev inte kallad för värnplikt men har nu väntat ett år och ska gå ut skolan nu i sommar. Jag genomgår just nu en depression pga mycket som hänt på senaste tiden (dödsfall och lite andra grejer) Jag tar ingen medicin. utan har bara gått till kurator några gånger men är klar med det nu. Jag har läkarintyg för depression. men känner att det går bättre och bättre för mig nu. Jag känner inte dom här symptomen för depression längre. Men till min fråga:

Hur ska jag göra om jag ska mönstra, på psykologundersökningen, ska jag säga som det är och riskera att inte kunna göra GU. Det bör tilläggas att jag har alltid velat göra något inom försvaret sedan tidig ålder. 

Jag är i bra form fysiskt, tränar rugby 2 gånger i veckan. Det är den psykiska delen där det varit lite påfrestande. 

Tror ni att jag kommer bli nekad pga det som hänt eller tror ni dom har överseende? 

tack :P

Var ärlig både för dig själv och andra. Vet de om din situation och du inte säger något bör de vara värre. vad du än gör i försvarsmakten har du vapen runt dig. De är därför de är noga.

Bli dock inte ledsen om det enda erbjudande du får är att bli hemvärnssoldat, jag är nämligen relativt övertygad om att det finns stor risk för det.

Med tanke på hur du beskriver depressionen och hur den påverkar och påverkartdej så skulle jag säga att det är rätt kört att få en plats. Denna händelse kan ha gjort dej starkare men också raka motsatsen. Det kan vara bättre för dej att sprida vingarna utanför skolan i det civila i ett år för att sedan söka igen.

Hej nervös!

Psykologen är till för att bedöma ifall du är lämplig att genomföra en Grundutbildning!

Kör öppna kort hos psykologen, de är där för att se att du är en "normalfungerande individ".

Vad psykologen gör för bedömning angående allt annat kan vi inte spekulera runt om då ingen av oss vet något om deras bedömningsprocess då detta är belagt under sekretess! :)

För övrigt är det så att om du inte är plikt-mönstrad kan du alltid söka frivilligt! Det är ungefär 10% av 00:or som blev tvingade till mönstringen, men söker du frivilligt får du (nästan) alltid genomföra en mönstring! Så, boka nu en mönstring, genomför dina tester och se vart det leder! 

Lycka till!

Mvh

EnSvenskTiger