Jump to content
Sign in to follow this  
ARNO

Vad testas under Kompletterande Prövning? - AJB

Recommended Posts

Hej SoldF! 

Jag har för avsikt att söka mig till AJB nu under 2019 och förväntar mig klara jägarkraven hos TRM. Nu börjar oroa mig lite för den Kompletterande Prövningen jag undrar lite vad som testas där, gärna tider och vikter om folk vet, men annars mer övergripande.

Det jag redan listat ut är:

Beeptest

Kettlebell lyft

(Slätmil?) 

Simning

Jag vet att det ingår mycket mer, och är väldigt intresserad utav vilka moment, så att jag kan förbereda mig så gott jag kan för det, rent fysiskt. 

Jag vet själv att simning är en stor svaghet hos mig och har därför börjat simma, och försöker lära mig saker som jag inte tycker är lätt, ex simma bassäng under vatten, livräddning osv. 

Om någon av er kan fylla listan på vad som testas så skulle jag bli riktigt glad! 

Jag vet att jag har huvudet och personligheten för AJB, men för att ha en chans att klara KP så måste jag träna fokuserat på dom delarna, vore förkrossande att bli hemskickad för att man tex. "Inte visste att dykning ingick".

Tack på förhand!  

Troliga moment som du inte nämnt:

- Pull-ups alternativ chinups-häng på tid

- Sit-ups

Kan tyvärr inte svara på allt då jag inte jobbat där. Men som med allt annat. Börja löpa om du inte gör det. Konditionen och styrkan du får av det kommer vara väldigt bra för att klara många av momenten. Är du osäker på att simma börja även göra det. Lär dig dyka ner till botten på en djup bassäng från vattenytan. Vänj dej att kunna göra det flera gånger i följd. Om du inte kan dyka från kanten så börja med det.

På ett test jag var på så skulle jag dyka baklänges från 3 meter vilket jag aldrig gjort. Visst var det läskigt men det gick då jag dykt från 3 meter förut.

Har hört folk nämnt "Statisk rygg" du hänger ut över en plint så som du skulle kunna göra rygglyft men håller dig rakt ut statiskt i 120 sekunder. Inte 100% säker dock.

Om man "åker ut" på KP, får man rycka in på en annan utbildning typ ens "andrahandsval"?

On 2/1/2019 at 9:13 AM, edolF said:

Om man "åker ut" på KP, får man rycka in på en annan utbildning typ ens "andrahandsval"?

Kort svar: Ja.

TRM skickar upp Yrkeshandläggare som pratar med alla som inte klarar KP om vad de önskar för annan tjänst osv. så inget att oroa sig för!

Kämpa hårt och ge inte upp!

Mvh

EnSvenskTiger