Jump to content
ARNO

Vägrar bli kuggad under KP för AJB.

Recommended Posts

Hej SoldF! 

Jag har för avsikt att söka mig till AJB nu under 2019 och förväntar mig klara jägarkraven hos TRM. Nu börjar oroa mig lite för den Kompletterande Prövningen jag undrar lite vad som testas där, gärna tider och vikter om folk vet, men annars mer övergripande.

Det jag redan listat ut är:

Beeptest

Kettlebell lyft

(Slätmil?) 

Simning

Jag vet att det ingår mycket mer, och är väldigt intresserad utav vilka moment, så att jag kan förbereda mig så gott jag kan för det, rent fysiskt. 

Jag vet själv att simning är en stor svaghet hos mig och har därför börjat simma, och försöker lära mig saker som jag inte tycker är lätt, ex simma bassäng under vatten, livräddning osv. 

Om någon av er kan fylla listan på vad som testas så skulle jag bli riktigt glad! 

Jag vet att jag har huvudet och personligheten för AJB, men för att ha en chans att klara KP så måste jag träna fokuserat på dom delarna, vore förkrossande att bli hemskickad för att man tex. "Inte visste att dykning ingick".

Tack på förhand!  

När mönstrar du? 

Sista antagningsdagen är väll ganska snart, så de inte får "slut" på platser tänker jag!

3 minutes ago, edolF said:

När mönstrar du? 

Sista antagningsdagen är väll ganska snart, så de inte får "slut" på platser tänker jag!

Har informerat mig väl om det via TRM, sista antagningsdagen är precis innan KP tydligen, vilket är i slutet av April.

Okej, för till mig sa dom att antalet platser kan fyllas och man bör därför mönstra så tidigt man kan. Dock gällde det K3 och andra tjänster.

Men som jag förstod det så är det de personer med best resultat som kommer in. 

Lycka till.

On 1/29/2019 at 10:51 PM, edolF said:

Okej, för till mig sa dom att antalet platser kan fyllas och man bör därför mönstra så tidigt man kan. Dock gällde det K3 och andra tjänster.

Men som jag förstod det så är det de personer med best resultat som kommer in. 

Lycka till.

TRM Låser platser så det finns lika många platser att söka per period, inte som gamla systemet med först till kvarn. 

KP är oftast väldigt mycket mer än bara lite styrketräning, det kommer nog innefatta att du bär den utrustning du skall använda, agera i miljön du kommer utbildas i, prövas på gruppdynamik osv. Det viktigaste är att du tränar allround och inte ger upp på dina prövningar. 

Tyvärr har jag inte mer information om AJB:s KP, men gissningsvis, gå långt, bära tungt, styrke/konditionstester, jobba hårt och länge. Allt som Jägartjänsten innebär, fast i lättare form.

Mvh

EnSvenskTiger