Jump to content
Lumpen2019

Mönstring 2018-2019

Recommended Posts

Hej

Jag mönstrade i oktober 2018, bor i norra norrland så fick åka tåg en bra bit under natten för att ta mig till mönstringen, jag hade redan bokat om min mönstring 1 gång pga förhinder. Påvägen ner på tåge blev jag febrig och ont i halsen/hosta, Detta medförde att ja knappt fick nån sömn å va i försämrat fysiskt skick när ja kom på mönstringen.

Jag fick en 7a i alla testerna förutom cyklingen såklart där ja fick en 5a, Jag är helt säker på att mitt resultat skulle blivit bättre om ja inte vore sjuk.

Ska tilläggas att min vilopuls va ovanligt hög på 100 vilket är möjligt ”bevis” på att ja hade feber som läkarn även kommentera.

Ja var rädd att inte få göra vp då jag redan bokat om en gång å även hade rest så långt så valde att göra mönstringen.

Jag blev placerad som strf90 förare å de ä inge fy skam i de, å mista mig inte för nån grabb som bara vill bli jägare, ja kände dock att min feber drog ner mitt resultat å gjorde val av utbildning begränsad.

Min fråga är då om de är möjligt att göra ommönstring? jag skickade ett långt å välförmulerat mail där ja beskrev situationen men fick avslag utan specefik anledning.

Bör ja ta upp kampen me rekryteringsmyndigheten eller äre bara å gilla läget?

Gilla läget, ta den tjänst du blir erbjuden.

jojo men tänkte om de ens finns en chans att man får göra ommönstring då de kändes lite surt att få sämre valmöjlighet pga sjukdom som man int kunde göra nått åt speciellt pga att ja reste så jäkla långt

Fick du tjänsten på strf90 eller var det en tjänst av flera potentiella som du blev erbjuden?

Man brukar kunna få välja 3 tjänster.

fick välja mellan de, artellerist, tross eller luftvärn, då ja inte fick minst en 6a på cykel så var man tydligen inte lämplig för något stridande förband till fots. Är placerad som strf90 förare nu.

Det är en bra tjänst, kör på det.

Ok har hört att de ä mycket vård av vagnen speciellt som förare då man är ansvarig för fordonet men är säkert riktigt kul att köra synd bara att dom inte tog ut nån från min årskull till 122an

Ja mycket vård, men det är en bra tjänst.

Älta inte, kör hårt.

Hej Lumpen2019!

Grattis till förare på Strf90! Du kommer inte ångra dig! 

All denna glorifiering av Jägare är något du kommer skratta åt! Jag sitter hellre personligen i ett Stridsfordon och skrattar när man hör Bakvagnen göra avsittning i -20 och kallblåst än att ligga under en gran i 3 veckor för att spana mot en misstänkt punkt för att samla in underrättelse åt högre chef... :)

Om du nu mot all förmodan är intresserad av Jägartjänst kan du alltid söka utbildningen Fallskärmsjägare efter genomförd Grundutbildning och förtjäna en av de tuffare utbildningstecknen! Efter grundutbildning är du fri att söka vilken tjänst du vill inom Försvarsmakten (Soldattjänst och inte Officer självklart).

Mvh

EnSvenskTiger