Jump to content
Sign in to follow this  
vikingman

Boeing leverar första KC-46 till USAF

Recommended Posts

Boeing leverar första KC-46 lufttankningsplanet den 10 januari 2019. 

 

Men det verkar ta många år att lösa tekniska problem med planet. 

Till skillnad mot tidigare lufttankningsplan så ligger inte boomoperatören på magen

när denne styr lufttankningsbommen utan boomoperatören befinner sig i främre delen

av KC:46:an och ser planet som skall tankas genom kameror. Detta fungerar tydligen inte 

tillfredsställande.

 

Det krävs också för stor kraft för vissa av de tankande planen för att ansluta sig till bommen.

 

Läs mer på länken:

 

https://www.defensenews.com/breaking-news/2019/01/10/boeing-delivers-first-kc-46-but-fixes-to-technical-problems-still-years-away/

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 år försenad, 179 st beställda. 

Uppenbarligen svårt med använda kameror även på denna nivå där varken utrymme eller pengar är ett större hinder. 

Med tanke på priserna jämfört med civil teknologi för bilar, osv, borde styrningen av bommen kunna vara i princip vara helt automatiserad kan man tycka.

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.airforcetimes.com/news/your-air-force/2019/04/02/air-force-again-halts-kc-46-deliveries-after-more-debris-found/

 

KC-46 försenas ytterliggare pga skräp har hittats i flygplanens öppna och stängda utrymmen. Tydligen städas planen inte tillräckligt i tillverkningen. Undrar hur det ser ut i den civila tillverkningen?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, vikingman said:

Undrar hur det ser ut i den civila tillverkningen?

Vad jag förstår så händer det här innan de lämnas över till avdelningen där man installerar de militära systemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, griffon said:

Vad jag förstår så händer det här innan de lämnas över till avdelningen där man installerar de militära systemen.

 

På serien Haverikommissionen om flygolyckor så har man hittat främmande föremål i tankarna som måste ha funnits sedan tillverkningen. Dessa har dock kunnat uteslutits som haveriorsak.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tråkigt för USAF med allt strul runt de nya KC46:orna, för med tanke på åldern på den nuvarande tankflottan så borde väl nya maskiner var efterlängtade kan man tycka..

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.airforcetimes.com/news/your-air-force/2019/06/13/kc-46-refueling-system-flaws-will-take-years-to-fix-and-cost-hundreds-of-millions-of-dollars-gao-says/

 

Ytterliggare problem med kameror och bommen. Det hade nog varit bättre med en bomoperatör som kan se bommen och planet som skall tankas genom ett fönster istället för kameror.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.flightglobal.com/news/articles/paris-usaf-still-finding-fod-in-boeing-kc-46-and-ex-459031/

 

The US Air Force (USAF) continues to find foreign object debris (FOD) inside the Boeing KC-46A Pegasus in-flight refuelling tanker, including loose material found this week, and it expects to discover objects for the foreseeable future.

 

FOD found inside new KC-46As delivered to the USAF is a result of cultural problems, said Will Roper, USAF assistant secretary of the air force for acquisition, technology and logistics, at the show. The service is finding tools, rubbish and left-over parts such as loose nuts during inspections, he said.

“It’s a cultural issue,” says Roper. “We are having those cultural dialogues with Boeing. This is not something you fix by sending out a memo, and then there’s no foreign object debris in the airplanes.”

 

As a result of additional inspections, the USAF is accepting aircraft at a pace of about one per month – less than the three per month that was planned. Boeing had planned to deliver 36 aircraft to the USAF in 2019, but thus far has delivered just 11 jets, said Roper.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.defenseone.com/business/2019/07/us-air-force-has-withheld-360m-and-counting-boeings-tanker-woes/158673/

 

 U.S. Air Force har offentligjort hur mycket de har hållt inne på betalningarna för KC-46 tills problemen med flygplanen blir åtgärdade. Hitills har 13 plan levererats och 360 miljoner USD har ej utbetalats. Detta blir ca 27.7 miljoner USD per plan. Det blir ett kostsamt år för Boeing som också avsatt 5 miljarder USD för kompensering till flygbolag i samband med flygstoppet för 737 MAX.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By JakobS
      Rolig bild!
       
      Är det dåligt för planet om fenan inte är i hangaren? Skulle det fungera i Sverige som har hyfsat kalla vintrar?
    • By Vildmannen
      Hipp hipp hurra! Idag den 15 april firar vi en pigg 60-åring
       
      http://sverigesradio...artikel=5064917
       
      http://www.afgsc.af....sp?id=123297470
       
       

    • By griffon
      "The Pentagon is planning to request $1.2 billion for 12 Boeing F-15 X fighter aircraft..."
      https://about.bgov.com/blog/pentagon-billion-new-boeing-fighters/
    • By hvungdom
      Vad jag läst och sett dokumentärer på tv så verkar ju det planet vara nästintill oförstörbart? Men skulle det inte vara en barnlek att få planet att störta med valfritt jaktplan med automakanoner?
    • By Aigore
      Gick igenom trådarna utan att hitta en tråd som liksom handlar om USAF i allmänhet utan att specialicera sig på just F-35 eller F-22 eller andra mer special inriktade trådar. Så här är en lite allmän tråd om USAF och deras förehavande.
       
      Jag öppnar med en artikel från Aviation Week.
       
      USAF Fighter Shortfall Shorter Than Expected
       
       
      Känslan jag får när jag läser den är att man kan trolla bort en framtida brist på flygplan genom att bolla runt med parametrar tills det passar.....
      Luktar spinndoctor friseringar av verkligeheten tills den passar....there is no spoon.
×
×
  • Create New...