Jump to content

Försvarsmakten:Nadja – en av våra civila drifttekniker


Recommended Posts

Som civil drifttekniker i Försvarsmakten jobbar Nadja nära verksamheten. Varje dag löser Nadja problem åt myndighetens anställda, så att deras datorer, skrivare och övriga IT-miljö ska fungera felfritt och utan avbrott.

Nadja är anställd i Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, som är det förband som ser till att Försvarsmakten kan kommunicera och leda sin verksamhet – att alla IT-system fungerar.

Att jobba som IT- och drifttekniker kan se olika ut beroende på var i landet man jobbar, men innefattar i stort alla steg kopplat till en datorarbetsplats som våra anställda använder dagligen.

– Mitt jobb handlar om allt ifrån installationer, patchning och felsökning till skrivarproblem, flytt av materiel och avveckling av densamma, säger Nadja.

I Nadjas jobb är det viktigt att den utrustning och de system som behöver service får det snabbt, men utan att det stör den pågående verksamheten. Och hon jobbar nära verksamheten hon stödjer.

– Samarbetet med våra användare är viktigt för att få till en bra dialog som gör att vi kan komma med smarta lösningar ur ett tekniskt perspektiv på problem som användaren stöter på.

Har utvecklats i teknikerrollen

Nadja har jobbat inom Försvarsmaktens IT-verksamhet i många år. Under den tiden har hon fått möjlighet att utveckla sin roll och hon jobbar idag mer med samordning av verksamheten och olika projekt.

– Mitt jobb har förändrats rätt mycket över åren. Som anställd drifttekniker har jag fått möjligheten att utöka min roll till att vara projektsamordnare och den främsta kontakten mot verksamheten vid exempelvis övningar, större flyttar eller införande av nya system där vi måste vara med och planera IT-verksamheten från början. I det arbetet lutar jag mig ofta på den kunskapsbank jag har byggt upp genom teknikerjobbet, säger Nadja.

"Här kan man lita på kollegorna"

En av de utmaningar som Nadja har i arbetet handlar som att vara kvinna på en arbetsplats med en stor andel manliga kollegor.

– Jag har så gott som hela mitt arbetsliv jobbat med i princip bara män och jag kan tänka mig att det har påverkat mig, att jag blivit grabbigare, fått sträcka på mig lite extra. Jag har turen att jobba med ett bra gäng killar, men jag tror överlag att grupper mår bäst när det är blandat mellan könen.

En annan utmaning är att jobba i en stor organisation med långa beslutsvägar.

– Det kan ta lång tid att fatta beslut i en sådan här stor myndighet. Och när besluten väl kommer, då kan det gå fort. Ibland bränner det till och blir kritiskt. Och det som händer då är det som gör det så grymt att jobba här. Då släpper folk allt och gör sitt bästa för att tillsammans lösa uppgiften. Här kan man lita på sina kollegor, säger Nadja.

Elektroingenjör med vilja att förbättra

Nadja har en utbildning i ryggsäcken som elektroingenjör med inriktning på signalbehandling från Blekinge Tekniska Högskola, men har också byggt på med andra utbildningar efter hand.

Att hon hamnade i Försvarsmakten var inte planerat. Det var tips från en vän som ledde till att hon sökte en tjänst i början av 2000-talet. Sedan dess har hon valt att vara kvar.

– Det bästa med Försvarsmakten är nog tryggheten och kollegorna. Och såklart de där stunderna då jag känner att min insats faktiskt har betydelse. När man blir uppskattad för det man gör. Jag stannar för att jag drivs av att vilja göra Försvarsmakten bättre. Jag känner att jag kan ifrågasätta och förbättra vårt arbete hela tiden och det gör det intressant att fortsätta, förklarar Nadja.

Läs hela inlägget här >>

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...