Jump to content

• Similar Content

• By ArionVulgaris
      http://www.dia.mil/Portals/27/Documents/News/Military Power Publications/Russia Military Power Report 2017.pdf
      Kanske kan vara av intresse för någon även om det har något år på nacken.

/AV
    • By Perman
      En modern variant av den gamla robotkorvetten av Nanutjka-klass som förutom sjömål även kan bekämpa mål på land med sina kryssningsmissiler av Kalibr typ. Dock saknas såväl lv-robotar som ubåtsjaktkapacitet (förutom kortdistans lv-robotar av CIWS typ på de senare fartygen i serien).

RFS Mytishchi med skrovnr 251 är första fartyget av den nya Karakurt-klassen, och de två första fartygen skiljer sig från seriefartygen genom att de har en 100 mm AK-190 allmålskanon på fördäck (i stället för en 76 mm AK-176MA på senare fartyg) och 1 st AK-630M-2 Duet CIWS (i stället för Panthir CIWS på senare fartyg).

Personligen tycker jag inte att det är helt korrekt att benämna ett fartyg som saknar ubåtsjaktkapacitet för korvett, men i brist på nåt bättre så får det väl duga. Ytterligare 8 robotkorvetter är i olika stadier av byggnad och 9 till är beställda. Totalt 4 st i serien är avsedda för den baltiska flottan. Sedan tidigare finns 7 äldre robotkorvetter av Tarantul-klass och 2 st av Buyan-M-klass i den baltiska flottan.

Russia commissions lead Karakurt-class corvette Mytishchi
      Project 22800 Mytishchi Commissioned at Baltiysk

Karakurt-class corvette

/Per
    • By Aigore
      Då har ryssarnas gen. 5 maskin fått luft under vingarna.

En 45 minuters flygtur blev det och det lär väl dyka upp bilder snart, rysk TV var tydligen där och filmade.

Klicka här

Spännande spännande

Edit/

Länk till filmsnutt...

Filmsnutt
    • By Nestor
      Har funderat lite runt det här.
      Gripen skall tydligen vara "front-line figther" till 2025, efter det så är det osäkert.
      Skulle man inte kunna köpa in ryska flygetyg?
      Tänker op saker som MiG-25 Foxbat, MiG-31 Foxhound, Su-37 Flakner (Super Flakner), S-37 Berkut eller likande.
      Själklart uppgraderade till dåvarande standard
      VI PRATAR EFTERFÖLJARE NU

Vad tror ni?
    • By Nestor
      Kom på att jag inte vet vad sovjet hade och flög med under 70-80 talet.
      Någon som vet?

Ja jag har sökt but came out empty-handed