Jump to content
Sign in to follow this  
Mässbesökaren

Regler kring Fotografier...

Recommended Posts

Hej forumet.

(Hittar ej rätt plats för frågan här på forumet. Admin, flytta mig gärna om jag hamnat fel!)

Jag och en kamrat har tagit fram ett kortspel med militär/försvarsmakts-tema. Ifrån början var detta ett Jippo till en återträff där bilderna på korten bestod av bilder på faktiska gruppmedlemmar. Uppskattningen har dock varit hög och vi har fått höra att det kan vara värt att försöka ta det ifrån jippo till ett faktiskt kortspel. 

Jag vet dock att det är svårt med bilder i sådana här sammanhang. Att använda försvarets bilder är naturligtvis uteslutet, men är det någon som vet hur det ligger till med privata foton?

Jag talar naturligtvis inte om bilder på känslig information eller utrustning, utan privata fotografier på t,ex kulspruteskytt i eldställning, skenmineringar och soldater och fordon i övrigt.

Tack på förhand/

Mässbesökaren

För att använda bilder kommersiellt gäller dels att förstås ha fotografens tillåtelse att använda bilden för ändamålet och redigera dem, samt reglera vilken ersättning som skall utgå.

Om personer på bilderna går att identifiera så gäller det även att upprätta ett skriftligt kontrakt med "modellens" medgivande, en sk. "model release". För bilder där personer inte går att identifiera krävs inte detta. 

Du hittar avtalsmallar här:

https://www.sfoto.se/radgivning-och-juridik/avtalsmallar/

Lagen om namn och bild i reklam

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1978800-om-namn-och-bild-i-reklam_sfs-1978-800