Jump to content

Bevakningsgruppchef på K3

Guest palmer

Recommended Posts

Guest palmer

Någon som kan berätta hur det är som bevakningsgruppchef på K3 i Karlsborg? Har hört att utbildningen varierar beroende på var man är placerad, så vore kul o veta hur det är i Karlsborg. Får man en godkänd väktarutbildning där?

:huh: Palmer :huh:

Kan säga att när jag låg där så fick man göra en hel del saker ..som värkade

som knasiga öppna dörrar samt gå med post mm Men som GB så har ni stort ansvar för vad som

händer inanför vaktlokalen ..sedan vet jag inte om ni åker transporter längre??

Men nej du får inget väktarleg inom att du är militärskyddsvakt bara,men det underlättar i fall du vill bli väktare sedan det har det gjort för mig när jag har jobbat för securitas i gbg

en del..då har det varit lätt att få jobb på olika saker som händer.

Men du kommer få en bättre utbildning nu än när jag låg inne det kan jag lova dig!!

för nu ligger du på Jägarna och utbildas som vaktsoldat samt att det är en mycket

bättre utbildning ni får nu också..Men du kommer få en KN som värkar lite undlig

säker eller som du tycker är rolig det är Kn Andersson min gamle Kapten

som är chef på Bevaknings avdelningen nu ..haha

Men Lycka till där uppe i Karlsborg..skall skälv upp dit nu den 26/6 på

semester samt återträff med lumprpolare..

du kan läsa mer på.. www.k3.mil.se

Mvh Livhusaren :camo::baskerFN:

Edited by Livhusaren

Någon som kan berätta hur det är som bevakningsgruppchef på K3 i Karlsborg? Har hört att utbildningen varierar beroende på var man är placerad, så vore kul o veta hur det är i Karlsborg. Får man en godkänd väktarutbildning där?

Vi fick väktarutbildning på F4, vet inte hur länge det har varit så men har du tur så kanske de börjar med det på K3 också

Tips: TJATA

Man finner ofta att bevakningssoldatera glöms bort ute på dagens förband. De saknar ofta egna plutonschefer osv. Men på K3 har man nu istället lyft upp bevakningssoldaterna och fört in dem i organisationen. Man ger dem en bra GSU, möjlighet att genomföra baskerprov samt utbildning på CECAR (en slags räddningsoperation med helikoptrar). Detta har gjort att killarna i vakten känner sig mer uppmuntrade och motiverade att genomföra sin tjänst. Värnpliktsrådet ser mycket positivt på detta och uppmanar andra förband i Sverige att uppmärksamma och prioritera sina bevakningssoldater på samma sätt. K3 är ett föregångsförband i detta avseende.

Man har nu bestämt att man ska lyfta in bevakningssoldaterna närmre förbandet på K3. Detta skall implementeras genom att lägga ner Västra nerikes skvadron 2004 och flytta bevakningssoldaterna till husarbataljonen. Då har man K3-utbildning på samma ställe och kan utnyttja befälen på ett effektivare sätt.

Källa: Värnpliktsrådet, 2002

• Forumsledning

Jag stöter på K3´s bev.soldater ibland när jag jobbar som skyddsvakt. De ligger o kör en jevla massa eskorter land o rike runt, med upphottade minibussar. Så de får komma ut och jobba skarp oxå en himla massa.

gymmet på K3 1997 ..var väll inte så där super.. men okej

Håller med Kimster där om gymet är inte det bästa som fans

dåliga bänkar mm..

Men skall upp till Karlsborg och K3 nu på torsdag så kan ju kolla upp den saken

för mycket har ju förendrats helt klart.

Transporter var det mycket på min tid när jag låg inne där..

men kan säga att det hade inte blivigt lika mycket transporter

i fall MP hade fått vara kvar på K3 :baskerPa: Vi sakanr MP stort!

//Livhusaren

Edited by Livhusaren