Jump to content

KP Jägare K3

Recommended Posts

Tjenare! Ska in och göra KP för jägare på K3 i sommar och har lite funderingar på hur ens dagar där kommer vara. Är det någon här som gjort KP/arbetat som jägare som kan berätta lite?

Min största fundering ligger just kring vattenfyset då alla rekryterare jag talat med lagt mycket fokus på det och att det kan vara det område som jag måste träna mest på.

Jag vet redan att jag ska kunna livrädda en docka från botten av poolen, men behöver man t.ex kunna simma en hel längd under vattnet/dyka från femman eller likande?

Mvh Alex

Saker att träna på.

Marklyft: Max antal repetitioner med viss vikt under en vis tid.

Träna helt enkelt marklyft. Finns gott om diverse scheman för att bli bra på detta. Kom ihåg att om du inte kört det förut att inte gå ut för hårt och öka långsamt vikten på stången. Styrkan du får från Marklyftet kommer även att hjälpa dej i tex ev. Marschtest.

Löpning

Som jag säger till alla. Börja löpa om ni inte redan gör det. Kör lågintensivt (i sådan takt då du kan prata med någon som springer brevid). Börja med 5km och öka därefter till 7,5km efter någon månad osv. Löpningen gör så mycket mer än kondition tex så stärker det ben, ligament, mindre muskler som stabiliserar kroppen. Bra för ev Marschtest.

Vattenfys

Simma mycket. Kan man inte dyka till botten så öva på det. Bra sett är att ha flera ringar på botten som man ska hämta så fort som möjligt med ett uppdyk mellan varje ring. Lär dig simma undervattnet en längd utan frånskjut. Är du höjdrädd hopp från femman.

Vila/sov bra, ät bra. Gå ner i vikt om du är lite större. Men framförallt förberedd dej på att bli trött på ett annat sätt du inte blivit förut. Det räcker bara med lite regn för att göra den mest vältränade civila känna sig väldigt obekväm.

• 2 weeks later...

Hej AA2K!

Vad roligt att du ska få genomföra KP mot K3!

Något som är bra att träna på är att marschera, precis som employed säger är det viktigt med grundträning!

Skaffa dig ett par kängor och börja gå, KP på K3, är generellt sett en utmaning för att se ifall du har den mentala inställningen som krävs för att klara av deras grundutbildning!

Vattenfysen är inte en avgörande del då jag har nära och bekanta som inte var mästare i vatten men idag har gjort sig förtjänt av sin båge, dock är det alltid bra med en viss vattenvana, men du ska inte bli A-dyk! ;)

Det som du kommer att göra är att gå långt, äta sparsamt samt sova väldigt lite. Många övningar som de genomför kommer vara fysiskt påfrestande samt testa att dina leder klarar av den påfrestningen som Jägartjänsten innebär!

Fortsätt träna som du gör idag, fokusera på förebyggande träning, dvs träna upp leder, CORE-muskulatur, undvik DISCO-träning (Enbart visuella muskelgrupper, stora biceps är häftigt men inte det som används i Jägartjänst). 

Kämpa på!

Pergite!

Mvh

EnSvenskTIger

• 1 month later...

Oj, hade helt glömt bort att jag skapade denna tråd! Tack så mycket för tipsen, över mycket på det ni har föreslagit för tillfället samt på de olika momenten i FMs multitest. Hoppas det kommer gå bra på testerna i sommar!