Jump to content
Sign in to follow this  
27Kilo

BV206 - Sitta på motorkåpan?

Recommended Posts

Medan jag gick bilkårens bandvagnsutbildning så hittade jag någonting avvikande i den utdelade instruktionsboken. På sida 6:44 (2014 års utgåva) står det skrivet att en av de medåkande har sittplats på en undre motorhuven. Någonting jag fann konstigt då "platsen" saknar bälte.

Passagerarstol
/.../

För övriga medåkande utom den som sitter på undre motorhuven finns fasta sitsar och ryggdynor.

Efter att ha rådgjort med instruktör [vadslagning och vinst om formuleringens existens] fick jag veta att det var ett feltryck. Aningen så sitter medåkande bältade eller så kan en (1) stå i luckan. Gott så.

Men så fick jag chansen att titta igenom utgåvan från 2003, och där finns exakt samma formulering på sidan 79.

Är det ändrade säkerhetsföreskrifter som inte hängt med, lathet och felskrivningar eller någonting annat som hänt här? Hur ser det ut i verkligheten - Åker folk sittande på motorhuven?

Det är ju ingen ordinarie sittplats men en ev skytt/varnare måste ju kunna sitta någonstans.

Skytt/varnare skall väl ändå stå i luckan för sin uppgift, alternativt vara avbytt och vila på ordinarie plats för medåkande.

(Där har dock olika instruktörer haft avvikande tankar om hurvida skytt/varnare skall ha ett helt eget säte eller dela med avbytare)

Att låta någon sitta på plats utan bälte (motorkåpan) under färd i fredstid skulle nog kosta mig mitt förarbevis om fel/rätt instruktör/befäl såg mig göra så.

Ja, i militär trafikteori framgår inte om skytten ska ha en ordinarie plats eller inte, det framgår inte heller vad som gäller om varnaren behöver sätta sig ner i fordonet vid tex passager eller liknande.

Jag står iaf fast vid att det inte behöver finnas ett ledigt säte för varnaren i bandvagnen och att denne vid behov får sitta på motorhuven, dock inte som en transportlösning utan snarare som en kortsiktig lösning då varnaren behöver komma ner i vagnen av olika anledningar.

Typ som skytten på terrängbilar kan sitta på motorkåpan.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Similar Content

• By Chassi
      Har under en tid noterat att flertalet Bandvagnar 206 åker omkring med 1-2 dunkar Tryckolja 051 i bakvagnen, alltså som reservdunkar till hydraulsystemet.

Helt övertygad om att man också fyller på 051 när så behövs, antagligen utan att styrsystemet är dränerat på den ursprungliga oljan som det enligt specifikationerna ska vara fyllt med Transmissionsolja A (ATF/Röd olja).

Frågan jag ställer är då.
      Varför användes och föreskrivs som regel en ATF olja till styrsystemet?
      Är det något negativt förknippat med att styrsystemet fylls med tryckolja 051? (tar systemet skada?)

Jag tror ju inte att de båda oljorna på något vis är kompatibla med varandra och "kan" blandas hur som helst, det är ju två helt olika oljor med olika egenskaper.
      Känner inte heller till något direktiv som medger varken blandning eller att 051 ersätter Trans A.
    • By scattergun
      Då bandvagnarna (206:or) har enbart 24V kraftuttag så har man ju allt som oftast problem med laddning av telefoner, GPS, bärbara datorer och handradios. Jag har kikat lite på olika lösningar och kom fram till att detta var det enklaste för mig.

Köpte en 24V-12V omformare på Ebay á 60 kr, kopplade sen in den i en apparatlåda från Elfa, i lådan har jag satt ett infällt cigaretttändaruttag för 12V med lock. Uttaget köpte jag på Jula för 23kr. Med en 24V hane så kan jag koppla in denna på bandvagnens uttag under ratten, och vips har jag ett 12V uttag som klarar 30A för att ladda sånt jag behöver!

Det dyraste på hela anrättningen var nog apparatlådan, och arbetet var inte svårare än att en normalhändig person med lite elkunskap kan snickra ihop det. Dessutom är kapaciteten så hög på omkopplaren att man kan sätta delare och ha flera uttag om man behöver det.

Här syns omformaren med en snabbladdare för radio inkopplad på cigguttaget!

Hur har ni löst problemet med fel spänning i vagnarna??

• By Livgardisten
      Hej!

Jag är väldigt tacksam om någon som sitter på bilder av BV 206 i sjukvårdsutförande, helst både exteriört och interiört, kan dela med sig av dessa. Har tillfrågat Mr. Google!