Den oknäppta amerikanska hjälmen

Reservingenjör

Tänk WW2, Korea och Vietnam.

I alla filmer jag sett har soldaterna hjälmen oknäppt och de tappar den som regel varje gång de tar skydd.

Noterar också att detta även syns i dokumentärfilmer. Det var alltså på det viset i verkligheten.

Varför?

Var det tufft? Var det så tufft att risken att bli skadad i huvudet var mindre viktig? Var det sanktionerat av befäl?

Är det någon som har en aning?

15 hours ago, Reservingenjör said:

Tänk WW2, Korea och Vietnam.

I alla filmer jag sett har soldaterna hjälmen oknäppt och de tappar den som regel varje gång de tar skydd.

Noterar också att detta även syns i dokumentärfilmer. Det var alltså på det viset i verkligheten.

Varför?

Var det tufft? Var det så tufft att risken att bli skadad i huvudet var mindre viktig? Var det sanktionerat av befäl?

Är det någon som har en aning?

Enligt Wikipedia:

Many soldiers wore the webbing chinstraps unfastened or looped around the back of the helmet and clipped together. This practice arose for two reasons: First, because hand-to-hand combat was anticipated, and an enemy could be expected to attack from behind, reach over the helmet, grab its visor, and pull. If the chinstrap were worn, the head would be snapped back, causing the victim to lose balance, and leave the throat and stomach exposed to a knife thrust. Secondly, many men incorrectly believed that a nearby exploding bomb or artillery shell could cause the chinstrap to break their neck when the helmet was caught in its concussive force, although a replacement buckle, the T-1 pressure-release buckle, was manufactured that allowed the chinstrap to release automatically should this occur. In place of the chinstrap, the nape strap inside the liner was counted on to provide sufficient contact to keep the helmet from easily falling off the wearer's head.[6]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/M1_helmet

• Like 1

• Forumsledning

Kan tänka mig att det varit mode också. Precis som att stuka sin basker, mössa, osv.

Se hockeyspelarna som tidigare, innan regler fanns, gärna körde löst eller oknäppt hakband. 

image.png