Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

Polsk OPV startar provturer

Recommended Posts

Polish OPV ‘Slazak’ starts first sea trials

 

ORP Ślązak (2015)

 

Från början skulle hon bli den första enheten av Gawron-klass (typ MEKO A100 korvett), men projektet las ner 2012. Därefter så beslöt man att hon skulle konverteras till en s. k. "Offshore Patrol Vessel" (OPV). Dock så är hon en mycket kapabel OPV med en 76 mm OTO Super Rapido av den senaste modellen, 2 st 30 mm Marlin-WS pjäser från Leonardo, 4 st Manpads typ PZR Grom, 4 st 12,7 mm ksp typ WKM-B, CODAG maskineri med GE LM-2500 gasturbin på 25.000 KW och 2 st MTU dieslar på 3.240 KW, KAMEWA props, 1 st azimuth propulsor typ Schottel förut, Thales TACTICOS integrerade stridsledningssystem, LINK 11/16, 1 st RIB + 1 arbetsbåt, aktiv rullstabilisator, 30 knops maxfart samt flygdäck för hkp/UAV. Möjligheten kvarstår att uppgradera henne till korvett i framtiden.

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ORP Ślązak har nu officiellt trätt i tjänst 18 år efter kölsträckningen. Fartyget klassas som en OPV (Offshore Patrol Vessel). Måste vara ett av de mest avancerade patrullfartygen i världen med sin stealth design och utrustning från Thales. Förklaringen är förstås att hon från början var avsedd att färdigställas som den första korvetten av Gawron-klassen, men konstant underfinansiering av projektet omöjliggjorde detta. Möjligheten att i framtiden uppgradera henne till korvett kvarstår. Man undrar faktiskt lite vad hon ska få för uppgifter i den polska flottan. Hon har radar, ledningssystem, artilleri och fart som en korvett, men med frågetecknen för om hon har tillräcklig räckvidd/uthållighet och avsaknaden av organisk hkp så är det väl tveksamt om hon blir ett bra patrullfartyg. Hon kanske kan användas som flottiljledare för robotbåtarna? Tydligen så funderar man även på en ytterligare uppgradering av dessa.

 

Polish Navy Commissioned OPV After Waiting for 18 Years

 

ORP Ślązak Commissioned

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lägger in några filmer

 

 

Polska Marinens 101-årsdag 28/11 2019 i Gdynia där försvarsministern Mariusz Błaszczak talar om ORP Slazak och marinens framtid.  Slå på autogenererade undertexter och automatisk översättning till svenska om din polska är risig. 

 

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow! Hon verkar ha alla avgasutsläpp i vattenlinjen på babordssidan (och styrbordssidan?), både från dieslarna och från gasturbinen. Synd att man inte fortsatte svartmålningen längre föröver bara. ;-) Med den breda utfallande överbyggnaden så tror jag inte att hon har tillräckliga sjöegenskaper/stabilitet för Atlant operationer. 30 mm kanonerna från Oto Melara verkar ha ungefär samma eldhastighet som en gammal Bofors 40 mm m/36, men är i övrigt naturligtvis moderna fjärrstyrda allmålspjäser. Enligt wiki så är hon även bestyckad med 4 t polska MANPADS typ PZR Grom. Hittar inga uppgifter nånstans om hennes uthållighet eller räckvidd, och inte heller om hon har någon ubåtsjaktkapacitet i nuvarande konfiguration. Hon borde väl ändå kunna operera mindre UAV:er utan problem? Som korvett så skulle hon tydligen bl a ha fått 8 st RBS-15 Mk3 mellan tornen på överbyggnaden, och en RAM längst akterut på överbyggnaden (dessutom förberedd för en VLS installation på fördäck).

 

Den polska försvarsministern nämner även att man vill ha en interims- eller överbryggningslösning med svensk partner vad gäller ubåtarna. Dock vet jag inte vad han menar med att "överbryggningslösningen är utan mål". Kanske att man är öppen för alla alternativ i förhandlingarna med Kockums och FMV,  eller också att de inte har något slutdatum helt enkelt?

 

UPDATE: navyrecognition.com ger lite mer info om fartyget https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2019/december/7753-the-new-polish-navy-vessel-orp-slazak-ready-for-duty.html

 

"In total 97 sailors" ska nog vara "up to 97". Kan inte tänka mig att ett splirrans nytt patrullfartyg på 2.150 ton (utan långräckviddiga vapensystem och organisk hkp) behöver 97 man. Som jämförelse så har de tyska K130 korvetterna som är aningen mindre 65 mans besättning.

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By madman
      Polen har på senare tid köpt mycket militär material. De har nu bestämt sig för att köpa HIMAR. Som jag tycker också kunde vara intressant för oss.
       https://www.army-technology.com/news/us-agrees-655m-sale-himars-poland/
    • By madman
      Polen tittar på nytt antitankprogram. Med ett fordon bandvagn med 3x8 st robotar. förslaget är Hellfire och Brimstone. Samt även CAMM missiler som Polen ska få del i tillverkningen. Tänk också att ha ett lätt raketartilleri med 16 enklare raketer och sedan 8 st styrbara Hellfire/Brimstone robotar. Där Brimstone numera görs i en sjövariant med namnet Sea spear. Eller varför inte bara 8 st CAMM robotar för luftvärn. 
      https://www.milmag.eu/news/view?news_id=3371
    • By Perman
      Polish Navy Commissioned ORP Kormoran MCM Vessel on Navy Anniversary
       
      ORP Kormoran är det första nybyggda örlogsfartyget för den polska marinen på 22 år (ORP Czernicki ej medräknad eftersom hon är en ombyggnad av ett ryskt avmagnetiseringsfartyg). Kormoran är det första av tre planerade fartyg i Kormoran II serien, men de återstående två är ännu ej beställda. Jag tror att problemen som den svenska marinen står inför ändå är förhållandevis små jämfört med den polska marinens problem. Polen verkar ha en enastående förmåga att inte kunna omvandla fartygsprojekt till serieproduktion. Den nyutvecklade 35 mm pjäs med projektnamnet Tryton som planerades för Kormoran II programmet kommer enligt navyrecognition.com troligen inte att installeras. Oklart om det är pga. tekniska eller ekonomiska orsaker. Dock så har två av de gamla 23 mm ZU-23-2M pjäserna akterut på korvetten ORP Kaszub (projekt 240) nyligen ersatts av denna pjäs: Polish Tryton 35 mm Gun Ready For Sea Trials
       
      Huruvida 35 mm pjäsen blir kvar eller ej efter proven återstår väl att se.
       
      /Per
    • By Perman
      Justyna Gotkowska på twitter
       
      Väldigt knapphändiga uppgifter så här långt. Verkar som om man är intresserad inte bara av de två svenska ubåtarna Södermanland och Östergötland, utan även de två Singaporeanska ubåtarna Archer och Swordfish (av mod Södermanlands klass).  En ubåt av Archer klassen ska redan ha tagits ur tjänst i RSN pga. brist på reservdelar och fungerande logistik (läs: sv. stöd), en uppgift som jag varken kan bekräfta eller avfärda. Tydligen så ska (om nu allt detta blir verklighet) SAAB Kockums ta hem dessa från Singapore och sedan renovera dem antingen till operativt skick eller för att användas som reservdelsbåtar.
       
      Om dessa uppgifter stämmer så är det naturligtvis en framgång för Kockums och Sverige. Visserligen ingen försäljning av A26 till Polen (åtminstone inte de närmaste åren), men det var ändå ganska liten chans för detta. Vad gäller SÖD så jag tror jag inte att det är några problem att renovera henne för vidare bruk, men hon är mig veterligen planerad att genomgå livstidsförlängning för vidare tjänst fram till åtminstone leveransen av den första A26. Däremot så är det mer osäkert hur det står till med ÖGD. Hon har inte varit i aktiv tjänst sedan 2014-15 och utgick ur rullorna förra året. Hon verkade vara i dåligt skick om man tro bilder på henne hos Kockums som publicerats här tidigare. Inget är väl dock omöjligt om det finns pengar. Kockums är ju i behov av jobb de närmaste åren nu när man tydligen inte ska halvtidsmodernisera Halland (endast vidmakthålla) och livstidsförlängningen av SÖD låter vänta på sig. Efter leveransen av de bägge A26 båtarna finns just nu inget ubåtsjobb inplanerat så vitt jag vet.
       
      I bästa fall så kanske man kan få fram tre operativa ubåtar av denna klass om några år för den polska marinen, men mer realistiskt är väl att man måste använda två båtar för övning eller reservdelar och att man då bara får två operativa. Ändå en förstärkning jämfört med dagsläget med den gamla Kilo ubåten och de två ännu äldre Kobben ubåtarna. Vad gäller Archer och Swordsfish så borde RSN vara intresserade av att fortsätta operera dessa ytterligare några år, eftersom det dröjer innan de tyskbyggda ubåtarna är i tjänst. Dock så kan ju problemet med det uteblivna stödet från Kockums framtvinga en förtida försäljning, men det är bara spekulationer.
       
       
      UPDATE: enligt defence24.com så ska avtalet med SAAB gälla inköp eller leasing av de bägge svenska ubåtarna av SÖD klass för en kostnad av 2,5 miljarder SEK, vilka då skulle renoveras och moderniseras med A26 komponenter och sedan ersätta de bägge Kobben båtarna. Vad gäller Archer klassen så skulle dessa då inköpas för den svenska marinens räkning och ersätta SÖD klassen fram till att A26 levereras. Därmed så skulle den svenska marinen kunna operera med fem ubåtar redan innan A26 levereras.
       
      Kommentar: Nu förstår jag varför det inte lagts en beställning på livstidsförlängning av HMS Södermanland! En synnerligen intressant utveckling både för den polska och (inte minst) den svenska marinen. För den oinvigde så kanske det inte låter som en jättestor skillnad om det finns fyra eller fem operativa ubåtar, men operativt kan det betyda att chanserna att kunna sätta in två ubåtar samtidigt mot samma företag (avseende en eventuell motståndare) på andra sidan Östersjön ökar väsentligt med fem båtar tillgängliga. För att detta ska bli verklighet så krävs naturligtvis också att det finns fem ubåtsbesättningar tillgängliga, och det är lite tveksamt om det finns i dagsläget. Alternativet kan vara att bara bemanna en av de singaporeanska ubåtarna och använda den andra för övning/reservdelar, men det återstår att se om så blir fallet.
       
      Poland to Acquire Second-hand Submarines from Sweden? Head of the MoD Confirms the Negotiation’s in Progress
       
      Poland could buy Swedish submarines to update its Kobben-class fleet
       
       
      /Per
    • By henke
      The US State Department issued a clearance for Poland to acquire the F-35 fifth-generation aircraft in a quantity of 32 examples on Sept. 11. Warsaw would be acquiring the F-35A CTOL (Conventional Take Off and Landing) variant at a price of USD 6.5 billion, according to the announcement made by DSCA (Defense Security Cooperation Agency). 
      https://theaviationist.com/2019/09/12/u-s-state-department-formally-approves-polish-f-35-procurement/
       
      32 st flygkroppar och 33 st motorer. 
      Osäkert om pilotubildning ingår vilket blev ganska kostsamt för Norge. Enligt artikeln $5 miljoner per pilot. 
       
       
×
×
  • Create New...