Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

Norsk fregatt kolliderade med tanker - sju lätt skadade

Recommended Posts

Tankbåt og fregatt kolliderte ved Stureterminalen

 

Videoklipp från evakueringen på twitter

 

Fartyget har fått mycket svåra skador med en lång reva på styrbordssidan, och trots att man initialt meddelade att det inte fanns någon risk att hon sjönk så säger man nu att risken är uppenbar att fartyget sjunker.

 

EDIT: Nu säger nrk.no att även bogserbåten Tenax har varit inblandad i kollisionen och att norska haverikommissionen är inkopplad. Fregatten tappade manöverförmågan och drev upp på land. Enligt brandkåren så ökar slagsidan hela tiden. Helikopterdäcket är nu delvis under vatten. En tank med helikopterbränsle s. k. marin diesel har sprungit läck och detta har spridit sig norrut utmed kusten. NRK sänder live: Tankskip og fregatt kolliderte

 

Fartyget krängde kraftigt över mot styrbord nyss. Kan ha glidit av grundet eller också var det ett bogseringsförsök. Slagsidan nu minst 45 grader. Tydligen försöker man dra henne upp på land. Minst två oljefält nedstängda pga. av oljeutsläppet. 8 man uppges vara skadade.

 

Tankskip og fregatt kolliderte ved Øygarden – krigsskipet mistet styringen (aftenposten.no med videoklipp när hon kränger över)

 

Det senaste nu är att man inspekterat skrovet under vattnet och hon ligger fast på 3 punkter (dock inte stabilt). Bärgningsmateriel är på väg till haveristen (inkl. pontonkran kanske?). Just nu försöker man säkra fartyget med vajrar från land till överbyggnaden och skrovet. Oljetankfartyget Sola TS körde i knappt 8 knop, uppger Bergens Tidende. Det är oklart vilken hastighet den robotbestyckade fregatten hade.

 

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det som har kommet frem underhånden er at det har vært omfattende kommunikasjon mellom fregatten og tankskipet før ulykken. Siste svar fra "Ingstad" var "vi har kontroll".Det var og kontakt med trafikksentralen på Fedje.Tidlligere har det vært spekulert om tankskipet ikke så fregatten pga steahlt egenskapene til KNM Helge Ingstad.Det var også antatt at det ikke var noen kommunikasjon før sammenstøtet. Normal besetning på broen natterstid i transitt er 5 mann, på fregatten.

En mulig forklaring på ulykken er derfor misfortåelse om hvilken side fregatten skulle passere tankskipet på. Her skal det være en viss slakk i rutinene og en tendens til short cuts i området.

 

Fregatten har truffet en stor utbygning som ankret sitter på for å gi nødvendig klarering fra skroget på vei med i sjøen. Den er nå revet av på tankskipet og forklarer i stor grad de store skadene Helge Ingstad har fått.

 

De tre hovedmotorene -to diesel og en gassturbin ligger under vann. Mest sansynlig er dette en 100% wright off.

Edited by enigmatik
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant! Ja det kan förklara de stora skadorna på styrbordssidan. Som en stor huggtand som har slitit upp fartygssidan. Hade lite svårt att se att stävbulben kunnat åstadkomma detta. Jag gissar att fregatten har krängt över kraftigt mot babord vid kollisionen och att hon på så vis mer eller mindre har blottat styrbordssidan. Förmodar att tankern inte får fortsätta att användas utan sitt ena stävankare. Trodde det gällde babords stävankare på tankern men av dessa bilder att döma så skulle det vara fråga om styrbords stävankare som träffat fregattens styrbordsida:

https://goo.gl/images/buL9gv

 

Man undrar ju om det framkommit någon info om att bogserbåten (som var kopplad akteröver till tankern) försökt varnat tanker besättningen och/eller om de har försökt bromsa upp eller svänga undan tankern från kollisionen. Vore också intressant att få veta om fregatten har begärt hjälp av bogserbåten på nåt sätt efter kollisionen.

 

KNM Helge Ingstad är f ö inte det enda fartyget som har skadats under eller direkt efter Trident Juncture 18:

NavyLookout på twitter

 

UPDATE: Fregatten ligger stabilt

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, det virker som det er selv ankeret som  har revet opp skipsiden. Selve bulben står for høyt på tankeren til at den kan lage skader så langt nede på Ingstad. Antagelig her ankret hengt nede, kanskje så lavt som vannoverflaten.

 

Jeg har ingen opplysninger om bukserbåten, det ser ut til at den har hatt en perifer rolle. Men det var raskt flere bukserbåter tilstede fra olje terminalen. Hvordan de har blitt mobilisert vet jeg ikke. Men flaks at ulykken skjedde akkurat der. Uten disse taubåtene hadde fregatten sunket raskt.

 

Ellers så har det blitt hevdet at vaktskiftet på broen var stipulert til 0400, mens ulykken skjedde 0403.Det kan igjen ha ledet til tap av oversikt og bortfall av tidskritiske beslutninger.

 

Når det gjelder skyld og ansvar er det interessant at ulykken skjedde like etter Trident Juncture,  etter flere uker med mye beredskap, høy arbeidsbelastning, slit og sjø på 4-5 meter. Mange var kanskje preget av mangel på søvn og en generell holding at "nå var det over". Noe som kan ha svekket dømmekraften og reaksjonevne. Flere av disse faktoren var ihvertfall fremme i de seneste kollisjonen i Sør- øst Asia der US Navy var involvert.

 

Ett annet moment er prosessen med å bygge stabile og kompetente besetninger i stort nok antall. Det er ingen hemmlighet at det har vært endel rovdrift på personellet for å få personalkabalen til å gå opp. Dette er noe Marinen har slitt med i mange år og som fortsatt ikke er løst 100%. Besetningen på ulykkestidspunktet var på 137, som er over miminums tallet på 121, men under maks antallet på 160.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Senaste bilderna på KNM Helge Ingstad från The Barents Observer. Hon har definitivt sjunkit djupare och nu är inte mycket av helikopterdäcket över vattenytan. Även kanontornet föröver är delvis under vatten. Jag börjar nog tvivla på att det går att rädda fartyget nu. Det enda som kanske går att rädda är väl den stora radarn och däcksutrustningen. Förhoppningsvis så fanns det inte någon NH90 helikopter i hangaren (har inte sett någon uppgift om detta).

 

Undrar om spanjorerna är villiga att låna ut en robotjagare av Álvaro de Bazán-klassen tills man hunnit bygga en ny fregatt? ;-) Det torde väl vara den närmaste fartygstypen man kan hitta. Annars kanske amerikanarna kan överföra en gammal OH Perry fregatt från malpåsen som en interimslösning?

 

See photos of Norway’s badly damaged €300 million warship

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok ikke at det blir aktuelt å anskaffe  bare ett nytt fartøy. Det vil isåfall måtte baseres på oppdatert eller annen teknologi og slik bli tungsvint å drifte og forsyne.Heller ikke et innleid erstatningsfartøy har jeg den helt store troen på. Mye grunnet de samme årsakene. Med 4 fartøy får de også  kabalen mellom antall fartøy og besetninger til å gå opp. Det er oppsiden av det.;-)

En helt ny klasse som erstatning for Skjold klassen og dette ene skipet virker derfor mer sansynlig - på sikt. Dvs en fartøysklasse som klassifiksjonsmessig  mer vil være mer som en korvett. Kanskje noe for Norge og Sverige å samarbeide om?

 

Nei, det finnes ingen operative fregatthelikoptere av NH90. Men de hadde minst 10000 liter med parafin ombord. Muligens til besøkende maskiner.( Bare 7 av 14 NH90 er levert og de har alle treningstatus. De trenger en oppdatering i Italia først.)

 

I følge kilder i Nato drev Ingstad med navigasjonstrening da sammenstøtet skjedde og hadde høy fart.Her tror jeg noen hoder kommer til å rulle på toppen.:bash:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej du har nog rätt om att det inte kommer att byggas någon ny fregatt som ersättning. Man gick ju ner från först 5 till 4 när KNM Oslo sjönk och sedan till 3 när KNM Stavanger las i malpåse, och det var på 90-talet innan Fridtjof Nansen-klassen var beställd. Förhoppningsvis så har väl som du säger chansen att man nu ersätter Skjold-klassen på nåt sätt nu ökat.

 

Radiotrafik och radarbild från Helge Ingstad och Solas TS kollision. Mardrömslikt att lyssna. Befälet på KNM Helge Ingstad verkar inte förstå allvaret i situationen när tankern upprepade gånger uppmanar dem att svänga styrbord. Tankern höll ca 7 knop vid kollisionen och Helge Ingstad höll ca 17. Otroligt snabb respons dock från bogserbåten Ajax som befann sig vid terminalen:

 

Hør samtalen mellom skipene

 

UPDATE: Sjötrafikcentralen kritiseras för passivitet. Verkar inte ha gett någon info till tankern om att ett snabbt örlogsfartyg närmade sig norr på mötande kurs:

 

Styrmann reagerer på passiv sjøtrafikksentral: Det som skjedde, skal ikke skje i det hele tatt

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, det er riktig.Men som du sier var dette på 90 tallet, da det ikke forelå noe trussel. Nå er situasjonen en annen og med bare 4 fregatter igjen er vi 2 under det som ble regnet som minimum tidlig på 2000 tallet. Opprinnelig ble det jo bestilt 6 Nansen fregatter, men så falt 1 fra pga budsjettoverskridelser.

 

Vi må nok vente på mer klarhet i dette. For som VG skriver hadde de muligens orde om å gå så tett på andre skip som mulig for å øve seg på en krigssituasjon, Uansett høres dette dypt uansvarlig ut, rett utenfor en oljeterminal midt på natten. Tror det blir ett politisk oppgjør for åpen scene hvis opplysningen stemmer.

 

Seneste nytt nå er at skipet kommer til å ligge lenge der det er nå. Noe som tyder på det er oppgitt som redningsobjekt.

 

PS. Radiotrafikken som er gjengitt av VG skal ikke være komplett fra det angivende tidsvinduet, da det bare dekker en kanal,  mens hovedkalalen (80) ikke er med. Særlig går dette utover Fedje VTS, som her virker passiv.

Edited by enigmatik
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, enigmatik said:

Ja, det er riktig.Men som du sier var dette på 90 tallet, da det ikke forelå noe trussel. Nå er situasjonen en annen og med bare 4 fregatter igjen er vi 2 under det som ble regnet som minimum tidlig på 2000 tallet. Opprinnelig ble det jo bestilt 6 Nansen fregatter, men så falt 1 fra pga budsjettoverskridelser.

 

 

Det hade jag inte en aning om att det beställdes 6 fregatter. En motsvarighet till Visby-klassen alltså där det också beställdes 6 fartyg, men där det sista fick avbeställas pga. kostnadsökningar i projektet. All utrustning, vapensystem, sensorer m.m. ska dock ha levererats för det 6:e fartyget.

 

Enda trösten i bedrövelsen är väl att man nu som du säger kanske kan bemanna alla resterande fartyg fullt ut och kanske också utrusta dem fullt (med CIWS t ex?). Regeringen kanske även kommer att inse det galna med att låta Skjold-klassen utgå redan 2025.

 

Quote

For som VG skriver hadde de muligens orde om å gå så tett på andre skip som mulig for å øve seg på en krigssituasjon,

 

Ok intressant. Metoden att gömma sig bland handelsfartyg under krig är dock inte ny. Användes bl a i oktoberkriget 1973 när två syriska robotbåtar (som var under robotanfall från israeliska robotbåtar) försökte gömma sig bland handelsfartygen i Latakias hamn. Fartygen sänktes ändå liksom två handelsfartyg. Det brittiska polarpatrullfartyget HMS Endurance lyckades även gömma sig en period från argentinska fartyg under Falklandskriget 1982 genom att simulera ett drivande isberg.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opprinnelig, tidlig i prosjektet ble behovet anslått til 20-25 nye fregatter. Det ble selvfølgelig aldri anbefalt anskaffet, da det var utenfor en hver virklighet.Når det  gjelder det sjette fartøyet forvant det så stille og rolig ut av prosjektet at de færreste fikk det med seg.Men analogien til Visby er der.

 

Nå skal det også bemerkes at KNM Fridtjof Nansen har fungert som deleskip i en årrekke. Dette for å sikre 4 operative fregatter. Nå kan Nansen settes i stand og fungere som det 4 opeative skipet.Dermed er situasjon uforandret fra slik situasjonen er idag. Deletilgangen har vært vanskelig i alle år, mye pga av ett just in time prinsipp, å anskaffe deler etter. Nå bygges det igjen opp reserver både på dele og ammunisjonssiden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

KNM Helge Ingstad har nu sjunkit. Endast delar av radartornet och överbyggnaden är nu över vattnet. Gissar att flera vattentäta skott brustit under natten. Tragiskt.

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2178mG/flere-vaiere-har-roeket-helge-ingstad-nesten-helt-under-vann

 

UPDATE: Norska försvaret uppger på en presskonferens nu på förmiddagen att bogen på fartyget sjönk 1 meter sent igår kväll efter att två vajrar brustit. Man försökte åtgärda situationen men var tvungna att ge upp vid midnatt pga. riskerna för personalen. Omkring kl 6 så brast sedan alla kvarvarande vajrar som satt förut. Alla vajrar akterut håller dock och fartyget är stabilt. Marinens presschef säger till SVT att personal på lördagskvällen säkrat navigationssystemets hårddisk ombord.

 

Fregatt värd fyra miljarder sjönk

 

UPDATE II: Sjøforsvaret anklagas nu för att man ville spara pengar på bärgningen. Bärgningsföretaget Ardent Global säger att fartyget kunnat räddas om man hade anlitats direkt (Sjøforsvaret tackade nej till erbjudandet) och man hade använt kättingar i stället för stålvajrar: Sjøforsvaret ville spare penger på bergingen

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjøforsvaret säger nu att man hoppas kunna bärga fregatten och transportera henne till Haakonsvern senast vecka 49. Man säger också att det är fortsatt risk att fartyget ska glida ut på djupt vatten och att man fortsätter att säkra fartyget där det ligger.

 

Forsvaret håper å få fregatten til Haakonsvern om tre uker

 

/Per

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  



×