Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

KNM Helge Ingstad kolliderar och förliser - 2018-11-08

Recommended Posts

Video från övervakningskamera på Sola TS (förmodligen riktad föröver mot bogen):

 

Ship collision in Norway. November 2018

 

Om den är äkta så är det både otroligt och lite overkligt att få se den nu först ett år efter kollisionen. Man kan ana hur styrbords ankaret sliter upp fregattens sida och gnistor sprutar upp under flera sekunder i hålet där ankarkättingen löper (de sista gnistorna förmodligen från när ankaret gått i sjön och kättingen löper ut med våldsam fart). Fregatten verkar kränga mindre än vad jag hade väntat mig. Det är mer av en 'glancing blow' än en ren kollision. Tankfartygets bulb kan också ha bidragit till de stora skadorna. Nästan ofattbart att det inte behövs mer för att sänka ett toppmodernt örlogsfartyg på över 5.000 ton.

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

På "Defence News" idag, Att syssla med utbildning samtidigt som det är vaktombyte på bryggan är ingen bra kombination. Med därtill oerfaren besättning. Vad gäller manöver i trånga farvatten och just (bristande) bryggrutiner finns väl paralleller till liknande incidenter med efterföljande rapporter inom US Navy. Ett "förbättringsområde" alltså ;-)

https://www.defensenews.com/naval/2019/11/12/safety-report-slams-the-norwegian-navy-for-training-safety-shortfalls-in-the-runup-to-frigate-sinking/

Edited by Granis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med tanke på omständigheterna som mörker, trånga farvatten, mycket tung sjötrafik, framförande av fartyget utan aktiv transponder, alldeles nyligen genomfört vaktombyte, samt oerfaren vakthavande officer (både vad gällde navigering, framförande av fartyget och som lärare) och bryggbesättning så finns det bara en stor fråga för mig (som lekman) som fortfarande är obesvarad. Varför fanns inte fartygschefen på bryggan för att övervaka? Även om jag som sagt är lekman på området så har det inte saknats personer med erfarenhet som fartygschef eller varande fartygschef som på twitter sagt exakt samma sak.

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, Perman said:

. Varför fanns inte fartygschefen på bryggan för att övervaka? 

Enligt "Defence News" (och rapporten) låg han och sov. Ty som det också står i artikeln:

"According to the report, the transit through the body of water known as the Hjeltefjord “was not considered particularly demanding, as the fairway is open and offers a good view all around,” the report found, which likely contributed to a sense of complacence among the crew.That echoes the sentiments of the Capt. Østheim, who told VG he didn’t think he needed to be on the bridge during that transit".

Liten underskattning där då, med facit i hand? ;-)

Edited by Granis
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

M. a. o. så verkar det som om fartygschefen tagit hänsyn till hur området såg ut vad gällde navigeringssvårigheter och sjötrafik, men inte till hur oerfaren bryggpersonalen var eller att den vakthavande officeren inte bara skulle ha ansvar för fartygets framförande i natten utan samtidigt också vara instruktör för en elev. Det står inte om FC var på bryggan i samband med vaktombytet, men frågan är väl om inte enbart detta borde ha krävt hans närvaro med tanke på omständigheterna. Jag skulle bli mycket förvånad om han går fri från ansvar.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Perman
      Av de sex fregatterna av den australiska Adelaide-klassen (eg. mod am O H Perry-kl) så återstår nu endast HMAS Melbourne i tjänst. Hon och systerfartyget HMAS Newcastle var en tilläggsbeställning och kom i tjänst 1992-93, vilket är ungefär tio år senare än de fyra första fartygen i klassen. Hon tillhör också de fyra fartyg av klassen som genomgick den s k FFG Upgrade Project 2005-09, varvid Mk 13 lavettaget modifierades för SM-2 MR och Harpoon (2011 uppgraderades sedan lavettaget för att kunna använda SM-2 MR Block IIIA robotar). Dessutom installerades ett Mk 41 VLS system med 8 st Evolved Sea Sparrow robotar framför Mk 13 lavettaget på fördäck, och torpeder, robotar, CIWS, ledningssystem och sensorer uppgraderades till den senaste versionen. Fartygen kan även härbärgera och operera 2 st medeltunga helikoptrar av Sea Hawk storlek, vilket är mer än vad de flesta andra fregatter i samma storlek kan. Man kan säga att man med fartygstypen har prioriterat helikopterkapacitet framför sonar kapacitet. Därmed får man väl anse att dessa fartyg fortfarande är förhållandevis moderna och kapabla ubåtsjaktfregatter med bra luftförsvarskapacitet, och åtminstone Melbourne och Newcastle borde kunna göra god tjänst i många år till.Frågan är bara vart fartygen kommer att hamna.
       
      Adelaide-class frigate
       
      Jag har sett upprepade uppgifter de senaste åren om att Melbourne och Newcastle kommer att säljas till den polska marinen och ersätta de två existerande OH Perry klass fregatterna (som är äldre och inte genomgått motsv. uppgradering), men det verkar som om förhandlingarna inte har lett till något resultat. I stället så har nu den grekiska regeringen uttryckt intresse för dessa två fartyg till det australiska försvarsdepartementet ( Greece shows interest in buying RAN FFGs ). Som om detta inte skulle räcka så var även den chilenska marinen beredd att slutföra förhandlingar i maj 2019 om att köpa dessa två fartyg ( Chile Ready to Finalise Frigate Acquisitions ). Så den stora frågan är nu alltså vilket land som slutligen kommer att överta dessa fartyg. Chile med en bättre ekonomi än Grekland och vana sedan lång tid att kunna inköpa förhållandevis moderna och kapabla utländska örlogsfartyg borde ligga bra till. Man behöver bara nämna de fyra brittiska County jagarna och de tre Duke fregatterna (för att inte tala om våra egna fartyg Göta Lejon och Älvsborg), men frågan är om inte Grekland och Polen behöver dessa australiska fartyg mer än vad Chile gör. Time will tell som man brukar säga på engelska.
       
      /Per
    • By enigmatik
      Norge skal kjøpe opptil 22 AW 101 som nytt SAR helikopter.
       
      http://www.stavangeravisen.com/art.asp?id=75157
    • By enigmatik
      Gripen slått ut nok engang. For kostbar.
    • By Zimme
      Enligt NSD så har flygledningen tappat kontakten med en norsk C-130 Herkules som skulle ha landat i Kiruna.
      http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6787586
    • By Pluton24
      Nu när jag ändå tänker på det. Norska Försvarets Snödräkt. Hur stor är L versionen? Pratade med en kille på MalmöAirsoft som sa att han kunde använda Storlek L även fast han i vanliga fall hade XXL och det med varma kläder på. Dock sger han inte hur pass tight det satt.
×
×
  • Create New...