Jump to content

SOFU - Särskild officersutbildning


Recommended Posts

Hej!

 

Finns det någon här som har gått vägen genom SOFU och skulle vilja delge sina erfarenheter? Informationen på FM:s hemsida är knapp och ingen information inför 2019 har kommit ut ännu. 

Jag är intresserad av att söka mig in till Försvarsmakten på det här sättet och skulle vilja höra hur ni som redan sökt valde lämplig befattning. Om jag har förstått det hela rätt så söker man till ett av de förband som lägger ut dessa tjänster och eventuella frågor bör ställas direkt till förbandet. Men hur valde ni tjänst att söka? Många tjänster låter intressanta (från befattningsguiden) men de flesta är svåra att koppla till min akademiska bakgrund. Några möjliga vägar ser det dock ut att finnas. Klev ni utanför lådan när ni sökte eller höll ni er till något som var snarlikt er utbildning sedan tidigare? 

 

Om någon vill tipsa om bra lämpliga befattningar så ser förutsättningarna ut som följer: 28 årig affärsjurist med C- och D-uppsats samt strökurser i engelska, historia och arkeologi, totalt 322,5 hp. Jag arbetar på statlig myndighet sedan tre år med blandade typer av utredningar och kontroller. Inom hemvärnet utbildar jag mig till MC-ordonnans, ingen tidigare grundutbildning inom försvaret. Jag vill inte ha en tjänst där jag enbart är fast bakom ett skrivbord. Normal fysik som går att förbättra. 169 cm, 55 kg. 

 

All input är bra!

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag kan tänka mig att det är svårt att undvika. Frågan är om det finns tjänster där en juridisk bakgrund är till nytta utan att arbeta enbart vid skrivbord utan även praktiskt. Exempel som jag tänker på är någon form av militärpolis. Det vore även intressant att veta vilka tjänster som kan tänkas finnas som är mer förlagda till skrivbordsarbete. Möjligheterna finns säkert där, om man vet vart man ska leta. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej Ivashkov!

 

SOFU är en väldigt speciell väg att gå!

Informationen på Försvarsmaktens hemsida är sparsam för det är ett väldigt nytt sätt att söka in till Försvarsmakten på!

Men i det stora hela är det att du söker en tjänst på https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/lediga-tjanster/#/ där du sedan får prata med en Rekryteringsofficer eller motsvarande och intervjuas för lämplighet mot tjänsten. Det finns inga satta riktlinjer idag med att du MÅSTE söka något som motsvarar din akademiska bakgrund. 

Jag hade kollat upp ett arbetsområde i min närhet och ringt deras rekryteringsofficer för att kontrollera vad de säger om vilka tjänster de kan rekommendera dig! 

 

Jag hade ringt Försvarsmaktens Rekryteringslinje för att få reda på mer information!

Telefon: 08-514 390 09.
Öppettid: vardagar 10.00 - 15.00.
E-post: [email protected]

 

Mvh

EnSvenskTiger

Link to comment
Share on other sites

On 12/27/2018 at 12:49 AM, EnSvenskTiger said:

Hej Ivashkov!

 

SOFU är en väldigt speciell väg att gå!

Informationen på Försvarsmaktens hemsida är sparsam för det är ett väldigt nytt sätt att söka in till Försvarsmakten på!

Men i det stora hela är det att du söker en tjänst på https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/lediga-tjanster/#/ där du sedan får prata med en Rekryteringsofficer eller motsvarande och intervjuas för lämplighet mot tjänsten. Det finns inga satta riktlinjer idag med att du MÅSTE söka något som motsvarar din akademiska bakgrund. 

Jag hade kollat upp ett arbetsområde i min närhet och ringt deras rekryteringsofficer för att kontrollera vad de säger om vilka tjänster de kan rekommendera dig! 

 

Jag hade ringt Försvarsmaktens Rekryteringslinje för att få reda på mer information!

Telefon: 08-514 390 09.
Öppettid: vardagar 10.00 - 15.00.
E-post: [email protected]

 

Mvh

EnSvenskTiger

 

Hej!

Tack för svaret!

Det blev så att jag sökte runt lite och hittade ett nummer till en rekryterare på flottiljen närmast mig för ett litet tag sedan. Det var rätt person att nå och jag ska skicka in min ansökan till dem, ska bara damma av CV:t. Man behöver tydligen inte vänta på att det kommer ut annonser, det går bra att söka när som under året (så länge man har någonstans att skicka ansökan). Så får vi se vad som händer! Gällande tjänster så verkar det vara något man tar efter inskickad ansökan/vid eventuella intervjuer/under utbildningens gång lite sådär vad som passar.  

 

Som info till någon annan som har samma funderingar: Jag mailade även [email protected], och de kan inte ge någon mer information än vad som redan står på hemsidan. Välj därför ut ett förband där du kan tänka dig att arbeta och ring dem. 

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
On 12/28/2018 at 11:08 PM, Ivashkov said:

 

Hej!

Tack för svaret!

Det blev så att jag sökte runt lite och hittade ett nummer till en rekryterare på flottiljen närmast mig för ett litet tag sedan. Det var rätt person att nå och jag ska skicka in min ansökan till dem, ska bara damma av CV:t. Man behöver tydligen inte vänta på att det kommer ut annonser, det går bra att söka när som under året (så länge man har någonstans att skicka ansökan). Så får vi se vad som händer! Gällande tjänster så verkar det vara något man tar efter inskickad ansökan/vid eventuella intervjuer/under utbildningens gång lite sådär vad som passar.  

 

Som info till någon annan som har samma funderingar: Jag mailade även [email protected], och de kan inte ge någon mer information än vad som redan står på hemsidan. Välj därför ut ett förband där du kan tänka dig att arbeta och ring dem. 


Hej!

 

Nyfiken på att höra hur det gick för dig och SOFU? Intresserad av att höra intryck från någon som gått utbildningen, och mer om hur utbildningen är upplagd samt fördelningen var geografiskt utbildningen sker. Går i tankar att söka nämligen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du söker till ett givet regemente/flottilj (eller flera). Om du sedan blir antagen efter tester och intervjuer, RK mm så anställs du som Fk på regementet/flottiljen.

Utbildningsfasen ska ses som kompetensutveckling då du läser x antal kurser på Försvarshögskolan (MHS K) tillsammans med både första och andra årskursen på OP. Därefter en VFU-period vars innehåll och längd varierar beroende på individens bakgrund, kompetens och tänkt tjänstegren. Det fastställs av regementet/flottiljen.

Om den sökande saknar GU kommer GU genomföras innan SOFU börjar.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...