Jump to content

BAE Systems looks to build on early 40 mm Mk 4 gun success

Perman

Recommended Posts

Euronaval 2018: BAE Systems looks to build on early 40 mm Mk 4 gun success

Building on recent contract wins for its new 40 mm Mk 4 naval gun, BAE Systems Weapon Systems – Sweden is poised to add further sales to its order book in the coming year.

Speaking to Jane’s at Euronaval 2018 in Paris, Ulf Einefors, director for marketing and sales at BAE Systems Weapon Systems – Sweden, said that a number of contract negotiations were currently under way for the new gun system that are expected to bear fruit in early 2019.

/Per

• Like 2

• 2 months later...

FMV och BAE tecknar avtal om 40mm MK4 pjäser

Glädjande att nånting äntligen händer vad gäller omsättningen av marinens gamla 40 mm pjäser. Förutom Koster-klassen och Carlskrona som nämns i FMV:s artikel så sitter det idag även 40 mm Mk2 pjäser på de bägge korvetterna av Gävle-klass.

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

On 1/3/2019 at 1:45 AM, Perman said:

FMV och BAE tecknar avtal om 40mm MK4 pjäser

Glädjande att nånting äntligen händer vad gäller omsättningen av marinens gamla 40 mm pjäser. Förutom Koster-klassen och Carlskrona som nämns i FMV:s artikel så sitter det idag även 40 mm Mk2 pjäser på de bägge korvetterna av Gävle-klass.

/Per

Nej, Gävle/Sundsvall har tyvärr blivit av med sina 40 mk2 under den pågående HTM:en.

14 hours ago, Schmeten said:

Nej, Gävle/Sundsvall har tyvärr blivit av med sina 40 mk2 under den pågående HTM:en.

Det var det jag misstänkte. Trots att FM nu får det dom begärt i anslag så reduceras alltså även Gävle korvetterna till 1-kanoners fartyg. Man kan liksom Visby bara bekämpa ett luft- eller ytmål samtidigt. Då gissar jag att de även förlorar det aktra radarsiktet (hade annars kunnat behållas som reservsikte/redundans). M. a. o. en upprepning av halvtidsmoderniseringen (inkl. samma reducering av luftförsvaretskapacitet) som på Stockholm-klassens två korvetter 2002. Skillnaden är väl att Stockholm-klassen då inte hade ett fullvärdigt radarsikte akterut för 40 mm pjäsen utan bara ett TV-sikte. Har även Sundsvall påbörjat sin HTM alltså?

De två 40 mm Mk4 pjäserna som nu har beställts borde alltså vara avsedda för två av minjakterna (de ska ju ändå in för montering av antiubåtsgranat lavettage snart). Att pjäserna skulle vara avsedda för Carlskrona bedömer jag som osannolikt.

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

On 1/7/2019 at 11:42 PM, Perman said:

Det var det jag misstänkte. Trots att FM nu får det dom begärt i anslag så reduceras alltså även Gävle korvetterna till 1-kanoners fartyg. Man kan liksom Visby bara bekämpa ett luft- eller ytmål samtidigt. Då gissar jag att de även förlorar det aktra radarsiktet (hade annars kunnat behållas som reservsikte/redundans). M. a. o. en upprepning av halvtidsmoderniseringen (inkl. samma reducering av luftförsvaretskapacitet) som på Stockholm-klassens två korvetter 2002. Skillnaden är väl att Stockholm-klassen då inte hade ett fullvärdigt radarsikte akterut för 40 mm pjäsen utan bara ett TV-sikte. Har även Sundsvall påbörjat sin HTM alltså?

De två 40 mm Mk4 pjäserna som nu har beställts borde alltså vara avsedda för två av minjakterna (de ska ju ändå in för montering av antiubåtsgranat lavettage snart). Att pjäserna skulle vara avsedda för Carlskrona bedömer jag som osannolikt.

/Per

Ja Sundsvall påbörjade HTM i höstas.

Ska bli intressant att se vilket/vilka fartyg som får dessa två pjäser, och om man även tänker byta ut ArtE:n (Spanradar/sikte/eldledning)

Angående AU-kastare är det ju i nuläget endast 2 fartyg som får det, och Koster har redan fått systemet installerat

• Like 1

On 1/10/2019 at 3:52 PM, Schmeten said:

Ja Sundsvall påbörjade HTM i höstas.

Ska bli intressant att se vilket/vilka fartyg som får dessa två pjäser, och om man även tänker byta ut ArtE:n (Spanradar/sikte/eldledning)

Angående AU-kastare är det ju i nuläget endast 2 fartyg som får det, och Koster har redan fått systemet installerat

Ok tack! Då kör man alltså samma race som när man la upp och halvtidsmoderniserade/-r de bägge Gotlandsubåtarna. Ger förmodligen besparingar både vad gäller tidsåtgång och kostnad för projektet, men innebär samtidigt att man tar en ordentlig säkerhetsrisk.

Om 40 mm pjäserna nu är avsedda för två av minjakterna (vilket är det mest troliga) så tror jag inte att man byter ut eldledningsradarn. Detta eftersom fartygen med råge har passerat halvtid i sin livslängd. Möjligen att eldledningsradarn får en viss renovering eller uppdatering.

Carlskrona så ska ju tas ur tjänst 2028 med nuvarande plan så jag tror varken på nya pjäser eller ny eldledningsradar för henne. Hennes pjäser kommer kanske t o m att förbjudas att användas om några år när pjäserna utgått eller blivit farliga att användas (som hände med Visborgs pjäser 2010).

Det stärker ju bara teorin att pjäserna är avsedda för två av minjakterna. Man passar på att byta både pjäsen och montera AU-grkastare samtidigt. Troligen så kommer alla fem minjakterna av Koster-klassen att få ny pjäs och AU-grkastare, men man har väl inte råd att göra allt detta på en gång.

/Per

Edited by Perman

4 hours ago, Optimisten said:

Kan de nya 40mm kanonerna vara avsedda för Landsort och Arholma? Kanske blir fler tillskott till Amfibiestridsgrupp Göteborg

Nej det tror jag inte. Jag kan bara ge min lekmannabedömning, men de första två moderna 40 mm pjäserna på nästan 70 år i Marinen är knappast avsedda för två fartyg som legat i malpåse sedan 2009-10. Pjäserna är med stor sannolikhet avsedda för två av Koster-klassens minjakter. Man har tidigare talat om att man vill byta ut alla gamla 40 mm pjäser i Marinen i närtid och att Koster-klassen är prioriterad.

Som jag ser det så finns det följande förklaringar till varför man har beslutat flytta LDO och ARH för underhållsarbete. Antingen så planerar man att rusta dem för någon typ av tjänst i Marinen typ kanske patrullfartyg (som RN gjort), EDO fartyg eller lednings-/bas/-stödfartyg, eller så vill man helt enkelt bara underhålla dem för att kunna spela det kortet i framtiden. Jag tror inte att de rustas för att komplettera Koster-klassens minjaktfartyg. Det skulle i så fall vara fråga om en total renovering och modernisering och förmodligen vara alldeles för dyrt. Om det nu är så att de rustas för att bli patrullfartyg eller nån annan fartygstyp med bestyckning så får de nog nöja sig med befintliga 40 mm Mk 2 pjäser (det finns ett antal sådana pjäser i reserv). Jag skulle själv gärna vilja se en marin förstärkning på västkusten och det vore himla kul om de vore avsedda för Göteborg, men tyvärr är chansen inte jättestor att så är fallet. I bästa fall så kanske ett av Stockholm-klassens patrullfartyg kan baseras i Göteborg om och när Marinen får bättre personalresurser och ekonomi.

Eller så rustas de för att en utländsk marin vill köpa dem. Om detta är fallet så gissar jag att brasilianska marinen kanske vill köpa dem och testa dem inför ett ev. köp av minjakter av Koster-klass. Den brasilianska marinens minröjningsförmåga är väldigt låg och i stort behov av förnyelse, och man har även visat intresse för Landsort-klassen tidigare. Eller så kanske den singaporianska marinen vill köpa dem som reservdelsfartyg för att kunna hålla sina nuvarande minjakter i tjänst så länge som möjligt.

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

• 3 months later...
  • 1 year later...

Bofors 40 mm Mk 4 verkar ju bli något av en succé. Efter att brittiska flottan beställt tio pjäser till de fem type 31 fregatterna så har RN nu annonserat avsikten att senare beställa ytterligare fem fregatter type 31B eller type 32 med kraftigare robotbestyckning. Med all sannolikhet så kommer också de att få Mk4 pjäser. I det gemensamma holländska/belgiska programmet för att ersätta befintliga minjaktfartyg så ser det som om dessa stora minjaktfartyg (eg. moderfartyg för obemannade minjaktfarkoster) får en BAE 40 mm Mk4 för närskydd. Slutligen valde ju även den finska marinen Mk4 pjäsen för HTM av Hamina klassen. Det finns absolut fler exempel på pjäsens framgång. Pjäsen utprovades bl a på vedettbåten Jägaren, och även svenska marinen beställde två pjäser (som dock ännu inte kommit till användning).

Att det är en modern pjäs förstår jag, men vad är det exakt som gör pjäsen så populär (uppenbarligen åtminstone bland europeiska mariner)? Är det den låga vikten, den minimala påverkan som pjäsen har på fartyget vad gäller skrovgenomföring och magnetism, pjäsens enkelhet, robusthet eller det faktum att den är obemannad? Kan det ha att göra med den snabba reaktionstiden på 0,5 sek från att målet upptäcks till att pjäsen kan öppna eld? Eller att den kan använda 3P ammunition fullt ut? Den teoretiska eldhastigheten på 300sk/min är ju snabbt men på intet sätt världsledande. Faktum är ju att den äldre 40 mm Mk3 pjäsen (som bygger på Trinity pjäsen) har en snabbare eldhastighet på 330 sk/min, men den är förmodligen avsevärt dyrare än Mk4. Den italienska kanontillverkaren Leonardo (f d OTO Melara) har tillverkat 40 mm kanoner med en eldhastighet på 450 sk/min under många år. Är det så enkelt att BAE Mk4 pjäsen erbjuder "best bang for the bucks" helt enkelt?

Bofors 40 Mk4Naval Gun System

(sempermiles.se)

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

• 2 months later...
  • 10 months later...

navylookout.com har analyserat BAE Bofors' pjäser avsedda för type 31 fregatterna i två artiklar. Först ut är 40 mm Mk4. Att marinen ännu inte har använt de två pjäser som man har köpt in framstår mer och mer som en gåta. 

In focus: the Bofors 40mm Mk 4 gun that will equip the Type 31 frigates

(navylookout.com)

/Per

• Thanks 1

• 1 year later...

BAE Systems Bofors is proposing a land-based version of its 40mm Mk 4 naval gun, for installation on 8x8 or ATV platforms, for use against ground and aerial targets.

BAE Systems Bofors has now sold over 55 of its 40mm L/70 naval guns to seven countries, including the UK for its Type 31 frigates, and is now marketing this for land applications under the name Bofors 40mm Mk 4 L.

DSEI 2023: BAE outlines land-based roles for Bofors 40mm naval gun

(shephardmedia.com)

"What goes around... comes around" brukar man säga på engelska:

image.thumb.png.28b56553b5bf9b4ec292465d247577d7.png

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

19 minutes ago, Perman said:

DSEI 2023: BAE outlines land-based roles for Bofors 40mm naval gun

(shephardmedia.com)

"What goes around... comes around" brukar man säga på engelska:

image.thumb.png.28b56553b5bf9b4ec292465d247577d7.png

/Per

De behöver titta på Serbiens lösning PASARS. Som även erbjuder 4 st lvrobotar. De har valt olika alternativ på robotar.

En 8x8 låter även stort. 6x6 bör kunna räcka om de nu väljer bara lv kanonen. Som i så fall skulle vara en stor miss.

Edited by madman

• 6 months later...

Hoppas att det inte är ett aprilskämt...

Utvecklingen av drönare har skett betydligt fortare än många kunnat förutspå. Nu håller försvarsindustrin på att utveckla vapen som ska kunna fungera mot drönare. Men det får inte kosta för mycket – och det måste gå fort.

– Vi får springa mycket, mycket snabbare nu, konstaterar Håkan Ekvall, på vapentillverkaren Bofors.

Drönarhotet överraskade försvarsindustrin: Jagar effektivt motmedel

(svt.se)

image.png.63af3cd8fbb1cfc787beb7ee6423f4ed.png

(Bofors utvecklar ett vapen som ska kunna skjuta ner drönare. Foto: Vlada Cakic/SVT)

/Per

Tror inte det BAE visade förra året upp en prototyp av en 40mm/Mk4 som sitter på samma lastbils chassi som nya Archer pjäserna. Har för mej att pjäsen heter 40mm/Mk4L.

6 hours ago, Perman said:

Hoppas att det inte är ett aprilskämt...

Jag kan försäkra dig om att systemet finns på riktigt...

3 hours ago, ATK1797 said:

Tror inte det BAE visade förra året upp en prototyp av en 40mm/Mk4 som sitter på samma lastbils chassi som nya Archer pjäserna. Har för mej att pjäsen heter 40mm/Mk4L.

Systemet kallas TRIDON mk2. Det består av en 40mm/mk4 pjäs med en integrerad eldledningssensor monterad på ett specialtillverkat lastväxlarflak, systemet är alltså inte fast monterat på någon lastbil.

• Thanks 3

On 4/1/2024 at 6:38 PM, Pärmtroll said:

Jag kan försäkra dig om att systemet finns på riktigt...

Systemet kallas TRIDON mk2. Det består av en 40mm/mk4 pjäs med en integrerad eldledningssensor monterad på ett specialtillverkat lastväxlarflak, systemet är alltså inte fast monterat på någon lastbil.

Smart lösning.

Genom att lasta av flaket så får ju pjäsen 360° fri skjutfält när dragfordonet lämnar.

Sen helt obemannat så inga liv spills om ngn drönare kommer fram.

Sen tydligen kan man fjärrstyra upp till 4st pjäsenheter från ngt splitterskyddat fordon i närheten.

Jag får uppfattning att detta är ett sorts lokalt områdesskydd mot luftburna drönare som skyddar området samt kanske kan sen "bubblan" kompletteras med bandvagnsburna Iris-T LV robotar och Patriot för en längre räckvidd.

Jag tippar på att detta kanske blir närskyddet till ett utgrupperat Patriotbatteri?

//TF

• Like 2

Hur funkar pjäsen egentligen, sitter någon med en radarbild och väljer ut ett mål utifrån den och att pjäsen då siktar själv eller måste någon visuellt sikta pjäsen med en joystick?

Edited by Slenke

7 hours ago, Slenke said:

Hur funkar pjäsen egentligen, sitter någon med en radarbild och väljer ut ett mål utifrån den och att pjäsen då siktar själv eller måste någon visuellt sikta pjäsen med en joystick?

Nu är det spekulation från min sida men troligtvis kommer du som operatör över 1-4st 40mm lv pjäser få en varning från systemet och sen blir det en sensor fusion mellan radar, elektrooptisk sensor, IR osv och du får pjäsen automatiskt inriktad och det enda du behöver göra är trycka på ngn knapp för avfyrning sen sköter pjäsens AI resten. 

//TF 

7 hours ago, Slenke said:

Systemet är i nuläget bara en prototyp som Bofors utvecklar helt och hållet på eget bevåg och med egna medel. I nuläget riktas det elektrooptiska siktet in mot mål helt manuellt via en joystick och pjäsen följer sedan siktet. I förlängningen är tanken dock att systemet ska kunna invisas via t.ex. en spaningradar.

• Thanks 1

1 hour ago, Pärmtroll said:

Systemet är i nuläget bara en prototyp som Bofors utvecklar helt och hållet på eget bevåg och med egna medel. I nuläget riktas det elektrooptiska siktet in mot mål helt manuellt via en joystick och pjäsen följer sedan siktet. I förlängningen är tanken dock att systemet ska kunna invisas via t.ex. en spaningradar.

Är det samma sak för pjäsen på fartyg?

8 minutes ago, Slenke said:

Är det samma sak för pjäsen på fartyg?

Det är helt upp till köparen. Pjäsen i sig kan användas helt självständigt med manuell styrning om man så vill, eller så kan den integreras med valfri eldledning. 

1 hour ago, Pärmtroll said:

Det är helt upp till köparen. Pjäsen i sig kan användas helt självständigt med manuell styrning om man så vill, eller så kan den integreras med valfri eldledning. 

Tänkte att om den ska funka i en CIWS-roll så behöver den vara så automatiserad som möjligt, dvs inget manuellt utan antingen ”point & click” eller att systemet agerar själv inom vissa parametrar. Sikta manuellt hinns kanske inte med då. 

Men bra att veta att kanonen finns med automatiskt målinvisning från radar.

Posted (edited)
56 minutes ago, Slenke said:

Tänkte att om den ska funka i en CIWS-roll så behöver den vara så automatiserad som möjligt, dvs inget manuellt utan antingen ”point & click” eller att systemet agerar själv inom vissa parametrar. Sikta manuellt hinns kanske inte med då. 

Men bra att veta att kanonen finns med automatiskt målinvisning från radar.

En av fördelarna med Mk 4 pjäsen är väl just att den kan öppna eld väldigt snabbt. Den må inte ha den allra högsta eldhastigheten, men enligt BAE så kan pjäsen öppna eld inom 0,5 sek efter att ett hot upptäckts. Då förutsätter jag att målinvisning skett med radar.

/Per

Edited by Perman

11 hours ago, Perman said:

En av fördelarna med Mk 4 pjäsen är väl just att den kan öppna eld väldigt snabbt. Den må inte ha den allra högsta eldhastigheten, men enligt BAE så kan pjäsen öppna eld inom 0,5 sek efter att ett hot upptäckts. Då förutsätter jag att målinvisning skett med radar.

/Per

Det har du antagligen helt rätt i, svårt att se en människa lösa det på 0,5 sek på egen hand.

4 hours ago, Slenke said:

Det har du antagligen helt rätt i, svårt att se en människa lösa det på 0,5 sek på egen hand.

Ja det måste till en AI, sensorfusion och automatik för kunna hinna plocka svärmar av drönare snabbt.

En operatör kommer inte kunna hinna reagera samt hanterar mängder med drönare manuellt och styra kanonen om det handlar om mängder med snabba smådrönare.

//TF 

• 2 months later...

BAE Systems Bofors lanserar nu Tridon Mk2:

BAE Systems Bofors lanserar Tridon Mk2, ett nytt 40 mm luftvärnssystem. Systemet är designat för att skydda mot moderna luftburna hot, inklusive drönare, och baseras på Bofors 40 mm automatkanon L/70.

Varje luftvärnspjäs är utrustad med egna sensorer och eldledningssystem. Systemet är baserat på Bofors 40 mm automatkanon L/70. I dag används en variant av den på bland annat svenska Stridsfordon 90 och Luftvärnskanonvagn 90.

Företaget skriver att Tridon Mk2 kommer kunna använda den programmerbara zonrörsammunitionen Bofors 3P (Prefragmented, Programmable, Proximity-fuzed). Bofors har tillhandahållit granattypen i flera år. I slutet av 2020 förevisade de hur granaten kunde slå ut drönare.

– Systemet är anpassningsbart och kan utvecklas i takt med att hoten förändras, vilket gör det till ett av de mest effektiva luftvärnssystemen på marknaden i dag, fortsätter Lena Gillström.

Skärmklipp BAE Systems Bofors Tridon Mk2.PNG

(Photo: BAE Systems Bofors)

Rätt borde väl vara att Tridon Mk2 är utvecklad från det marina kanonsystemet BAE 40 mm MK4, och detta är i sin tur är utvecklat från Bofors 40 mm L/70 som bl a finns på Strf 90 och LvKv 90. Hoppas man anskaffar detta system som kan skydda kritisk infrastruktur som flygbaser, marinbaser, ledningsplatser och ammunitionslager från drönar- och robotattacker m. m.

BAE Systems will unveil an improved version of its Tridon anti-aircraft system at Eurosatory 2024. The system will feature an improved focus on CUAS capability and enable the use of Bofors 3P (Pre-fragmented, Programmable, Proximity fused) programmable all-target ammunition.

Like the first version, the Tridon Mk2 will be built on the Bofors 40mm naval gun and has been designed to be relatively vehicle agnostic or deployable. Each Tridon Mk2 will have its own all-weather, day-night acquisition sensors built around a development of the Chess Dynamics Hawkeye EO system and fire-control system.

The current system has been test-fired from a civilian truck and most recently from a Scania G460 military truck. It could be used from most 6x6 or 8x8 vehicles, as well as the BVS10, according to BAE Systems.

“This is a proven gun with range of more than 12.5km and it can engage [a range of targets from] high-speed supersonic missiles and fighter aircraft, to small UAS and ground targets such as IFVs at 300 rd/min,” Löfström said.

“We have taken the mature technology of the 40mm Mk4 naval gun with more than 60 units sold and 3P ammunition, and integrated it with a fire director,” he added. “We have integrated it with the Giraffe GX1 air defence radar with the radar positioned 100m from the vehicle.”

image.png.9d3cde9e2b0b2aa3e92438e7498911c1.png

(The Tridon Mk2 uses a Chess Dynamics Hawkeye sensor. (Photo: BAE Systems)

“Development started in September 2023 and we performed the first firings from a civilian truck in mid-February 2024,” Löfström explained. “We didn’t get the Scania truck until April and we decided to do as few modifications as possible, only strengthening the roof of the cabin and lowering the [height of the gun] to meet traffic regulations in Sweden.

“Also, we are [looking] to fire armour-piercing fin-stabilised discarding sabot (APFSDS) and right now can use five different kinds of ammunition but can include others,” he noted.

BAE Systems shows Bofors 40mm naval gun as Tridon Mk2 land air defence system

(shephardmedia.com)

Eldledningsradarn av typ Giraffe GX1 är alltså placerad minst 100 m från pjäsen. Synd att det inte finns någon bild som visar vad den är placerad på.

UPDATE:

Förutom Sverige så ska ytterligare två utländska kunder vara i förhandling med BAE om köp av systemet. Sverige ska även ha krävt tester av pil ammunition för självförsvar.

BAE Systems Bofors is in advanced dialog with two potential international customers, beside Sweden. Some requirements might come up from each customer, such as that of an increased protection of the gun mount, which will of course increase the mass, and of the truck cabin, probably leading to . The company is already establishing the supply chain and considers a realistic lead time 15 months from the contract to delivery.

BAE Systems will unveil its Trident Mk2 at Eurosatory

(edrmagazine.eu)

/Per

Edited by Perman
  • Like 2