Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

Rysslands enda torrdocka för större örlogsfartyg har sjunkit

Recommended Posts

Rysslands enda docka för sina största örlogsfartyg har sjunkit

 

Dockan uppges ha sjunkit efter att pumparna havererat när strömmen försvann och vatten trängt in. Den är en av världens största torrdockor och byggdes på Götavarvet i Göteborg 1980, och är den enda ryska torrdocka som rymmer hangarfartyget Admiral Kuznetsov  (project 1143.5) och den atomdrivna slagkryssaren Pjotr Velikij (project 1144 Orlan). Dockan verkar ha sjunkit i havet och det finns uppgifter om att även hangarfartyget har ett 5m långt hål i vattenlinjen och ett 4x5 m hål i flygdäcket efter att en kran kollapsat över fartyget (rysk media rapporterar dock att hon inte skadats). 1 man rapporteras omkommen och minst fyra är skadade. Hangarfartyget var på väg att avsluta en omfattande renovering och modernisering i dockan.

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Barents Observer anger att det är uppemot 60 meter djupt vatten i området.

https://thebarentsobserver.com/en/security/2018/10/sunken-dry-dock-could-hamper-modernization-navy

Quote

According to the shipyard, the water depths in the area of the dock are more than 60 meters.

 

Inte helt trivialt att bärga.
 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svårt slag mot ryska flottan efter olycka i Ishavet

 

Rysslands enda hangarfartyg Admiral Kuznetsov har alltså flyttats till en annan docka, men där utrymmet inte medger byte/renovering av ångturbinerna. Håller med om att det är lite märkligt att detta dråpslag mot den ryska Norra Ishavsflottan inte har uppmärksammats mer i svensk media. Nämnas ska väl dock att den tredje slagkryssaren av Kirov-klassen Admiral Nakhimov genomgår en reaktivering och ombyggnad som beräknas vara klar 2021-22. Det finns även en japansk byggd större docka i Fjärran Östern (PD-41) som möjligen kan vara tillräckligt stor för Admiral Kuznetsov, men att bogsera denna till Norra Ishavet skulle innebära stora risker att nåt händer under bogseringen. Dessutom så skulle ju Stilla havsflottan då fråntas möjligheterna att utnyttja denna.

 

Som kuriosa kan nämnas att Arendalsdockan som sjönk även slet sig under bogsering en gång varvid den fick omfattande skador, och efter detta så har Göteborgshumorn döpt denna docka till "Trasdockan". ;-)

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  



×