Torgny Rönnqvist Posted October 30, 2018 Report Share Posted October 30, 2018 Har nu varit i hv i snart 25 år och har meniggrad fyra streck. För den som har varit med i åtta år har fyra streck. Tycker nog att det är lite konstigt med hur det ser ut. Eller borde det inte finns en annan meniggrad för dom som har varit med längre än åtta år? Bara undrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ormtunga Posted October 30, 2018 Report Share Posted October 30, 2018 Njae, poängen med de fyra strecken är att skilja ut oss som lyckats ta oss igenom sex tjänsteår utan att dra på oss en massa elände (ansvar) från de stackars offren med färre streck eller, Gud hjälpe dem, vinklar. De fungerar ju så att en chef tittar på kragspeglarna, ser strecken och tänker "Nej, den människan är en glidare, i bästa fall KSP-skytt. Det är bäst att jag väljer någon annan för att ta tag i bajsmackan jag tänkte dela ut". Min uppfattning är att gränsen sex tjänsteår har satts upp därför att efter den punkten ökar inte värdet på soldatens glidarindex utan det förblir konstant. En internationell utsikt visar att till exempel USMC har anammat ett liknande system med sina lance corporals. Den som kan uppvisa sådana vinklar med litet patina på undgår extrauppgifter och extra ansvar för att det så tydligt framgår att det inte är någon idé: en uppgift som ges till en lance corporal kommer strax hamna hos en korpral eller en basse - bästa fall hos en junior lance corporal. I USMC kallas glidandet för "skating" och är en lance corporals främsta uppgift. I och med att vi satt sex tjänsteår som gräns för de fyra strecken kommer motsvarande hierarkisering sannolikt inte uppträda i Sverige, eftersom en fyrstreckare lär vara immun även mot senioritet hos andra fyrstreckare (efter sex tjänsteår framstår inte tolv tjänsteår som överväldigande utan bara som ett tillstånd man själv kommer hamna i så småningom). Alla bajsmackor kommer då uteslutande att landa på någon som inte har de fyra strecken enligt principen "Skit rinner nedåt, till sidoordnad grupp eller uppåt beroende på bedömningen hos den som har fyra streck". Jag är så glad över mina fyra streck att jag faktiskt orkade gå till förrådet och hämta ut dem, till skillnad från alla de andra strecken som bara kändes överflödiga, och jag är så stolt över att ha tagit mig igenom min militära karriär utan att dra på mig onödiga vinklar. //Ormtunga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
polman1 Posted November 3, 2018 Report Share Posted November 3, 2018 Som yrkessoldat (med många år före som HV) tar det sju år att få fyra streck. Det var med stolthet jag drog på mig dom, tänkte precis som Ormtunga att jag klarat mig så länge utan vinkel. Fyra streck tar tid att få, det visar på erfarenhet. En vinkel kan vilken tratt som helst få på kort tid. För något år sedan blev jag iallafall vicekorpral högst motvilligt. De fyra strecken har jag kvar och byter när jag tjänstgör någon annanstans . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harzdorf Posted November 3, 2018 Report Share Posted November 3, 2018 (edited) 4 streck ger alltid respekt, om inte på grund av erfarenhet eller kunskap så ger man respekt till 4-pommeskrigarens prestation i att undslippa ansvar och högre utbildning. Jag har dock inte sett någon GSS/K med denna ärofyllda utmärkelse än. Edited November 3, 2018 by Harzdorf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ormtunga Posted November 4, 2018 Report Share Posted November 4, 2018 Det är svårare för K-personalen att klara sig undan vinklar. Det finns säkert något förband därute som kan behålla personal så länge att strecken inte sparkas uppåt när vinklarna slutar/går till YOP/SOP/ASOU/ROP, men i K-verksamhet är personalomsättningen nog oftast såpass hög att man inte kommer till fyra streck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts