NericiaBrigade Posted October 28, 2018 Report Share Posted October 28, 2018 Hej! Det börjar bli dags för mig att mönstra och jag har en fråga inför det. Jag har förstått har försvarsmakten har olika nivåer man hamnar på efter de fysiska testerna som visar vilken befattning som skulle passa. Är det någon som kan förklara vilka de olika nivåerna är och vilka befattningar som ryms inom varje nivå. Har fått uppfattningen att det väl är typ 1-5 och att det sträcker sig från Hemvärnsman till Jägare men jag kanske har fått helt fel uppfattning? Hoppas någon är villig att förklara så att jag vet vad som är realistiskt att söka och inte. //NericiaBrigade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted October 28, 2018 Report Share Posted October 28, 2018 Vi kan ju inte göra en bedömning på värden som inte är testade ännu. Men som regel så är om jag inte har fel en 9 det högsta du kan få på de fysiska testerna, kanske 10. Där är sedan som regel värdet 6 ett medeltal som innebär "bra" kondition. Fysiken är inte allt utan sedan tillkommer kunskapsprov, psykologsamtal, syntest, hörseltest, kontroll av läkarjournal, värdering av tidigare utbildning. Sen ska det finnas lediga tjänster att söka vilket kan innebära att vissa befattningar redan är uppfyllda. När ska du mönstra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NericiaBrigade Posted October 28, 2018 Author Report Share Posted October 28, 2018 59 minutes ago, Chassi said: Vi kan ju inte göra en bedömning på värden som inte är testade ännu. Men som regel så är om jag inte har fel en 9 det högsta du kan få på de fysiska testerna, kanske 10. Där är sedan som regel värdet 6 ett medeltal som innebär "bra" kondition. Fysiken är inte allt utan sedan tillkommer kunskapsprov, psykologsamtal, syntest, hörseltest, kontroll av läkarjournal, värdering av tidigare utbildning. Sen ska det finnas lediga tjänster att söka vilket kan innebära att vissa befattningar redan är uppfyllda. När ska du mönstra? Mönstrar i maj :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted October 29, 2018 Report Share Posted October 29, 2018 22 hours ago, NericiaBrigade said: Är det någon som kan förklara vilka de olika nivåerna är och vilka befattningar som ryms inom varje nivå. Hoppas någon är villig att förklara så att jag vet vad som är realistiskt att söka och inte. Nä, för varje befattning har mer än 100 olika krav där flera stycken är olika fysiska miniminivåer (kondition, ben, grepp osv) i olika kombinationer. Behöver du söka innan du testats och fått reda på vad du kan söka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Queen-of-Battle Posted October 29, 2018 Report Share Posted October 29, 2018 Du mönstrar i maj. Du verkar intresserad av det militära. Då har du 7-8månader på dig att träna. Jag ser inte nån anledning till att sätta ribban lägre än maxpoäng på alla fystester om du tränar regelbundet 2-4 pass i veckan. Då har du maximerat dina möjligheter att få en tjänst du vill ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harzdorf Posted November 3, 2018 Report Share Posted November 3, 2018 Som ovan skriver, med 8 månaders förberedelser har du all tid i världen att förbereda dig fysiskt. Kör spinning-pass och marklyft så kommer du sätta 9:or på båda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EnSvenskTiger Posted December 27, 2018 Report Share Posted December 27, 2018 Hej NericiaBrigade! Precis som Chassi skrev är inte de fysiska-testerna de enda bedömningarna som kommer göras hos Rekryteringsmyndigheten. Men de nivåer du är ute efter är 6:a i styrka, 6:a i kondition (hos psykologen kan jag inte svara för kraven då jag inte är helt säker) för att kunna komma in på markstridsarenan. Det motsvarar ungefär att kunna lyfta i genomsnitt lite under sin kroppsvikt delat på tiden det tar till axelhöjd på ISOKAI testet. Cykeln kräver att du har lite bättre kondition än genomsnitt (mät nu INTE detta i hur fort du kan springa milen då det är helt olika muskelgrupper som testas då cykel-testet är ett mjölksyretest), mitt stora tips är att gå på ett par spinningklasser och lära dig ställa in en spinningcykel då det kommer ge dig allra bäst förutsättning för det testet! Är du ute efter en jägartjänst behöver du klara 7:or i styrka och kondition samt ett "Jägartest" vilket är 75 step-ups (per ben) med en 15:kgs ryggsäck, samt uppfylla kraven hos läkare och psykolog. 5:or är ledning/samband/logistik tjänst. Under 5 på något men i övrigt godkänt resulterar i en placering i Hemvärnet. Stort tips är att du har körkort innan din mönstring då detta resulterar i att du kan genomföra GU som besättning! Lycka till! Mvh EnSvenskTiger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niklas Björling Posted January 15, 2019 Report Share Posted January 15, 2019 Hej allihopa och hej NericiaBrigade! Hoppas det går bra med träning och förberedelser, vad är du sugen på att söka? Jag själv ska också in för mönstring snart. den 13:e Februari i Malmö. Lite för kort tid för att komma dit jag vill i träningen men tror jag har ett bra träningsschema. Känns iofs alltid som det är för kort tid. Tränar 6 dagar i veckan. 3 konditionspass, ett längre för att öka distans och två intervaller en cykelintervall och en löpintervall för att höja mjölksyretröskeln. Promenerar varje dag till och från jobb 30 min i högt tempo och har börjat få i lite vikt i ryggsäcken ca 10kg. Efter konditionspassen kör jag även bålövningar, stabilitet och kroppsvikts pass (jägarvila, 75 stepup per ben med 20kg (snart ökning igen), plankan, situps, enbensmarklyft osv.) Tillkommer ibland någon kortare löppass som återhämtning. 3 specifika gympass med tyngre övningar. mycket mark, knäböj, axelpass, chins, dips, pullups. Dragit ner på bröst, armar och övre rygg då styrkan räcker där räcker och jag vill lägga mer tid på resterande delar. Kör igenom de musklerna ca var 10e dag. Folk runt om mig säger att jag är "smart" om man nu kan säga så, så hoppas på ett okej provresultat i inskrivningsprovet och att psykologen tycker om mig. Hoppas att träningen gjort sitt och jag får välja Jägare på K3. Det är det enda jag nöjer mig med då jag vill till FJS till en början. Nu blir det iväg för ett cykelpass. Ha det gott allihopa. /NB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted January 15, 2019 Report Share Posted January 15, 2019 4 hours ago, Niklas Björling said: Hoppas att träningen gjort sitt och jag får välja Jägare på K3. Det är det enda jag nöjer mig med då jag vill till FJS till en början. /NB Roligt att du satsar högt. Dock så tycker jag att borde du vara mer realistisk. För det första så borde du se andra regementen som potentiella platser att göra GU på. Det kan vara något så enkelt att det inte finns platser kvar till K3 när du väl mönstrar. Det finns några regementen som bjuder på minst lika "hård" värnplikt som jägarsoldat på K3. För det andra så borde du ändra uppfattning om FJS från början till toppen. Det är en lång väg med många kärva dygn från att kliva in på mönstringskontoret till att bli Fallskärmsjägare. Träffat gott om massor av personer som typ vill bli fallskärmsjägar prickskyttar "först" sen söka SOG, som knappt klarat av "GMU"-perioden. Jag uppfattar att dessa personer inte fattar i början hur mycket ansträngningar som krävs för att komma dit. När de väl är ute på första fältdygnet och man börjar bli trött, frysa och hungrig så börjar de inse hur långt bort deras drömmar faktiskt är. Många här känner att det är relativt lätt att se på folk som öppet säger "jag vill bli jägare" om de troligen kommer klara det eller tvärtom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niklas Björling Posted January 16, 2019 Report Share Posted January 16, 2019 Tack för svaret employed. Ja det finns ju faktist flera regementen och även fler förband. Men det är K3 jag riktar in mig på. Absolut är det en lång väg och mycket motgångar på vägen. Vet att det kommer vara tufft. Men vet med mig att jag har viljan och tankesättet. Klarar dom andra det klarar jag det. Jag tänker inte ge upp förens någon tvingar mig till det och då kör jag lite till. Körde soldatutbildningen för 10 år sen inom luftförsvaret som säksoldat och förtjänade min basker då. Fortsatte inte i försvaret då för hade inte samma intresse och hade absolut inte samma mognadsnivå som nu. Kanske är lite naiv när jag säger jägarsoldat är det enda jag nöjer mig med nu. Men man får väl vara lite naiv ibland och visa vad det yttersta man vill är. Sen om det inte banar vägen får man börja tänkte på andra alternativ. Förstår att ni som funnits på denna sida har sett många kommit och gått, samt pratat inför mönstring, sans och inryck. Så som du säger så ser ni nog relativt lätt på folk om dom är orealistiska eller inte. Hoppas ni tror på mig som en av dom som har chans klara det. För det är mitt mål i alla fall. Mvh NB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted January 16, 2019 Report Share Posted January 16, 2019 Förtjäna sin basker tänder en varningens låga his mig iaf, nåja. Har du alltså redan gjort värnplikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niklas Björling Posted January 16, 2019 Report Share Posted January 16, 2019 Vad menar du, tänder en varningens låga? Gjorde klart GSU tror jag det hette, sedan längre in i värnplikten fick jag avbryta pga privata anledningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted January 16, 2019 Report Share Posted January 16, 2019 Baskern är ett tillbehör till uniformen, den "förtjänas" inte även om det på en del ställen blivit så att just den färgade filtmössan ges ett högre symboliskt värde än vad som kan anses skäligt. Ofta då det ska tydliggöras "vi och dem" när vi alla i organisationen är ett enda stort "vi". Bara du är ödmjuk kommer du långt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niklas Björling Posted January 17, 2019 Report Share Posted January 17, 2019 jaha du menar så. Ja det är mycket väl bara något befälen sa för att hålla oss motiverade bara. Vi skulle få den efter vi klarat "soldatprovet" eller vad dom kallade det och gick från rekryter till soldater. Vi körde två veckor fältövning (en vecka i logement på plats, en vecka i skogen) lite mat, mycket marsch, beskjuta och ensamdygn, den grejen. Efter det så sa dom att vi "förtjänat" våran basker och fick använda den. Men som sagt, kan ju bara ha varit motivationsdrivande från befälens sida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NericiaBrigade Posted October 14, 2019 Author Report Share Posted October 14, 2019 (edited) Uppdatering såhär efter (vet att det är sent men men). Blev en 8/9 i styrka, 6/9 på cykeln, 6/9 hos psykologen och goda värden hos läkaren. För övrigt nöjd med min placering. Edited October 14, 2019 by NericiaBrigade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts