Jump to content

Varit civil men vill in igen.

Recommended Posts

Jättenkelt egentligen. Jobbade på TrangR, tröttnade på logistik, blev civil ett par år men vill nu in i krigsmakten igen. 

Men

Jag vägrar jobba med logistik igen,att ratta lastbil var något av det tråkigaste jag gjort i yrkesväg. Jag hörde av mig till rekmynd och de sade att jag får tillhörande BU om jag söker en annonserad tjänst.

men i ärlighetens namn, finns det en chans att få en tjänst utan korrekt utbildning? 

Säg att jag uppfyller alla fys/psyk- krav, händer det att outbildat folk blir anställda? Jag har varit med om att det hoppar in löst folk i slutskedet på värnplikten, när kullen kör BU.

Någon med erfarenhet? Tack!

Får man fråga vad du är sugen på?

Det är bara att söka. Om du vill göra något mer fysiskt så kan det vara smart att träna för SANS-test. Ex är att grannplutonen jag jobbar med försökte ta in folk nyligen och endast en av typ tio klarade de fysiska kraven.

Jag har tänkt söka en jägartjänst (man ska alltid sikta högt eller hur?) och även andra tjänster, tex lätt mek. Bor i Skaraborg så blir P4 och K3 jag söker mig mot. 

Jag är medveten om fyskraven. Jag springer milen under 48 minuter och vet jag sätter över 400p på multitestet. Så jag känner mig redo att försöka KP testerna i alla fall. Men jag förstår att det inte är troligt att man klarar det.

4 minutes ago, polman1 said:

Jag är 52 och klarade över 400 p och under 48 min/mil senast för några år sedan och jag är verkligen inte jägarämne ;-)

Näh, jag fattar det och jag förstår vad du menar. Jag menade att jag har förutsättningar som gör att jag har en chans om jag gav mig fan på det. Inte att jag på något sätt förväntar mig att jag skulle bli godkänd.

Det är bra med ambitioner. Det viktigaste som jägare är att aldrig ge upp. En gång för längesedan pratade jag med en gränspolis i Israel. Han ville inte ha de soldater som klarade inträdesprovet lätt, han ville ha de som nästan inte klarade provet men som inte gav sig. Det är dom som har rätta inställningen.

On ‎10‎/‎24‎/‎2018 at 10:52 PM, Pajjaspyro said:

Jag är medveten om fyskraven. Jag springer milen under 48 minuter och vet jag sätter över 400p på multitestet. Så jag känner mig redo att försöka KP testerna i alla fall. Men jag förstår att det inte är troligt att man klarar det.

Springer du milen under 48 på en bra dag eller en dålig dag? Skulle säga att om du springer inte milen på 48 på en dålig dag så borde du öka din löpträning. Väldigt många jag träffat på div. SANS-tester säger att de kan springa under 45-46 om de pannbenar för att sedan gå in i väggen tidigt. Själv springer jag milen på 44 på en ok dag. På diverse tester har jag legat på höga 45. Klarar du av att marscha långt med 20-30kilo packning i högt tempo?