Jump to content
Sign in to follow this  
Aramis

Skillnad på KFÖ och SÖF

Recommended Posts

Jag vet vad förkortningarna står för. Men vad innebär skillnaderna i praktiken under övningarna? Jag har varit med i ett par år nu och jag kan inte finna något mönster i vad som skiljer sig åt.

Det kan så klart vara olika i delar av landet (beroende på om man följer utbildningsanvisningarna eller inte) men på en KFÖ är det hela bataljonen som övar medan på en SÖF är det insatskompanierna (med delar av bataljonsstaben/ledningen). Men på soldatnivå/pluton så kan det vara hugget som stucket om det är SÖF eller förbandsKFÖ, övningen kan vara ganska samma/lika.

21 hours ago, Aramis said:

Jag vet vad förkortningarna står för. Men vad innebär skillnaderna i praktiken under övningarna? Jag har varit med i ett par år nu och jag kan inte finna något mönster i vad som skiljer sig åt.

Min erfarenhet är att KFÖ är sammansatt övning för hela bat/komp, medan SÖF övar olika funktioner, frikopplat från varandra.

Sista SÖFen övade vi i kompstaben samband och ledning, men inte mot våra riktiga plutoner, utan mot en övningsledning som spelade bat och plut. Samtidigt var ett gäng ute och fick sina skyddsvaktsförordnanden förnyade. Osv. 

Men jag vågar inte svära på att det är på detta sätt i hela landet. 

När vi började med KFÖ och SÖF systemet var det en tydligare skillnad mellan de två. 

Men numera verkar det mer bero på om det är utbildningsår eller förbandsår. 

Årets två övningar har varit i utbildningsårets tecken, KFÖ var befattningsutbildning på enskild soldat och SÖF tränade grupp- och plutonsstrid. Kommande år innehåller skyddsvakt på SÖF och förbandsövning på KFÖ.

Så numera verkar det vara annat som styr inriktningen på KFÖ och SÖF än vad deras namn invaggar oss att tro.