Forumsledning henke Posted October 17, 2018 Forumsledning Report Share Posted October 17, 2018 Igår släppte Försvarsmakten JÄGARSOLDAT, en ny dokumentärserie i 6 delar om att rycka in och utbilda sig till just jägarsoldat vid K 3 under 9 månader. Du hittar den på YouTube. Varje del är cirka 13 minuter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted October 20, 2018 Report Share Posted October 20, 2018 Tur att de stängde av kommentarerna. Annars hade hashtagen #minvärnpliktvarkärvast trendad rätt högt vid premiärdatumet. xD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TwelvGaugeApostl Posted October 24, 2018 Report Share Posted October 24, 2018 Stämningen av reflektion samt beundran för befäl de första veckorna känns väldigt märkligt för en som gjorde lumpen för massa år sedan. Ingen rädsla, ingen ångest... att de verkar få sova gör mig förvånad. Total avsaknad av grå bestraffningar för att folk kommer sent eller har fipplat med dragkedjor (eller till och med glömt vapen) gör att jag upplever mig född i en helt annan tid och så är det väl också. Blir nog fina soldater av dessa ungdomar så småningom, befälen verkar ju i vart fall gått kurser i pedagogik - det verkade inte varit kriterium förr i tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted October 24, 2018 Report Share Posted October 24, 2018 10 hours ago, TwelvGaugeApostl said: Stämningen av reflektion samt beundran för befäl de första veckorna känns väldigt märkligt för en som gjorde lumpen för massa år sedan. Ingen rädsla, ingen ångest... #minvärnpliktvarhårdast Skämt åsido. Vet inte vilken serie du såg på men det är knappast svårt att se folks ångest och rädsla. Kolla bara på de som glömmer sina vapen. De är så konade av rädsla att de ser ut som att de ska sprängas när som. xD Bestraffningen att saker måste göras om och det finns mindre tid till gött häng och återhämtning ger nog i stort samma effekt som att tvinga alla göra armhävningar för att man fick tillfälligt hjärnsläpp. Ett bra exempel på bra pedagogisk utveckling är GMU/GU på Amf1. Från att ha 70% avhopp med ca 40 godkända amfibiesoldater i slutet av BFUn till knappt 5% avhopp med dubbla antalet godkända amfibiesoldater utan några pill på diverse amfibiekrav. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TwelvGaugeApostl Posted October 29, 2018 Report Share Posted October 29, 2018 Ser ingen ångest i någon, dock förvirring och ett rågat mått av skam... men det blir nog bra - det verkar hänt en del inom FM och det är glädjande, om än obekant. Det var tesen och poängen med hela mitt inlägg om du läser det igen. #HårdastVärnpliktEver? Jag tror faktiskt malajerna hade det - att orka motivera sig till skitjobb som FM bort anställa entreprenörer för, allt för ynka 40 SEK om dagen, det måste varit knäckande... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted November 1, 2018 Report Share Posted November 1, 2018 On 10/29/2018 at 11:17 AM, TwelvGaugeApostl said: Ser ingen ångest i någon, dock förvirring och ett rågat mått av skam... men det blir nog bra - det verkar hänt en del inom FM och det är glädjande, om än obekant. Det var tesen och poängen med hela mitt inlägg om du läser det igen. #HårdastVärnpliktEver? Jag tror faktiskt malajerna hade det - att orka motivera sig till skitjobb som FM bort anställa entreprenörer för, allt för ynka 40 SEK om dagen, det måste varit knäckande... Intressant sett att se på hårdast värnplikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reservingenjör Posted November 2, 2018 Report Share Posted November 2, 2018 Det känns fint att det är gott gry i rekryterna! Framåtanda, vilja att lära sig, intresse, väldigt lite gnäll. (Kanske tillrättalagd klippning, men ändå). Som äldre soldat är det nyttigt att få sina fördomar om "dagens ungdom" justerade. För övrigt borde kommentarerna stängas av på alla FM:s YT-filmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted November 2, 2018 Report Share Posted November 2, 2018 On 10/29/2018 at 11:17 AM, TwelvGaugeApostl said: #HårdastVärnpliktEver? Jag tror faktiskt malajerna hade det - att orka motivera sig till skitjobb som FM bort anställa entreprenörer för, allt för ynka 40 SEK om dagen, det måste varit knäckande... SANS för malajer. Måste vara jävligt jobbigt att behöva arbeta normala arbetstider, vara torr och varm, duscha varmt, äta matsalsmat och sova inomhus. "Glöm SOGen. Jag var Malaj -82 på S2 i Karlsborg" xD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
solosquad Posted February 14, 2019 Report Share Posted February 14, 2019 De har nu även släppt säsong 2 för 2019! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted February 26, 2019 Author Forumsledning Report Share Posted February 26, 2019 Idag släpptes Säsong 3 av serien 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reservingenjör Posted March 12, 2019 Report Share Posted March 12, 2019 Jag konstaterar med tillfredsställelse att kommentarerna till filmerna är inaktiverade! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted April 7, 2019 Report Share Posted April 7, 2019 Man kan även mäta hur framgångsrik en serie är med att se hur många som stör sig på den. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted June 16, 2019 Report Share Posted June 16, 2019 För er som inte hänger på Emilia mycket så kan jag informera att gruppen bakom "Jägarsoldat" planerar att göra serien "Fallskärmsjägare" som följer soldater genom GK-FskJ. Preliminärt släpps den VT 2020. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts