Jump to content

JÄGARSOLDAT - Youtube-serie från Försvarsmakten

henke

Recommended Posts

• Forumsledning

Igår släppte Försvarsmakten JÄGARSOLDAT, en ny dokumentärserie i 6 delar om att rycka in och utbilda sig till just jägarsoldat vid K 3 under 9 månader. Du hittar den på YouTube. Varje del är cirka 13 minuter. 

• Like 1

Stämningen av reflektion samt beundran för befäl de första veckorna känns väldigt märkligt för en som gjorde lumpen för massa år sedan. Ingen rädsla, ingen ångest... att de verkar få sova gör mig förvånad.
Total avsaknad av grå bestraffningar för att folk kommer sent eller har fipplat med dragkedjor (eller till och med glömt vapen) gör att jag upplever mig född i en helt annan tid och så är det väl också.

Blir nog fina soldater av dessa ungdomar så småningom, befälen verkar ju i vart fall gått kurser i pedagogik - det verkade inte varit kriterium förr i tiden. 

10 hours ago, TwelvGaugeApostl said:

Stämningen av reflektion samt beundran för befäl de första veckorna känns väldigt märkligt för en som gjorde lumpen för massa år sedan. Ingen rädsla, ingen ångest...

#minvärnpliktvarhårdast

Skämt åsido. Vet inte vilken serie du såg på men det är knappast svårt att se folks ångest och rädsla. Kolla bara på de som glömmer sina vapen. De är så konade av rädsla att de ser ut som att de ska sprängas när som. xD Bestraffningen att saker måste göras om och det finns mindre tid till gött häng och återhämtning ger nog i stort samma effekt som att tvinga alla göra armhävningar för att man fick tillfälligt hjärnsläpp.

Ett bra exempel på bra pedagogisk utveckling  är GMU/GU på Amf1. Från att ha 70% avhopp med ca 40 godkända amfibiesoldater i slutet av BFUn till knappt 5% avhopp med dubbla antalet godkända amfibiesoldater utan några pill på diverse amfibiekrav.

• Like 2

Ser ingen ångest i någon, dock förvirring och ett rågat mått av skam... men det blir nog bra - det verkar hänt en del inom FM och det är glädjande, om än obekant. Det var tesen och poängen med hela mitt inlägg om du läser det igen.

#HårdastVärnpliktEver?

Jag tror faktiskt malajerna hade det - att orka motivera sig till skitjobb som FM bort anställa entreprenörer för, allt för ynka 40 SEK om dagen, det måste varit knäckande...

On ‎10‎/‎29‎/‎2018 at 11:17 AM, TwelvGaugeApostl said:

Ser ingen ångest i någon, dock förvirring och ett rågat mått av skam... men det blir nog bra - det verkar hänt en del inom FM och det är glädjande, om än obekant. Det var tesen och poängen med hela mitt inlägg om du läser det igen.

#HårdastVärnpliktEver?

Jag tror faktiskt malajerna hade det - att orka motivera sig till skitjobb som FM bort anställa entreprenörer för, allt för ynka 40 SEK om dagen, det måste varit knäckande...

Intressant sett att se på hårdast värnplikt.

Det känns fint att det är gott gry i rekryterna! Framåtanda, vilja att lära sig, intresse, väldigt lite gnäll. (Kanske tillrättalagd klippning, men ändå).

Som äldre soldat är det nyttigt att få sina fördomar om "dagens ungdom" justerade.

För övrigt borde kommentarerna stängas av på alla FM:s YT-filmer.

On ‎10‎/‎29‎/‎2018 at 11:17 AM, TwelvGaugeApostl said:

#HårdastVärnpliktEver?

SANS för malajer. Måste vara jävligt jobbigt att behöva arbeta normala arbetstider, vara torr och varm, duscha varmt, äta matsalsmat och sova inomhus. "Glöm SOGen. Jag var Malaj -82 på S2 i Karlsborg"  xD

• 3 months later...
  • 2 weeks later...
  • henke changed the title to JÄGARSOLDAT - Youtube-serie från Försvarsmakten
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...