Jump to content

Recommended Posts

Tjena!

Jag vill söka in som jägare,  tidigare hade jag hört att man bara kunde söka in till AJB på arvidsjaur via värnplikten men nu så har jag snubblat över jägartjänst på K3. Jag har sökt väldigt mycket om vad det är som skiljer dessa åt men har ej hittat någon vettig förklaring.

 

Jag undrar vad jägarna på K3 gör kontra AJB? Är man lika mycket utbildad och "lika mycket jägare" på K3 som de på AJB är?(tänker mest på att utbildningstiden på K3 är kortare).

Har man samma färdigheter i arktisk/fjäll miljö?

Om man utbildas på K3 finns det då någon som helst möjlighet att gå med i bergsplutonen eller är det endast reserverat för de som utbildas på AJB?

Slutligen, hur ligger det egentligen till med Jägarbågen på K3? Har hört väldigt mycket om att den "tagits bort" men skulle någon kunna verifiera det?

Vilket förband tycker ni jag ska söka till? (motivera gärna med egna erfarenheter).

 

Tack så hemskt mycket!

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hej

På K3 finns 31. Bataljon och 32. Underrättelsebataljon. 31a är en lätt infanteribataljon. De transporterar sig själva till fots, med fordon som galten och fyrhjuling men är mest kända för transport med helikopter. 31a hete förut Luftburna bataljon. 32. Underrättelsebataljon genomför i folkmun "spaning bakom fiendes linjer". Transport till "spaningsplatsen" kan även de variera där. Utöver de jägare som finns på 32. finns även Fallskärmsjägarna som har bla Fallskärmsförmåga som "transportsätt".

 

På grundutbildning på K3 utbildar man Jägare. Försvarsmakten säger att K3 utbildar jägare i deras reglementen, tidningar, hemsida mm.

 

AJB har bättre vinterförmåga då de är förlagda i Arvidsjaur, vilket gör att deras erfarenhet av snö blir mycket större än alla andra förband. Grundutbildningen på K3 har dock vinterutbildning och 31 och 32 åker på vinterövningar.

 

Om du genomför Grundutbildning på K3 så kan du (som det ser ut just nu) senare söka jobb hos Bergspluton.

 

De som genomför Grundutbildning på K3 och klarar de krav som finns får ut "K3" jägarbåge. Denna är godkänd av försvarsmakten som utbildningslinjetecken medans AJBs är ett utbildningstecken. Ett utbildningstecken har "mer status" i tex uniformsreglementet och i mångas ögon.

 

Vad du vill söka beror på vad du vill göra. Båda utbildningsplatserna bjuder på utmaningar av olika slag, är tungt och stressigt. Du kommer knappast bli besviken om du i framtiden står för ett vägval mellan K3 och AJB.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Disclaimer: Har aldrig jobbat på K3 eller AJB.

 

AJB: Förband som skall genomföra strid och spaning på djupet/bakom fiendens linjer med en särskild profilering mot subarktisk miljö

K3 31. Bataljon: Lätt skyttebataljon som skall kunna flyttas med egna fordon eller flygfarkost. Soldaterna har jägarskattning

K3 32. Underättelsebataljon: Spaningsbataljon som har inhämtning/spaning som huvuduppgift. Här finns förmåga till inhämtning (spaningsplutoner, fallskärmsjägare etc) samt förmåga till bearbetning av information.   

 

Vilka som är mest jägare beror nog på vem du frågar. Den guldfärgade jägarbågen som är ett riktigt utbildningstecken som tilldelas personal på AJB eller de som genomfört GK Jägare (exakta detaljer får någon AJB:are svara på) får då bäras till alla uniformer. Den grönsvarta jägarbågen som delas ut på K3 är ett utbildningsLINJEtecken och står således formellt lägre i rang och bärs bara på stridsuniformen. Hårklyveri enligt vissa, jätteviktigt enligt andra.

När du är klar med din GU är FM ditt smörgåsbord typ. et är som vilket jobb som helst om man ska vara lite raljant. Du kan söka till att bli u-båtsmatros och du kan jobba på bergspluton. Utan att ha belägg för det kan jag tänka mig att bergsplutonen främst rekryterar ur de egna leden så du kanske måste gå via en anställning som "vanlig" soldat på AJB först. Faktum är att ingen kommer bry sig om vart du gjorde GU så länge du är en bra soldat. Vi har haft jättebra soldater som hade "töntiga" befattningar under sin GU och vi har haft värdelösa soldater som gjorde sin GU som nåt fränt och vice versa.

 

Vad du bör söka kan bara du svara på. Både K3 och AJB brukar producera duktiga soldater så jag tror du blir nöjd på båda ställen. Gå på magkänsla.

Personligen hade jag valt AJB. Tror inte förbandet är sämre/bättre än nåt annat förband men subarktiskt vinterklimat kommer tvinga dig att vara en bra soldat annars kommer du skada dig på riktigt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/22/2018 at 12:59 PM, Nordiska said:

Tack så mycket för svaren, det uppskattas verkligen.

Har jag förstått det rätt att om man t.ex inte är nöjd med sin befattning i GU:n så kan man byta efter om man skulle vilja fortsätta i FM?

 

Mvh

Efter GU kan du söka vad du vill, men du måste uppfylla kraven som ställs på den befattningen du söker till också. Godkänd grundutbildning är ett krav till de flesta befattningarna t.ex.

 

Under GU är det inte så stor sannolikhet att du får byta, speciellt inte nu när den första årskullen gör sin värnplikt igen på ett bra tag. Jag gör min värnplikt nu och har uppfattningen att det är oorganiserat och kaosigt, det sista ledningen tänker på just nu är nog individer som vill byta.

 

Jag är inte 100% nöjd med min befattning, tänker mycket att jag borde gjort bättre ifrån mig vid mönstringen och fått befattningen jag ville, nu är målet längre bort, men jag inser att jag har valt en som kommer leda mig i rätt riktning. Så 50% nöjd iallafall.

 

Det betyder inte att du inte kan byta, kommunicera med plutonchefen och fråga!

 

Gör det bästa du kan vid mönstringen, ta den befattning du får och kämpa dig igenom den. Efteråt är spelplanen öppen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...