Jump to content

Försvarsmakten:Spänd förväntan under rekryternas första dag


Recommended Posts

En ny kull rekryter påbörjade i dag den militära grundutbildningen och inledde resan mot att bli soldat. Att det låg både nervositet och förväntan i luften kan Max Åhlén, som anlänt till Skaraborgs regemente i Skövde, intyga. – Det känns bra, det känns lite stressigt att inte veta riktigt vad som händer, men det är kul. Jag har sett fram emot det här, säger han.

Oavsett om man ansökt frivilligt eller om man kallats till mönstring och blivit uttagen att göra militär grundutbildning är själva utbildningen densamma. Bland de rekryter som i dag tagit sina första steg på kaserngårdar runt om i landet fanns därför båda kategorierna representerade – de som från början kallats till mönstring och de som ansökt frivilligt. 

– Jag kom inte in via plikten så jag sökte frivilligt. Det ska bli spännande att utmana sig själv och se hur mycket man pallar, säger August Nilsson som ska utbildas på Södra skånska regementet.

En av de som blivit antagen via plikt var William Thofte, en blivande stridsledningssäkerhetssoldat vid Luftstriddskolan i Uppsala.

– Det är mycket spännande och jag vet inte riktigt vad som väntar. Jag kommer ta det som det kommer, säger han samtidigt som han blir tilldelad sin personliga utrustning.

Armén, marinen och flygvapnet

Dagens inryck har bestått av rekryter som kommer att utbilas inom både armén, marinen och flygvapnet. De tre första månaderna är likadan för alla innan utbildningen specificeras mot respektive befattning.  

För Lisa Holmqvist var det naturligt vilket område hon skulle utbildas inom.  

– Jag trivs till havs och har seglat mer eller mindre hela livet, så att det skulle bli marinen var rätt givet, säger Lisa vid Sjöstridsskolan i Karlskrona. 

Andreas Tingström har sett fram mot att rycka in och ansökte själv om att
genomföra grundutbildningen vid Göta ingenjörregemente i Eksjö.

– Det är pirrigt. Jag har velat göra grundutbildningen ett tag och jag tror det kommer vara mycket att lära sig med tydliga regler. Jag tror det bygger karaktär, säger Andreas. 

För de som inte vet hur de skall tillbringa det kommande året finns fortfarande möjlighet att ansöka till militär grundutbildning med start 26 november 2018. 

Rotator

Läs hela inlägget här >>

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...