Perman Posted September 6, 2018 Report Share Posted September 6, 2018 (edited) Brazilian Navy plans to buy Swedish MCMVs Glädjande om det gäller nybyggen (vilket artikeln antyder tycker jag). Det kan väl ändå knappast vara fråga om Landsort och Arholma? Jämfört med de gamla tyska minsveparna av Schütze klass från 70-talet som används (varav fyra fortfarande är i tjänst) så är ju även LDO och ARH förhållandevis moderna. /Per Edited September 6, 2018 by Perman 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted September 7, 2018 Report Share Posted September 7, 2018 6 hours ago, Perman said: Glädjande om det gäller nybyggen (vilket artikeln antyder tycker jag). Jo, även om jag är dålig på portugiska måste "novos navios varredores/caça minas" betyda nya och "BNA para produzir cascos em GRP, como forma de offset" antagligen att skroven delvis ska lokalproduceras. https://www.marinha.mil.br/content/mcmv-47-da-saab-kockums-bem-posicionado-para-ser-adquirido-pela-marinha-do-brasil 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted September 7, 2018 Author Report Share Posted September 7, 2018 (edited) 6 hours ago, griffon said: Jo, även om jag är dålig på portugiska måste "novos navios varredores/caça minas" betyda nya och "BNA para produzir cascos em GRP, como forma de offset" antagligen att skroven delvis ska lokalproduceras. https://www.marinha.mil.br/content/mcmv-47-da-saab-kockums-bem-posicionado-para-ser-adquirido-pela-marinha-do-brasil Ok, det var intressant. Verkar som om detta är nåt som varit på gång en längre tid (jag tror att det finns en äldre tråd om detta också så moderatorn får avgöra om han vill ansluta till den). Intressant också att bortsett från ett par gamla f. d. östtyska Kondor II klass minsvepare i den uruguayanska marinen så är den brasilianska marinen den enda i Sydamerika som har en kapacitet att röja minor (om än med ett fåtal väldigt gamla fartyg). Även om det är fråga om nybyggda fartyg så kvarstår kanske ändå möjligheten att man vill köpa LDO och/eller ARH som reservdelsfartyg. /Per Edited September 7, 2018 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts