Jump to content

Recommended Posts

Vi har ett fordon som det står EP40-E på sidan vilket så vitt jag vet är att det tillhör ledningsplutonens fordon i 40:e hv var men finns det någon här som vet vad varje bokstav står för i förkortningen?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Similar Content

• Guest
      By Guest
      I denna tråd ska vi försöka pungslå de gulsvarta skönheterna som pryder FM's fordon på alla dess gåtor.

De börjar ju se lite grådaskiga ut på sina dar, det är väl samma typsnitt på siffrorna nu som under 50-talet? De civila  nummerplåtarna byter ju utseende lite då och då. Senast i raden är ju de återvinningsbara aluminiumplåtarna vars typsnitt iochförsig är fulare än de som var i i slutet av 90-talet och början på detta årtusende men miljövänligare.

Behandlas de gulsvartprydda fordonen annorlunda i samhället än vanliga fordon vad gäller p-böter o sånt? Vilka fordon får ha militär reg.plåt? Tgbilarna har det väl inte? Vilken funktion har det att märka FM's fordon med annorlunda skyltar än civila? Ska det tillåtas att få döpa sin militära nummerplåt som t.ex BLÅGUL eller 91:AN eller ANNA-K?

Jag fick själv nyligen åka i en gulsvartprydd bil vid ett besök på F16 i Uppsala. Jag tror det var 30-gräns inne på området men när man skjussades omkring via taxibanor och sånt gick det 4X den farten kan jag säga.   Är det ett erkänt beteende att köra skiten ur FM's fordon?

/RP
    • By Bosse
      Finns det något system i hur ett registreringsnummer tilldelas ett fordon?
      Kan man men någon slags "nyckel" utläsa exempelvis var ett fordon varit/är placerat. Län, förband eller liknande. Eller delades sifferkombinationerna ut slumpvis?
      Min fråga gäller visserligen fordon under andra världskriget men samma system gäller kanske idag.
      Förresten, heter det registreringsnummer eller är det bara civila noviser som kallar det så?
    • By 5.56mm
      I krig så ska sverige lita på en hel del system men på kompani/plutonnivå ska man lita på Kulspruta 58 på lv stativ eller ? Är det bara en kostnads fråga varför man inte ersatte rbs 69 med tex stinger eller igla. Finnarna har ju köpt in en satans massa ryska tksp och igla:s för detta men ska lasse i ledet bekämpa med ak5 ?
    • By ooo
      Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp av er!

Jag ska skriver ett skolarbete om logistik inom försvarsmaketen och till detta behöver jag förklara vissa begrepp.

Min fråga till er är om ni vet vart jag kan hitta hur de militära enheterna ser ut? (kompani, pluton, division mm..) Med exempelvis storlek och "ordning". Gärna med en källa som jag kan använda som referens.

Vore jätte tacksam!!
    • By vikingman
      Kalla krigets fordon

Serie i åtta delar om militärhistoriska fordon från kalla krigets dagar med programledaren Melker Becker känd från serien Hemliga svenska rum.
      Första programmet handlar om Volvo Valpen. Del 2. Bandkanon 1. Del 3. Per Albin-bussen. Del 4. Militärcykeln M/42.

Börjar ikväll söndag 140622 kl 19.50-20.00 på kanal Svt1.

http://www.svt.se/kalla-krigets-fordon/se-program/tabla/