Jump to content

Luftvärnssoldat, vad ska jag förvänta mig?


Recommended Posts

Hejsan! Är 25 år så mönstrade frivilligt och klarade alla tester och kunde då välja mellan fordonsförare, kock eller luftvärnssoldat, valde sistnämnda då det bara fanns dessa tjänster kvar med lediga platser. Mina förstahandsval var skytte/makrstridssoldsat eller fordonsskytt.

 

Informatören sa att det som var mest likt det jag ville söka först var då luftvärnssoldat(lv6) så nu kommer då min fråga, vad kan jag förvänta mig?

Finns det chans att jag kan bli skyttesoldat eller liknande inom min grupp?

Någon med erfarenhet som kan berätta vad jag kan förvänta mig överlag? Rycker in 17e september och är oerhört taggad!

 

 

EDIT: Har ej mina papper framför mig men fick dessa resultat på testerna.

Dataprov 5

Psyk 5

Cykeltest 5

Styrka 7

Tjänstbarhet A

Edited by Falksalt
Link to comment
Share on other sites

Man brukar få riktiga körkort efter förarbevis för annars kan man inte köra utomlands. Förarbevis gäller bara i Sverige. Om inte LV har någon egen policy och aldrig kör utomlands. Jag har aldrig varit i LV, bara jobbat ihop med dom.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Under en kortare period (ca 2011/2012-2014) var det så. Då strävade FM efter att man skulle ha den civila körkortstypen för resp fordon. Sen kom man på att det blev ohållbart och återgick till förarbevis. 

 

Utomlands eller inte spelar ingen roll. En stor rad internationella övningar och insatser har genomförts av förare som "bara" hade förarbevis. 

 

På enstaka befattningar eller förband erhålls C-kort men den stora massan (ex göra GU som förare) så räkna inte med det. 

Edited by Queen-of-Battle
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag känner inte till reglementet. Att köra utomlands på förarbevis går bara i några länder, jag tror dom nordiska. Själv har jag kört lastbil militärt i sju länder, jag har till och med behövt min civila YKB. Det förband som tror att förarbevis räcker gör antingen en tankevurpa eller lever i en begränsad bubbla i närområdet.

Link to comment
Share on other sites

Begränsad bubbla i närområdet = försvaret av Sverige?

 

Tankevurpa = Insikten om att tiden är knapp och att man inte kan utbilda på allt?

 

Reglementet och Mtrf som styr upp detta finns online och är tillgänglig för alla. Där styrs bland annat utformning av förarbevis upp för att just kunna brukas utomlands. 

 

Jag är inte sämre än att jag kan erkänna ett jag har fel men då behöver du backa upp dina påståenden om krav på c-körkort vid ex utlandsinsats med lite fakta. 

Edited by Queen-of-Battle
Link to comment
Share on other sites

Kan inte du länka till reglementet? Sånt har aldrig intresserat mig mycket ;-) men man blir ju nyfiken. Jag har tre missioner i tre världsdelar och varje gång fått höra att förarbevis inte räcker. Lägg till några tjänsteresor i olika länder där man säger samma sak.

För övrigt är jag fullt medveten om att förarbevis räcker för försvaret av Sverige och övningar i Sverige men verkligheten kan ju i fredstid vara övning i andra länder och oförutsedda behov.

Link to comment
Share on other sites

http://dokument.forsvarsmakten.se/SakI/sakr_2017/webb/SakR_Trf/Trf_Kap_01/Trf_Kap_01.htm

 

http://dokument.forsvarsmakten.se/SakI/sakr_2017/webb/SakR_Trf/Trf_Bil_01/Trf_Bil_01.htm

 

Sen kan man givetvis välja att snäva åt kraven och en förbandschef säger "På min enhet ska alla ha C-kort som framför Ptgb203/lastbil/Galt" osv men det finns inget juridiskt krav på det varken på hemmaplan eller utomlands såväl vid övning, insats eller fullskaligt krig. 

Edited by Queen-of-Battle
Link to comment
Share on other sites

Därför att förarbevis är att likställa med körkort så länge du framför FM fordon i tjänsten. Det är pga det som det på förarbevis bl.a. skall stå:

Begreppet Försvarsmakten och Swedish Armed Forces

Försvarsmaktens heraldiska vapen

Svensk nationsflagga

Begreppet Militärt förarbevis samt Military Driving License

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, polman1 said:

Ja, vi kommer väl inte längre. Antar att alla haft fel :-P Det hindrar inte det faktum att jag i tjänsten har använt såväl civilt körkort, YKB och digitalt färdskrivarkort. Skadar inte att ha utifallat....

Absolut inte. Utbildning är alltid bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...