Jump to content
NericiaBrigade

FMs sämsta vapen genom tiderna?

Recommended Posts

Läderkanonerna.

Eller Vasa, men är ett enstaka skepp "ett vapensystem"? Om nån föreslår Caproni Ca.313 säger jag att det är fel.

PS

Nu undrar jag lite om lede fi blir lite glad över att jag tycker att försvarsmakten har haft nåt som varit lite grann dåligt. Ska jag skämmas över att jag så lätt kunde komma på två exempel? Eller var det bra att jag inte kom på nåt närmare nutid?

Robot 07 Seacat som de fyra Östergötlandsjagarna utrustades med 1963-65 torde kunna placera sig på någon av de tre främsta platserna. Har beskrivits ha en robotbana "som en fyrverkeripjäs". Av de 43 argentinska flygplan och 2 helikoptrar som sköts ner av brittiska styrkor under Falklandskriget så kan Sea Cat systemet ha bidragit vid 3 nedskjutningar av flygplan (ingen bekräftad nedskjutning enbart med Sea Cat dock; källa: Part 54. ARGENTINE AIRCRAFT LOST)

Sea Cat

/Per

Edited by Perman

Funderar på 21 cm kanon m/32, verkar allt annat än rörlig. Innan grupperingen är klar så är ju kriget över :unsure:

Varning för extremt plågsam film:

https://youtu.be/srckC06lN6I

7,5 cm fältkanon m/02 (Stubbkanonen).
Alternativt.
Bofors 20mm automatkanon m/40

frågan är om ett vapen skall jämföras med vad som fanns när vapnet planerades, infördes, de som fanns när den eventuellt gick ur organisationen eller Idag.

Sen finns ju vapen som används fel. Ak4 ett utmärkt vapen att använda som Skarpskyttevapen. men för stabspersonal som inte övar tillräckligt på att skjuta. för att träffa något bortom 300 m,  speciellt om avståndet är okänt.

• Like 1

Bör väl jämföras med hur effektivt eller lämpligt vapnet var vid tidpunkten för införande, inte hur olämpligt det var när tekniken succesivt sprang ifrån respektive vapensystem.

Stubbkanonen som exempel var aldrig bra eller effektiv, inte ens när den infördes i luftvärnsutförande, men vid den tidpunkten behövdes en snabb lösning och då blev det en fältkanon uppvinklad på en avkapad trädstam.