Jump to content

FMs sämsta vapen genom tiderna?


NericiaBrigade

Recommended Posts

50 minutes ago, Queen-of-Battle said:

Vad är instinktivskytte för något?

du skjuter på väldigt nära håll, 2 -3 m om jag minns rätt.  som vi gjorde det avfyrades två skott mot bröstkorgen och ett mot huvudet. att skjuta först är viktigare, än en snygg träffbild. 7,62 Nato är en onödigt kraftig kaliber, med onödigt mycket rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste nominera kulsprutan i Strf 90, Ksp 39, till försvarsmaktens sämsta vapen.

 

Bokstavligen tillverkat under andra världskriget, (mitt exemplar under GU var tillverkat 1942). Ammunitionen är tygbandad. När man återintroducerade kspn iochmed 90-vagnens införande behövde man ta ut en maskin från ett armémuseum för att kunna banda korrekt, då man får eldavbrott konstant om man försöker banda själv. Skarp ammunition fungerar för det mesta, men lös ammunition är det bara att acceptera konstanta eldavbrott. Det tillverkas för övrigt inte tygbandad ammunition längre, vilket är positivt, då man kanske äntligen byter ut 39:an. 

 

När du ska genomföra byte av bandlåda ska du också genomföra pipbyte. Detta görs genom att ta isär hela mekanismen för att föra ut pipan, för att sedan fippla ihop allt igen. Detta görs av vagnchefen, som helt tappar fokus på striden, och istället behöver sitta och pilla med kspn i några minuter. Att ta isär vapnet innebär också att man har en massa lösa delar i vagnen, vilket är som upplagt för att man ska tappa bort en del i häggomonstret, och då kan man säga tack o adjö till kspn. 

 

För att sammanfatta, en antik kulspruta som kanske kan avfyra 250 skott med bara några eldavbrott, för att sedan se till att vagnchefen är upptagen med den i några minuter. 

 

Positivt? Bra spridning på elden, så man kan iallafall täcka ett område om man mejar. 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, speculatores said:

du skjuter på väldigt nära håll, 2 -3 m om jag minns rätt.  som vi gjorde det avfyrades två skott mot bröstkorgen och ett mot huvudet. att skjuta först är viktigare, än en snygg träffbild. 7,62 Nato är en onödigt kraftig kaliber, med onödigt mycket rekyl.

Om instinktivskytte = strävan efter att TRÄFFA så snart så möjligt. Finns det då situationer där detta inte bör vara målet?

 

Onödigt kraftig kaliber för vad?

Link to comment
Share on other sites

On 8/25/2018 at 6:39 AM, griffon said:

20 mm men lättare än AG90 och några cm pansargenomslag låter inte oanvändbart och långt från "sämst". Men aningen sent i tjänst eftersom stridsvagnspansar blev tjockare kanske lite snabbare än man hade räknat med.

Mm, lättare än AG90, men 300vs2000 m räckvidd, avslöjande bakflamma, inga optiska riktmedel.. Nä, det går inte jämföra  två helt olika generationer. De hade ju inte samma syfte heller.

Men ett dåligt vapen blir det menar jag, om vapnet aldrig under någon del av ”tjänstgöringstiden” uppfyllde huvudkravet. Och det menar jag M/42 aldrig gjorde.

Visst kunde man skada optik & annat, men det kunde ksp likagärna, på längre avstånd.

Det kom för sent som du sade, ett VK för sent. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...