Jump to content
Sign in to follow this  
NorrlandsGute

Info RM

Recommended Posts

Tjenare alla! 

Det är så att jag en längre tid har tänkt starkt på att gå GU

Träning är igång för fullt, i våras läste jag upp lite av alla de betyg jag fick IG i under gymnasiet (16st...) som jag fick på grund av div olika privata skäl.

Jag läste då upp SV A och rättsjuridik A.

jag gick samhällsvetenskapliga linjen.

hur mycket kan mina betyg ställa till det om man gör bra ifrån sig på de övriga testerna inkl psykologen?

jag gjorde brandmansutbilningen för något år sedan som jag kan tänka mig kan vara meriterat?

om man gör rekryttestet nu är man då skyldig att boka tid till RM så snart som möjligt om man går vidare eller kan man vänta till den tid man har tänkt söka? I mitt fall vår/sommar 2019.

sen stod det att man skulle ta med CV... men hur fan skriver man ett CV till RM om man enbart har jobbat som bildelsförsäljare samt bilrekondare i sitt liv? x’D praktikplatser är lika så relaterat till bildelar, rekond samt någon ICA butik...:blink:

tacksam för svar! :D

Skriv vad du gjort och när, låter som du har gjort mer än många andra...

5 hours ago, polman1 said:

Skriv vad du gjort och när, låter som du har gjort mer än många andra...

Kan mycket väl vara så om man ska jämföra med de 99:or som rycker in...

så man ska helt enkelt skriva som ett vanligt CV eller ska man göra det mer till ett personligt brev?

sen med de antal IG jag har, ställer det till förbaskat mycket om man inte var denna prakteleven i skolan som satt med i div elevråd etc?

Edited by NorrlandsGute

Alltså jag vet inte vad RM förväntar sig, jag vet vad jag förväntar mig. I ett CV skriver jag kontaktuppgifter, arbetslivserfarenhet, utbildning, referenser och lite om mig själv, familjesituation och fritidsintressen. Håll det enkelt, krångla inte till det.

Okej så man skriver som ett vanligt CV helt enkelt. Mitt problem satt lite i hur man skulle anpassa det till just RM men antar att dom enbart är ute lite av vem man är, vad man gjort och vad man har för mål?

Ett CV är ju alltid ett CV oavsett vem som ska få det, där fyller man i infirmation som anses relevant.

CVt kompletterar du ju jela tiden så länge du lever, iaf gör jag så.

Perfekt då kan jag helt enkelt låta mitt CV vara som det är. Slängde med lite av mina intressen och mål som är lite inriktad inom FM.

Nästa fundering, jag vet ju att man ska ha betyg i svenska, matte och engelska. 

Hur tänker dom på RM på de övriga betygen? Kanske mest psykologen som kommer ifrågasätta mina andra betyg dvs 15st IG...

Kravet är godkännt i grundämnena men jättemånga IGn kan ju vara en signal på bristande omdöme och konsekvenstänk.

Om dem frågar angående alla IGn så berätta då bakgrunden och varför det är som det är men berätta då också hur du känner idag.

Ja själva anledningen till varför jag drog på mig alla IGn var pga att mitt gamla hus brann upp helt, sen valde mina föräldrar att flytta runt väldigt mycket vilket gjorde det omständigt för mig att både ta mig till skolan och kunna fokusera som i sin tur gjorde att jag halkade efter väldigt mycket. Men allt detta har utvecklat ett fruktansvärt konsekvenstänkt hos mig som gör att jag tänkte i väldigt många spår INNAN jag gör något. Då jag vet hur livet ser ut med dem som inte skött skolan som är anledningen till varför jag pluggar upp dom nu, husbranden gjorde så jag gick brandmansutbilningen då jag själv har varit med om det och vet hur de drabbade mår, då vill jag gärna hjälpa. Jag kan nog säga att jag är väldigt duktig på att få negativa upplevelser till något positivt. 

Det är väl något RM bör kunna godkänna :)

En till fråga! Ni som har mönstrat vad fick ni för resultat vid RM? Och hur svårt var det?

jag var vid optikern idag och gjorde ett syntest och jag har 0,8 på båda okorrigerat. Vart sätter det mig på? B kanske?

har jag fortfarande möjlighet att komma in på Karlsborg med inriktningen ”jägare”?

Alla jägartjänster kräver 1.0 på båda fö bli godkänd för jägartjänst. Kan dock inte tala för jägare som finns på 31. LB-bat och 32. Undbat. De har i stort sett samma krav som AJB för att bli antagen med diverse sans-tester.

Ja jag hade för mig det... finns det fortfarande möjlighet att då göra GU på K3 eller Berga?

Jag hade tänkt att efter genomfört GU så tänkte jag använda premien för att göra en LASEK som är godkänd inom FM.