Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

Junkers Ju-52 har störtat i östra Schweiz - alla 20 ombord döda

Recommended Posts

Även om flygplanet i fråga inte var militärt idag så är det som militärt transportflygplan en flygande ikon från WWII.

20 döda i flygolyckan i Schweiz

Över 20 döda i två flygkrascher i Schweiz

Vintage Ju-52 aircraft crashes in Swiss Alps: 20 dead

Värsta flygolyckan i Schweiz sedan 2001. Några timmar tidigare inträffade en annan flygolycka med ett mindre plan i Schweiz varvid två vuxna och två barn omkom. Enligt spekulationer i schweiziska medier kan den extremt varma luften vara en delorsak till olyckorna. Luften är tunnare när det är varmt vilket försämrar planets kapacitet jämfört med att flyga i kallare luft. Junkers Ju-52 flygplanet som var inblandat i den olyckan hade tydligen beteckningen HB-HOT. Jag tror att det finns/fanns 4 st flygande Junkers Ju-52 i världen, 3st (nu 2) i Schweiz och Lufthansas Tante Ju.

HB-HOT, 1939 Junkers Ju-52/3mg4e, C/N: 6595

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Similar Content

• By kerran
      Nu är det officiellt.
      Schweiz regering har bestämt sig för att köpa 22 st JAS 39 Gripen.
      Jag tycker detta roliga besked kan ha en egen tråd.
      Schweiz är dessutom det första västlandet som valt Gripen och i tuff konkurrens från EU byggda flygplanen Eurofighter & Rafale.

Schweiz flygvapen kommer alltså ha F-18 Hornet & Gripen "side by side" inom några år

Jag undrar i vilka slags tester Gripen presterat sämre än Eurofighter & Rafale?

Vad tror ni detta kommer innebära för det industri & försvarspolitiska sammarbetet mellan Sverige och Schweiz?
      Kommer flygplanen beställas direkt hos SAAB eller via svenska regeringen/FMV?
      Har Sverige någon möjlighet att erbjuda Schweiz interim leasing av förrådsställda Gripen plan?

EU kan knappast knorra eftersom Schweiz valt ett stridsflygplan från ett EU land.
      Schweiz är dessutom välkänt för sina extremt opartiska, korruptionsfria och noggranna upphandlingar.
      Den här orden kan vara en mycket viktig milstolpe för SAAB och ett kvitto på att Gripen är i absolut världsklass.

http://www.svd.se/na...lan_6675424.svd

http://www.dn.se/eko...iz-koper-gripen
    • By Pansardvärg
      Hörde nu på midsommarhelgen en kille berätta om ett befäl som skulle förvisa en mina för enligt utsago 40 vpl (vet ej vilken modell, tydligen gammal och labil) och hanterade minan felaktigt så att den detonerade, vilket då gjorde att 40 mödrar grät den kvällen!
      Detta skulle hänt i Ekjsö, han sa ngt om att det skulle finnas ngn minnes-sten ang den här händelsen.....skröna?? eller är detta ngt som alla vetat utom jag??