Jump to content

Recommended Posts

Hej 

Min morfar var någon form av militär i Sverige under 1930 - 1940 talet och han dödades 1958 så jag har inte så mycket information om honom........så jag skulle vilja veta vad han har för militär grad & vilket Vapenslag som han tillhörande & från vilken tidsperiod som hans militära uniform tillhörde 

Tacksam för svar 

Mvh 

maccus 

_20180802_224647.JPG

Löjtnant i uniform m/23. Truppslag och förband går ej att utröna eftersom axelklaffarna ej är med i bild och bilden är för suddig för att se knapparna. 

Om vi vet namnet på honom så borde man kunna kolla upp han i någon rulla eller så.

Hej & tack för svaret

Ja jag vet namnet på honom han heter Gustav Einar Gerhard Nivell 

Personnr 1903 - 10 - 16

Tacksam för all hjälp jag kan få med att hitta fakta om min morfar 

Hej 

Jag har försökt att kolla upp lite på egen hand om min Morfars militära bakgrund........Men Jag vet inte riktigt hur man gör & vart jag ska kolla vidare någonstans Så all hjälp & information som gäller min morfars militära bakgrund mottages tacksamt...... 

Skaffa "Svenska armens rulla" för något år du är någorlunda säker på att han tjänstgjorde, de är inte så dyra. Försök t.ex. på www.antikvariat.net eller www.bokborsen.se eller Antikvariat alfa fysiska butik i Stockholm. Det kanske finns något bibliotek som har dem (Kungliga biblioteket förstås, men med tur något mer närliggande). www.scanlibris.com har några dvd med sökbara pdf-filer. Han bör väl ha varit fänrik i mitten på tjugotalet. Då kan du i alla fall få reda på regemente, sedan kan du kanske med tur hitta arkiv, minnesskrifter eller annat för det regementet.

Your content will need to be approved by a moderator

Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...