Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

Tyska K130 Braunschweig-klass korvett

Recommended Posts

Namnen på de fem nya K 130 korvetterna har nu fastslagits:

 

Germany unveils names of five new K130 corvettes

 

M. a. o. så övertar de namnen från F122 Bremen-klassens fregatter, varav två st fortfarande är i tjänst: F213 Augsburg och F214 Lübeck. Även om dessa två är 6-8 år yngre än sina systrar så kommer de förmodligen att tas ur tjänst inom de närmaste åren. De nya K130 korvetterna kommer att vara identiska med de nuvarande fem korvetterna, förutom att vissa system kommer att vara uppdaterade.

 

 

Saab to deliver RBS15 Mk3 anti ship missiles for new German corvettes

 

Tyskarna är ju annars på väg att övergå till norska NSM roboten, men i och med att dessa fem korvetter i stort sett är identiska med de fem nuvarande så var det nog billigare och enklare att utrusta dem med samma sjörobot.

 

/Per

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett reportage av Bundeswehr om K 130 klassen

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

När det gäller korvetterna typ K130 så tror jag det beror lite på hur man ser på dem om de är ett bra val eller inte. Ser man dem som ersättare för de gamla Schnellboote typ 143/A så tror jag de är fullvärdiga ersättare. Bättre närluftförsvar, modernare sjörobotar med längre räckvidd (om än inte så många per fartyg), bättre sensorer, reducerade signaturer samt bättre uthållighet och sjövärdighet än de små Schnellboote. När man har 10 fartyg så kan man operera i flottiljer liknande de som robotbåtarna var organiserade i. Dock är de betydligt långsammare med 26 knops fart.

 

Vill man däremot se dem som fullvärdiga korvetter/fregatter så brister det naturligtvis i och med att dom saknar ubåtsjaktkapacitet (bortsett från ev. ASW kapacitet med UAV), äldre typ av huvudpjäs (dock renoverad o upgraderad) och saknar organisk helikopter (endast platta). De har dessutom haft allvarliga barnsjukdomar med reduktionsväxlar, luftkonditionering och avgaser som försenat hela projektet, men det mesta torde väl vara löst vid det här laget.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vill minnas att man också hade en hel del problem med att få RBS15 att fungera på dessa korvetter. Först vid tredje provskjutningen så fungerade det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, Andtryggve said:

Jag vill minnas att man också hade en hel del problem med att få RBS15 att fungera på dessa korvetter. Först vid tredje provskjutningen så fungerade det.

 

Ok. Om det hade med själva fartygstypen att göra så är det ju så att ursprungligen så planerades en annan lättare typ av sjörobot för dessa fartyg nämligen marinversionen av den fiberoptisk styrda Polyphem [ Polyphem (missile) ]. RBS-15 Mk3 är ju åtskilligt mycket tyngre med förmodligen väsentligt större avtryck och påverkan från avgaser m. m. Då kan man ju kanske förstå varför de bara har fyra st RBS-15 ombord. Jag trodde möjligen att man bara har fyra robotar i fredstid.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

I ett av fallen så var problemet att roboten gick i sjön ett tag efter avfyringen, så där lär väl problemet ha varit med roboten. Jag minns inte detaljerna, men jag tror att det var först vid tredje provskjutningen, och ett par år efter i planeringen, som man fick det att fungera.

 

EDIT: här är en länk med lite mer info.

http://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2016/june-2016-navy-naval-forces-defense-industry-technology-maritime-security-global-news/4074-german-navy-k130-corvettes-ready-for-saab-rbs-15-mk3-anti-ship-missiles.html

 

Efter att ha läst lite mer så sägs det att det i båda fallen var så att robotarna träffade vattnet, i det enda fallet direkt, och i det andra fallet drygt nio minuter in i flygningen. Om det stämmer så var nog problemet snarare robotarna än problem på korvetterna.

 

Edited by Andtryggve
Lade till länk med källa.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Andtryggve said:

Om det stämmer så var nog problemet snarare robotarna än problem på korvetterna. 

Om robotarna fungerade väl på andra platformar innan detta borde man väl ändå misstänka att problemet låg i kommunikationen mellan roboten of fartyget?

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, SNix said:

Om robotarna fungerade väl på andra platformar innan detta borde man väl ändå misstänka att problemet låg i kommunikationen mellan roboten of fartyget?

Kanske, men versionen RBS15 Mk3 var väl relativt nyutvecklad då. Mk3 har väl både längre räckvidd och en ny stridsdel jämfört med äldre versioner. Troligen är väl även målsökare och mjukvara uppdaterad.

 

Så frågan är hur många gemensamma komponenter den har med tidigare versioner.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, Andtryggve said:

Kanske, men versionen RBS15 Mk3 var väl relativt nyutvecklad då. Mk3 har väl både längre räckvidd och en ny stridsdel jämfört med äldre versioner. Troligen är väl även målsökare och mjukvara uppdaterad.

 

Så frågan är hur många gemensamma komponenter den har med tidigare versioner.

 

Tillverkning av Mk3 påbörjades 2004. Polen fick sin första leverans i februari  2011 och tycks inte ha haft några nämnvärda problem med dem. De misslyckade tyska testen skedde 2013.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, SNix said:

 

Tillverkning av Mk3 påbörjades 2004. Polen fick sin första leverans i februari  2011 och tycks inte ha haft några nämnvärda problem med dem. De misslyckade tyska testen skedde 2013.

Tyskarna verkar också ha fått sin första leverans 2011,  i alla fall om jag tolkar SIPRI rätt.

Jag har inte heller hört något om att polackerna skulle ha haft problem med robotarna, men frågan är hur många som de har provskjutit.

EDIT: enligt en källa jag hittade via wikipedia så var det först 2014 som man faktiskt var klara med att utrusta Orkan-klassen med Mk3 version. Man verkar dessutom ha gjort simulerade test snarare än att faktiskt ha skjutit robotar, men provskjutningar kanske man har gjort senare.

Polsk artikel.

http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=15446

Detta verkar i alla fall ha varit efter de tyska testen, så man kanske tog vara på erfarenheter därifrån.

 

Algeriet har väl också beställt RBS-15 Mk3, men där verkar leveranserna ha börjat först 2016.

 

Nå. tyskarna har väl beställt RBS-15 Mk4, vilket väl rimligtvis tyder på att de är nöjda med produkten nu.

Edited by Andtryggve

Share this post


Link to post
Share on other sites

Till vilka tyska fartyg är Mk4 versionen beställd? Mig veterligen är det bara Sverige som beställt den. Det är väl Mk3 versionen som är beställd till de nya K130 korvetterna så vitt jag vet. Jag trodde annars att man var på väg att anamma norska NSM eftersom den är planerad att ersätta Harpoon på F123, F124, F125 och MKS180, men det ena systemet behöver kanske inte utesluta det andra. Polackerna t ex har ju valt RBS-15 för Orkan klassen men NSM som kustrobot.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 hours ago, Andtryggve said:

Tyskarna verkar också ha fått sin första leverans 2011,  i alla fall om jag tolkar SIPRI rätt

Du tolkar det nog rätt. Det verkar som att den första leveransen var i mars 2011, så Polens försprång kan nog räknas bort.

 

SAAB lär ha provskjutit en hel del innan något levererats så jag finner det fortfarande mer troligt att problemet legat i kommunikationen mellan fartyg och robot än i roboten själv. Fast en möjlighet är ju i och för sig också att det funnits någon mjukvarubugg som inte uppenbarat sig med SAABs egna system.

Edited by SNix

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leonardo OTO 76/62 SR Main Guns for German Navy's K130 Batch II Corvettes

 

Den första serien K130 korvetter har begagnade OTO 76 Compact pjäser (från Schnellbooote) som jag tror har uppdaterats med "update kits" till en eldhastighet på 100-108 sk/min, men sannolikheten är väl stor att de också får nya Super Rapido pjäser i en kommande halvtidsmodernisering.

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjunde fartyget av Braunschweig-klassen kölsträckt. Hon får namnet FGS Emden:

 

Lürssen laid keel of second K130 Batch 2 corvette ‘Emden’

 

Batch II får den senaste versionen av Leonardo OTO 76/62 kanonen, men samma typ av sjörobot RBS-15 Mk3 som K130 batch I.

 

/Per

 

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Perman
      Holländska Damen Shipyards Group har nu utvalts som huvudentreprenör att med Blohm + Voss och Thales som partners bygga fyra fregatter av MKS 180 typ till den tyska marinen. Fartygen får en längd av 155 meter, ett deplacement på 9.000 ton och en räckvidd på 4.000 NM vid 18 kn. Om man ska tro navyrecognition.com inget lv-robotsystem med medellång räckvidd, men enligt tyska wiki så får MKS 180 ESSM. Något större än Baden-Württemberg klassen och med tyngre bestyckning men med bara en NH-90 hkp. MKS 180 får ett "Flex deck" där man kan ta med alla olika uppdragsmoduler utan att behöva uppsöka en hamn. Fyra fartyg byggs i en första serie, men ytterligare två fartyg kan tillkomma senare enligt navaltoday.com.
       
      German Navy selects Damen/Blohm + Voss for construction MKS180 frigates
       
      Damen, German partners to build Germany’s New MKS 180 ships
       
      Damen Wins German Navy’s MKS 180 Multi-Purpose Combat Ship Tender
       
      Fartygen blir större än förväntat, men det har nog att göra med att de ska kunna operera länge utan hamnstöd. Är nog inte tänkta för Östersjön i första hand. Till skillnad mot F125 som mer är byggt för lågintensivt krig utomlands (modern motsv till mellankrigstidens "colonial cruiser") så är MKS 180 byggt för alla tänkbara scenarior. Även om det inte står så tror jag att dessa fartyg kommer att ersätta de fyra fregatterna av Brandenburg klassen byggda 1992-96.
       
      /Per
       
       
       
       
       
       
    • By Psilander
      Fregatte 125
       
      Detta är tyskarnas nya fregatt projekt F125, som kommer ut ungefär samtidigt som YSNY. F125 är specialbyggd för "littorial warfare" notera Monaech dvs sjöversionen av 155mm Panzerhaubitz, rb15 blir troligtvis sjömålsroboten, man kikar även på MLRS.
    • By Perman
      German Navy has approved the acquisition of two new ship tankers Type 707
       
      German Navy getting new tankers
       
      Jämfört med de nuvarande tankfartygen typ 704 FGS Spessart och FGS Rhön så blir de nya tankfartygen typ 707 alltså 40 m längre, 5 m bredare, får samma djupgående (för att kunna angöra Wilhelmshaven), blir minst fyra knop snabbare, kommer att medföra 30% mer bränsle och ta 20 containers mot 2, samt får en besättning på 20 pers mot 42 tidigare. Skulle förvåna mig om de nya tankfartygen inte får MLG 27 för självförsvar.
       
      Enligt tyska wiki så beställdes de nuvarande tankfartygen ursprungligen för ett danskt rederi och skulle fört liberisk flagg (inte libysk som påstås i artikeln ovan). De togs bägge ur tjänst i juni 2018 pga. maskinproblem, men kommer att repareras så att de kan fortsätta användas till 2025. Den 29 mars 2009 utanför Somalia under operation Atalanta attackerades FGS Spessart av pirater och fartygets säkerhetskommando på 12 pers besvarade elden och kunde avvärja attacken. Piraterna kunde senare gripas av andra fartyg.
       
      /Per
       
       
    • By Perman
      Medan man i Sverige kommer att reducera ubåtsvapnet till fyra ubåtar från 2018 så planerar man i Tyskland att utöka ubåtsflottan till åtta enheter till 2030. I år har de två nya enheterna U35 och U36 tillförts, vilket nu gör det tyska ubåtsvapnet till det starkaste i Östersjön med sex moderna AIP ubåtar. De två senaste båtarna är 1,2 m längre än de tidigare typ 212 båtarna, och det är för att få plats med en ny mast som bl a kan innehålla en trycksatt 30 mm kanon av typ Muräne och/eller tre Aladin UAV.
       
      http://navaltoday.com/2016/10/05/germany-to-commission-sixth-type-212a-submarine-u-36/
       
      http://www.ndr.de/nachrichten/schleswig-holstein/Deutsche-U-Boot-Flotte-bekommt-Verstaerkung,uboot632.html
       
      /Per
×
×
  • Create New...