Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

Tyska K130 Braunschweig-klass korvett

Recommended Posts

Namnen på de fem nya K 130 korvetterna har nu fastslagits:

 

Germany unveils names of five new K130 corvettes

 

M. a. o. så övertar de namnen från F122 Bremen-klassens fregatter, varav två st fortfarande är i tjänst: F213 Augsburg och F214 Lübeck. Även om dessa två är 6-8 år yngre än sina systrar så kommer de förmodligen att tas ur tjänst inom de närmaste åren. De nya K130 korvetterna kommer att vara identiska med de nuvarande fem korvetterna, förutom att vissa system kommer att vara uppdaterade.

 

 

Saab to deliver RBS15 Mk3 anti ship missiles for new German corvettes

 

Tyskarna är ju annars på väg att övergå till norska NSM roboten, men i och med att dessa fem korvetter i stort sett är identiska med de fem nuvarande så var det nog billigare och enklare att utrusta dem med samma sjörobot.

 

/Per

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett reportage av Bundeswehr om K 130 klassen

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

När det gäller korvetterna typ K130 så tror jag det beror lite på hur man ser på dem om de är ett bra val eller inte. Ser man dem som ersättare för de gamla Schnellboote typ 143/A så tror jag de är fullvärdiga ersättare. Bättre närluftförsvar, modernare sjörobotar med längre räckvidd (om än inte så många per fartyg), bättre sensorer, reducerade signaturer samt bättre uthållighet och sjövärdighet än de små Schnellboote. När man har 10 fartyg så kan man operera i flottiljer liknande de som robotbåtarna var organiserade i. Dock är de betydligt långsammare med 26 knops fart.

 

Vill man däremot se dem som fullvärdiga korvetter/fregatter så brister det naturligtvis i och med att dom saknar ubåtsjaktkapacitet (bortsett från ev. ASW kapacitet med UAV), äldre typ av huvudpjäs (dock renoverad o upgraderad) och saknar organisk helikopter (endast platta). De har dessutom haft allvarliga barnsjukdomar med reduktionsväxlar, luftkonditionering och avgaser som försenat hela projektet, men det mesta torde väl vara löst vid det här laget.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vill minnas att man också hade en hel del problem med att få RBS15 att fungera på dessa korvetter. Först vid tredje provskjutningen så fungerade det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, Andtryggve said:

Jag vill minnas att man också hade en hel del problem med att få RBS15 att fungera på dessa korvetter. Först vid tredje provskjutningen så fungerade det.

 

Ok. Om det hade med själva fartygstypen att göra så är det ju så att ursprungligen så planerades en annan lättare typ av sjörobot för dessa fartyg nämligen marinversionen av den fiberoptisk styrda Polyphem [ Polyphem (missile) ]. RBS-15 Mk3 är ju åtskilligt mycket tyngre med förmodligen väsentligt större avtryck och påverkan från avgaser m. m. Då kan man ju kanske förstå varför de bara har fyra st RBS-15 ombord. Jag trodde möjligen att man bara har fyra robotar i fredstid.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

I ett av fallen så var problemet att roboten gick i sjön ett tag efter avfyringen, så där lär väl problemet ha varit med roboten. Jag minns inte detaljerna, men jag tror att det var först vid tredje provskjutningen, och ett par år efter i planeringen, som man fick det att fungera.

 

EDIT: här är en länk med lite mer info.

http://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2016/june-2016-navy-naval-forces-defense-industry-technology-maritime-security-global-news/4074-german-navy-k130-corvettes-ready-for-saab-rbs-15-mk3-anti-ship-missiles.html

 

Efter att ha läst lite mer så sägs det att det i båda fallen var så att robotarna träffade vattnet, i det enda fallet direkt, och i det andra fallet drygt nio minuter in i flygningen. Om det stämmer så var nog problemet snarare robotarna än problem på korvetterna.

 

Edited by Andtryggve
Lade till länk med källa.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Andtryggve said:

Om det stämmer så var nog problemet snarare robotarna än problem på korvetterna. 

Om robotarna fungerade väl på andra platformar innan detta borde man väl ändå misstänka att problemet låg i kommunikationen mellan roboten of fartyget?

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, SNix said:

Om robotarna fungerade väl på andra platformar innan detta borde man väl ändå misstänka att problemet låg i kommunikationen mellan roboten of fartyget?

Kanske, men versionen RBS15 Mk3 var väl relativt nyutvecklad då. Mk3 har väl både längre räckvidd och en ny stridsdel jämfört med äldre versioner. Troligen är väl även målsökare och mjukvara uppdaterad.

 

Så frågan är hur många gemensamma komponenter den har med tidigare versioner.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, Andtryggve said:

Kanske, men versionen RBS15 Mk3 var väl relativt nyutvecklad då. Mk3 har väl både längre räckvidd och en ny stridsdel jämfört med äldre versioner. Troligen är väl även målsökare och mjukvara uppdaterad.

 

Så frågan är hur många gemensamma komponenter den har med tidigare versioner.

 

Tillverkning av Mk3 påbörjades 2004. Polen fick sin första leverans i februari  2011 och tycks inte ha haft några nämnvärda problem med dem. De misslyckade tyska testen skedde 2013.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, SNix said:

 

Tillverkning av Mk3 påbörjades 2004. Polen fick sin första leverans i februari  2011 och tycks inte ha haft några nämnvärda problem med dem. De misslyckade tyska testen skedde 2013.

Tyskarna verkar också ha fått sin första leverans 2011,  i alla fall om jag tolkar SIPRI rätt.

Jag har inte heller hört något om att polackerna skulle ha haft problem med robotarna, men frågan är hur många som de har provskjutit.

EDIT: enligt en källa jag hittade via wikipedia så var det först 2014 som man faktiskt var klara med att utrusta Orkan-klassen med Mk3 version. Man verkar dessutom ha gjort simulerade test snarare än att faktiskt ha skjutit robotar, men provskjutningar kanske man har gjort senare.

Polsk artikel.

http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=15446

Detta verkar i alla fall ha varit efter de tyska testen, så man kanske tog vara på erfarenheter därifrån.

 

Algeriet har väl också beställt RBS-15 Mk3, men där verkar leveranserna ha börjat först 2016.

 

Nå. tyskarna har väl beställt RBS-15 Mk4, vilket väl rimligtvis tyder på att de är nöjda med produkten nu.

Edited by Andtryggve

Share this post


Link to post
Share on other sites

Till vilka tyska fartyg är Mk4 versionen beställd? Mig veterligen är det bara Sverige som beställt den. Det är väl Mk3 versionen som är beställd till de nya K130 korvetterna så vitt jag vet. Jag trodde annars att man var på väg att anamma norska NSM eftersom den är planerad att ersätta Harpoon på F123, F124, F125 och MKS180, men det ena systemet behöver kanske inte utesluta det andra. Polackerna t ex har ju valt RBS-15 för Orkan klassen men NSM som kustrobot.

 

/Per

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 hours ago, Andtryggve said:

Tyskarna verkar också ha fått sin första leverans 2011,  i alla fall om jag tolkar SIPRI rätt

Du tolkar det nog rätt. Det verkar som att den första leveransen var i mars 2011, så Polens försprång kan nog räknas bort.

 

SAAB lär ha provskjutit en hel del innan något levererats så jag finner det fortfarande mer troligt att problemet legat i kommunikationen mellan fartyg och robot än i roboten själv. Fast en möjlighet är ju i och för sig också att det funnits någon mjukvarubugg som inte uppenbarat sig med SAABs egna system.

Edited by SNix

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leonardo OTO 76/62 SR Main Guns for German Navy's K130 Batch II Corvettes

 

Den första serien K130 korvetter har begagnade OTO 76 Compact pjäser (från Schnellbooote) som jag tror har uppdaterats med "update kits" till en eldhastighet på 100-108 sk/min, men sannolikheten är väl stor att de också får nya Super Rapido pjäser i en kommande halvtidsmodernisering.

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Borussia
      Det tyska flygvapnets viktigaste uppgift är såklart Air Policing. Vidare har man ett antal operationer tillsammans med allierade nationer, kanske mest noterbart NATOs Baltic Air Policing, NATO Response Force (NRF), ISAF mfl.
       
      Luftwaffe var egentligen det första vapenslaget som påbörjade den långtgående förändringen av sin doktrin efter kalla kriget. Redan vid återföreningen 1990 fick man 24st MIG-29 att leka med och detta ledde till långtgående konsekvenser både för försvarsindustrin samt Luftwaffes doktrin och taktiska utbildning. Till exempel startade man relativt omgående en radda projekt för att utveckla nya robotar, Iris-T och Meteor, båda med svenskt deltagande. 1999 var så elddopet för Luftwaffe, under bombningarna av Serbien flög Luftwaffe fler än 500 insatser, främst spaning och SEAD (Luftvärnsbekämpning).
       
      Luftwaffe kommer från och med 2010 ha intagit sin nya struktur och kommer då att innefatta fem flottiljer varav tre kommer utrustas med Eurofighter och två med Tornado. De senare två är tänkta att få UAVer i en inte alltför avlägsen framtid, främst RQ-4B EuroHawk och en ännu inte specifierad UCAV (Unmanned Combat Air Vehicle).
      Tre Luftvärnsregimenten utrustade med Patriot, på sikt med MEADS samt ett ObjektskyddsRegimente, Flygbasjägare enligt svensk terminologi, utgör marktrupperna.
      Sammanlagt fyra transportflottiljer varav tre öronmärkta för Movement Coordination Centre Europe (MCCE) i Eindhoven i Holland. Hos Transportflottiljerna återfinns också den nyinförskaffade luftbetanknings-kapaciten. Två Flottiljer särsklijer sig något: JaBoG 33 är den enda flottilj som fortfarande har atomvapen. AG 51 är den enda flottiljen där anfall med sjömålsrobot (Kormoran II, på sikt RBS15 mk4) regelbundet utbildas.
       
      Utbildningen sker nästan uteslutande hos NATO. Luftwaffe har flera utländska flygbaser främst bland dessa kan nämnas Holloman AFB i New Mexico i USA, Goose Bay CFB i Newfoundland i Kanada och Decimomannu på Sardinien i Italien.
      Flygplanstyper
       
      37 Eurofighter Typhoon ytterligare 143 beställda, varav minst 68st Tranche 3, resten Tranche 2. totalt 180st.
      152 Panavia Tornado IDS kommer ersättas av Eurofighter efter 2012
      34 Panavia Tornado ECR
      65 F-4FG Phantom II ersätts av Eurofighter fram till 2012
       
      83 Transall C-160 ersätts av A400M
      60 Airbus A400M Någon gång efter 2012?
      2 Airbus A310 (VIP) beställda, ej levererade
      7 Airbus A310 MRTT normalt 2 för MEDEVAC och 5 för Luftbetankning
      2 Airbus A319 (VIP) Kan konverteras för MEDEVAC
      6 Bombardier Challanger 600 ersätts av Global Express 5000
      4 Bombardier Global Express 5000 beställda, ej levererade.
      (6) Antonov AN-124-100 SALIS
       
      73 Bell/Dornier UH-1D ersätts av NH90
      42 NH90
      3 EC532 Cougar (VIP)
       
      6 Grob G-120
      35 Cessna T-37B Tweety
      46 Northtrop T-38A Talon Samtliga Skolflygplan finns i USA och/eller Kanada
       
      1 RQ-4B Eurohawk ytterligare 4 beställda, fler planerade
      1 Barrakuda detta är bara en prototyp av en UCAV. Arbetet på en "riktig" har påbörjats
       
      Kritik
       
      Vad jag främst ställer mig kritisk till är att under en övergångsperiod, åren 2012 till ungefär 2019, kommer det finnas ett antalsmässigt tapp med blott 214 stridsflygplan. Detta innan UCAV komemr kunna införas på bred front.
       
      Jag saknar inteett dedikerat CAS (Close Air Support) flygplan som t ex A-10C Thunderbolt eller A-29 Super Tucano. Dessa är förvisso väldigt bra men uppgiften sköts traditionellt nästan enkom av arméns Artilleri. Om vi kommer se ett CAS-kapabelt UCAV? Kapabel ja, men jag tror inte någon kommer vara beredd att använda det i den rollen.
       
       
       
      saxat från min blog @ klauk.se
    • By Darkwand
      https://www.flickr.com/photos/bundeswehrfoto/
       
       
    • By Perman
      En modern variant av den gamla robotkorvetten av Nanutjka-klass som förutom sjömål även kan bekämpa mål på land med sina kryssningsmissiler av Kalibr typ. Dock saknas såväl lv-robotar som ubåtsjaktkapacitet (förutom kortdistans lv-robotar av CIWS typ på de senare fartygen i serien).
       
      RFS Mytishchi med skrovnr 251 är första fartyget av den nya Karakurt-klassen, och de två första fartygen skiljer sig från seriefartygen genom att de har en 100 mm AK-190 allmålskanon på fördäck (i stället för en 76 mm AK-176MA på senare fartyg) och 1 st AK-630M-2 Duet CIWS (i stället för Panthir CIWS på senare fartyg).
       
      Personligen tycker jag inte att det är helt korrekt att benämna ett fartyg som saknar ubåtsjaktkapacitet för korvett, men i brist på nåt bättre så får det väl duga. Ytterligare 8 robotkorvetter är i olika stadier av byggnad och 9 till är beställda. Totalt 4 st i serien är avsedda för den baltiska flottan. Sedan tidigare finns 7 äldre robotkorvetter av Tarantul-klass och 2 st av Buyan-M-klass i den baltiska flottan.
       
      Russia commissions lead Karakurt-class corvette Mytishchi
      Project 22800 Mytishchi Commissioned at Baltiysk
       
      Karakurt-class corvette
       
      /Per
    • By Hetsig
      Om regeringen skulle få för sig att ta tummen ur, skulle man då ha möjlighet att sätta luftvärnssystemet Aster-15 och 30 på korvett klass Visby?
    • By Perman
      Från försvarsberedningens slutrapport:
       
      -citat-
      "Två korvetter av Gävleklass ska modifieras och livstidsförlängas för
      att kunna vara operativa in på 2030-talet."
      -slut citat-
       
      Det här måste i praktiken betyda att anskaffningen av de två nya ytstridsfartygen (som ska ersätta GLE och SVL) nu skjuts ytterligare framåt i tiden. Man häpnar! Den senaste planeringen hade tidigare talat om anskaffning i slutet av 2020-talet. Kan så små korvetter verkligen behållas operativa så länge och vara tillräckligt moderna under hela denna tid? Det ser nästan ut som om de kommer att behöva omsättas samtidigt som utfasningen av Visbyfartygen börjar på 2030-talet. Då lär det verkligen behövas en rejäl halvtidsmodernisering av Gävleklassen nu snarast, och även fortsatta uppdateringar och renoveringar senare. Det lär t ex inte gå att fortsätta att använda pjäser som härstammar från slutet av 40-talet eller sjunkbomber från 30-talet (1900-talet alltså ) 57 mm pjäsen på fördäck ska ju bytas ut mot en 57/70 Mk3 (men utan stealthkupol), men den gamla 40 mm pjäsen akterut behöver även den bytas ut mot någon typ av modernt point defence system. Sedan tycker jag att man ska uppdatera och starta tillverkning av Saab Dynamics ASW-601 som prövades på en av patrullbåtarna: http://www.youtube.com/watch?v=6rXc9FUGfEU
       
      /Per
×
×
  • Create New...