RSS-Bot Posted July 23, 2018 Report Share Posted July 23, 2018 Under måndagen råder det febril aktivitet på flera förband runt om i landet. Cirka 1 200 rekryter rycker nämligen in för att genomföra den militära grundutbildningen. – Jag tycker om att bygga och meka och valde därför mekaniker på mönstringen. Att utbildningen genomförs under plikt spelar ingen roll, när jag ger mig in i något så slutför jag det, säger Maja Olsson som påbörjar utbildningen vid Göta ingenjörregemente i Eksjö. Utöver Maja Olsson från Avesta är det i Eksjö ytterligare 55 rekryter som nu kommer att utbildas till gruppchefer, mekaniker, stridssjukvårdare och sjukvårdssoldater. Ludvig Delvret berättar om varför han nu står på kaserngården. – Jag blev kallad till mönstring och baserat på mina resultat blev jag rekommenderad tjänsten som gruppchef. Jag vill inte plugga vidare direkt efter gymnasiet och då kändes det här som en bra grej, och som något bra att ha på sitt CV i framtiden. Till Södra skånska regementet anlände 151 förväntansfulla rekryter. Det är den första kullen på Södra skånska regementet som omfattas av plikt sedan värnplikten lades vilande för närmare 10 år sedan. – Jag är uttagen mot vagnchef på stridsfordon som var mitt förstahandsval. Jag har varit intresserad av att göra en grundutbildning och kanske att ta en anställning efter utbildningen, säger Evelina Lööf som har elva månaders utbildning framför sig på Södra skånska regementet. Senare i år blir det ytterligare tre tillfällen då rekryter rycker in för grundutbildning runt om i landet. Det sker den 30 juli, 20 augusti och 17 september. Bilder Läs hela inlägget här >> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.