Jump to content

Försvarsmakten:På väg mot branden med släckningsresurser


Recommended Posts

F 21 skickar nu i väg resurser till Jokkmokksområdet för att delta i släckningsarbetet av skogsbranden i området.

– Det var inte riktigt vad jag hade tänkt så här sista dagen innan jag skulle påbörja min semester. Men det är tacksamt att ha denna personal som ställer upp på väldigt kort varsel, säger Mattias Sandén som kommer att leda styrkan på plats.

Han fick uppgiften under morgonen och ringde runt till personalen som började droppa in redan efter en timme. Utbildad personal som kan sin sak, cirka 40 procent av dem har dessutom erfarenhet från den stora skogsbranden i Västmanland.

Sedan dess har febril aktivitet pågått för att kunna lämna flottiljen under eftermiddagen.

Materiel har packats, fordon har förberetts och frivillig F 21-personal som avbrutit sin ledighet har anlänt – alla med samma fokus. Att hjälpa till.

En av dem som efter en timme var på plats på flottiljen är Joakim Noppa Fredriksson.

– Jag tvekade inte en sekund. Klart jag vill hjälpa till och så är det kul att använda mina kunskaper som flygplatsbrandman, säger han.

Det är den kommunala räddningstjänsten som har ansvaret och leder verksamheten.

– Vi har fått begäran om att lämna stöd i släckningsarbetet och F 21 har bra utrustning och erfarenheter som kan komma till nytta i brandbekämpningen. Det viktigaste och bästa är ändå vår professionella personal som ställer upp frivilligt. Jag vet att personalen kommer göra sitt yttersta och bistå i släckningsarbetet. Det gör mig stolt, säger stabschef Niclas Magnusson.

Läs hela inlägget här >>

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...