Jump to content

Försvarsmakten:Första steget mot toppformen


Recommended Posts

Många drömmer om att lätt flyta fram längs en sommarstig med snabba steg, njuta av härlig natur och känna sig stark och uthållig. Men verkligheten kan vara den motsatta. Det känns tungt, osmidigt och steget är orappt.

Daniel Karlsson är avdelningschef på kadettbataljonen på Militärhögskolan Karlberg, landslagsman i militär femkamp och en av Sveriges bästa hinderbanelöpare, även kallat OCR (obstacle course running).

Porträtt Daniel

Tips till dem som har svårt att komma igång med löpning?
– Fundera på vilken typ av löpning du vill hålla på med, hitta det som passar dig. Sedan kan det vara bra att sätta ett träningsmål, kanske träna till ett lopp. Det är även lättare att träna tillsammans med någon som man är jämnbra med. Om någon väntar på en så är det enklare att ta sig ut. Viktigt att även ha bra utrustning, framför allt skor, som passar den löpning man vill syssla med. 

Hur mycket är lämpligt att träna?
– Satsar man på bra tider bör man ha tränat under vintern, antingen löpning, längdsskidor eller annan konditionsträning. Annars rekommenderar jag att träna minst två löppass i veckan, varav en distans och ett i form av intervaller. Utöver det är det bra att komplettera det med en annan form av träning som styrketräning, simning eller liknande.

Vanliga fällor att undvika?
– Att sätta för höga mål, framför allt när det gäller omfattningen av löpträningen. Det funkar inte att gå från noll pass i veckan till fem. Då blir det en överbelastning och risk för skador. En tumregel kan vara att inte öka mängden man springer med mer än tio procent per vecka. Att sätta för höga slutmål är också vanligt och leder även de ofta till samma problem eller till tappat sug när man av olika skäl inte kan hålla sin träningsambition.

Försvarsmaktsanställda har förutom rena löplopp även möjlighet att delta i Tough Viking som är ett hinderbanelopp.

Hur ska man förbereda sig för Tough Viking?
– När det gäller löpdelarna i sådana lopp sker de ofta i obanad terräng. Därför kan det vara klokt att träna i liknande terräng. Det stärker även muskulatur och fotleder som belastas mycket i den typen av löpning. Utöver det är det främst greppstyrkan som sätts på prov. Både när det gäller att hängande ta sig fram i olika hinder samt även klättra över hinder, avslutar Daniel.

Artikeln har tidigare publicerats i Försvarets forum nummer 2, 2018.

Läs hela inlägget här >>

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...