Jump to content

KB utbildning

Guest Dirty-1

Recommended Posts

Guest Dirty-1

Hallå

Jo, det är så här att jag mönstrade för ett bra tag sedan och ska nu rycka in uppe i Boden som Ledningsplutonchef i Lv7 i Januari.

Vad kan jag förvänta mig av utbildningen?

Bör jag vara beredd på hårda fysiska påfrestningar? Psykiska?

Vad ungefär kommer mina arbetsuppgifter vara som ledningsplutonchef?

Jag kommer säkert på mer frågor, och jag är väldigt tacksam om någon orkar ta sig för att rafsa ner några svar på mina frågor innan jag sätter mig på bussen till staden där solen aldrig skiner ;)

(behöver inte nödvändigtvis vara svar på vad jag har att vänta som ledningsplutonchef i luftvärnet... allmän KB utbildning är också något jag vill veta mer om.)

Hej på dig!

Om jag har uppfattat det rätt ska du alltså rycka in som KB på Lvbat/I 19 den 20:e januari 2003? Supernajs! :)

Vi är några stycken här på forumet som också ska till Boden då. Även om vi är inskrivna på olika bataljoner, kommer vi garanterat tillbringa en hel del tid tillsammans de första månaderna på Livkompaniet.

En sak som bör nämnas är att man som KB ofta får en annan befattning än den man är inskriven på (i alla fall har folk sagt det till mig). Befälen ser vad man går för under GSU:n och den inledande ledarskapsutbildningen och man blir placerad, i samråd med en själv, på en lämplig befattning efteråt.

Om du kollar efter någon "tråd" som är några dagar gammal hittar du en som handlar om oss som ska in på I 19 i januari. Annars är jag i kontakt med ett flertal personer som ska dit.

För att få svar på dina frågor kan du läsa om hur det är att vara ledningsplutonschef på lumpensajten. Själv kan jag tillägga att de fysiska kraven på dig inte kommer vara särskilt höga inledningsvis; en del av GSU:n går åt till att höja den fysiska standarden hos personer som är otränade (kanske varierar från regemente till regemente, men på P 7 går det till så i alla fall).

Skicka gärna ett e-mail till mig så vi kan snacka mer. :thumbs:

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Vi är några stycken här på forumet som också ska till Boden då. Även om vi är inskrivna på olika bataljoner, kommer vi garanterat tillbringa en hel del tid tillsammans de första månaderna på Livkompaniet.

Jag har för mig att vi pratade om det här för ett tag sen. Mina efterforskningar hade lett till slutsatsen att KB hela på Norrbottens Regemente inte gör KBS (KB-skolan) tillsammans. Däremot gör KB på varje bataljon KBS tillsammans.

Det är iaf. vad jag hur jag har uppfattat det.

Just ja, Dirty-1: Utifall inskrivningsförrättaren glömde att tala om det för dig så finns det inget regemente lv 7 längre. Alla de gamla regementena i Boden är numera införlivade som mer eller mindre självständiga utbildningbataljoner inom I 19 - Norrbottens Regemente.

I mina papper från pliktis stod det också Ing 3.

Jamen jag har hört från två olika (och väldigt trovärdiga) källor att alla göra KBS på ett och samma kompani.

Källa 1: Informationschefen på I 19

Källa 2: En kille som är kadett (1:a året) på I 19

Jag säger inte att du har fel, men det finns lika mycket som tyder på att det blir såhär (gemensam KBS). Eller?

Jamen jag har hört från två olika (och väldigt trovärdiga) källor att alla göra KBS på ett och samma kompani.

Källa 1: Informationschefen på I 19

Källa 2: En kille som är kadett (1:a året) på I 19

Jag säger inte att du har fel, men det finns lika mycket som tyder på att det blir såhär (gemensam KBS). Eller?

Jaja.. låter väl som en gammal gubbe nu, men........

På MIN tid. (d.v.s januari år 2001, när KB ryckte in) så låg IngBats KB på IngBat, inga fler. Pratade även med en kapten i somras som hade hand om KB på IngBat, jag frågade inte om det var KB från andra bataljoner också, men det tvivlar jag på. Vill man till någon annan bataljon så är det nog dags att ringa och hugga lite på dem nu. (alt. be dem vääldigt snällt)

Jo, det är mycket möjligt ni har rätt, men å andra sidan verkar det som att inte alla bataljoner kan fylla ett helt Livkompani på egen hand.

T ex står det på I 19s hemsida att signalbataljonen utbildar 200 vpl/år. Det kan omöjligt vara tillräckligt med KB för att ha en "egen" KBS för dem?

Dessutom är det också underligt att jag får samma svar från två helt olika källor. Eller hur? ???

Men som de säger; "Den som lever får se". ;)

Problemet med det hela är att jag sagt till alla jag varit i kontakt med som ska dit samtidigt att vi kommer ligga på samma kompani allihopa (den inledande tiden). :D Så går det när man pratar om saker man inte vet 100 %. :)

För att få klarhet i frågan mailar man såklart stf Bataljonchef Ingbat/I 19 (Major K L) och frågar. :)

"Hej!

Du har alldeles rätt. Samtliga bataljoner har ett gemensamt kompani med KB-elever från inryckning till samtliga har ryckt in (ca aug/sept). Bataljonernas KB-elever placeras tillsammans efter tillhörighet dvs ingbat, artbat osv.

Efter inryckning, då man ser överskott/brister mm, sker eventuellt en omfördelning mellan bataljoner. Den enskilde kommer att ha möjlighet att påverka detta. Vissa tider sker dock utbildningen inom egen bataljons ram.

När det gäller inom ingbat kommer KB-eleverna att ha ett visst utrymme att ändra inriktning (byten mellan varandra). Detta styrs naturligtvis till stor del av att brister måste fyllas upp. Som du förstår så finns många möjligheter att ändra inriktning om uttagningen skulle kännas mindre lämplig. I 19 är ju ett komplett förband med nästan alla tjänstegrenar."

Såja! ;)

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Guest Dirty-1

tack för svaren!

...ska leta lite bakåt i trådarna här i forumet och se om jag hittar ngt

och nej, inskrivningsförättaren sa inte att Lv7 inte existerar längre, men det var ca ett år sedan jag mönstrade nu så då kanske det var 'eget' fortfarande. I mina papper jag fick för ett litet tag sedan så står det "I 19/Lvbat"

så jag antar att det blivit en undergrupp till I 19...

och så rycker jag in den 20 januari inte den 28... har ingen aning om var jag fick 28 ifrån.. jaja, tack Lima för påminnelsen :)

I år fungerade det så att KB sign samt KB pansar gjorde KBS ihop, art, lv och ing gjorde var för sig. Det är tal om att fler skall flyttas till skolkompaniet nästa år, men så vitt jag hört ingenting bestämt.

Antagligen hamnar du på stabskompaniet lv om du är uttagen så, ett mycket bra kompani om jag får säga det själv, men du kommer inte se särskilt mycket av robot, radar mm, mer av stabsplatser och sambands fordon...

*suckar tungt*

Ditt svar innebär att både jag och LeadHead hade rätt (okej, jag hade lite fel).

Då har jag en följdfråga till dig Furir Lindfors:

Kommer vi KB-elever från de olika bataljonerna ha tillfälle att mötas? Jag menar, det finns ju massor av trevligt folk som ska ligga på andra bataljoner som jag gärna hade legat inne med.

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Guest Dirty-1

"Du skall inställa dig vid kasernvakten I 19 Lvbataljonen före kl 12 00. Buss går från BODEN C."

Det här kanske bekräftar något, eller så gör det inte alls det... här står att jag ska infinna mig vid lvbat, men det kanske bara är anmälning där och sen kastas jag vidare till grundutbildning ngn annanstans?

I mina papper står det "Ingbataljonen" och "KB" i kompanirutan...

Rätt mysko. Det skulle kunna vara så att de håller på att slå ihop successivt.

Förra året var iaf. Ingbats KB själva. Om det då var delad samverkan i år så kanske de slår ihop KBS totalt till vintern.

År 2000 när jag var på sommarkursen så gjorde alla bataljonerna KBS tillsammans men det hade nog bara att göra med sammanslagningen den sommaren (tror det blev fler värnpliktiga året därpå).

Jag kan som sagt var bara svara på hur det har varit det här året... Vi som ligger på stabskompaniet LV har haft mycket att göra med signal bataljonens KB. I övrigt är enda tillfället när vi haft någon tjänst tillsammans med KB från övriga bataljoner var en KB vecka då även KB från K4 deltog (för övrigt en mycket bra vecka) då förevisades olika system mm.